|
Inlägg #1: Postat: 2005-10-05 04:26:00
|
|
Ticoroman |
Bra artikel, som motvikt till Billys. Som jag kommenterade där så är det som Butt efterfrågar knappast svenska muslimers fight. Hade inte Aftonbladet och andra tidningar rapporterat om den så kallade "fatwan" så hade 99,99 av Sveriges muslimer aldrig ens hört om den... någonsin. "Fatwor" har inte den stora påverkan på folk som många verkar tro.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-10-05 10:51:00
|
|
Janne B |
Bäste JJ. Jag tänker så det knakar i dessa frågor om Islam.Läser bl a en sajt som heter Länk: muslimer.org som ger mycket givande upplysning. Bland annat en lång artikel om "missförstånd".Islam erövrade inte hela den kända världen med svärd säger sajten. Min historiebok säger tvärtom. Fälttåg i hundratals år. Vad säger JJ vår islamolog??
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-10-05 11:34:00
|
|
bloggeri |
Äntligen nån som fattar hur världen fungerar. Du får en femma för motviktens skull, för din uppkäftighet mot fördomar.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-10-05 14:38:00
|
|
CMO |
Om det fanns en överhängande risk för att en skara av våldsbenägna sympatisörer till Green och Kansastoken. Gick från ord till handling. Vore det naturligtvis trevligt med en manifestation från mer toleranta kristna. Om det sedan skulle hjälpa vet jag inte
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-10-05 17:42:00
|
|
Chris.X |
"Att ta avstånd" har jag för mig är att helt enkelt tycka illa om någons åsikter. T.ex. jag tar avstånd från nazisters rasideologi. Precis på samma sätt borde feminister ta avstånd från extremfeminister, och kristna bör ta avstånd från vad kristna fundamentalister säger. Vad är det som är så konstigt med det?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-10-05 21:31:00
|
|
Calle Z |
Ja visst kan 200 kristna svenskar gå ut och ta avstånd ifrån denna pastors "aggresiva" homofobi. De kan gå ut hand i hand med 200 troende muslimer som samtidigt tar avstånd ifrån islams homofobi! En sketen syn på homosexuella det delar pingstkyrkopastorn och troende muslimer. Så varför inte?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-10-05 21:32:00
|
|
Lars Nilsson |
I vilken religions namn har de senaste årens terroristdåd utförts? Det har naturligtvis betydelse för alla överdrifter. IRA, RAF, Baader-Mainhof, ETA, PKK mfl har haft andra skäl. Ingen har därför heller krävt avbön från sådana som inte varit uttalade sympatisörer. Jag tycker nog Din jämförelse med galna kristna är lite tunn även om inte jag heller ser skäl för alla muslimer att ständigt poängtera att man tar avstånd.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-10-06 03:34:00
|
|
CMO |
Shammit Saggar är brittisk professor och expert på den muslimska minoriteten och religiös extremism i UK. Enligt honom kan muslimerna delas in i 4 grupper utefter deras ställningstagande visavi våld och extremism
|
| |