Inlägg #1: Postat: 2005-10-04 19:14:00
|
Unto S |
SVT-text: ”USA:s problem med överviktiga medborgare kan vara större än vad man hittills trott, enligt forskare. En stor majoritet av de vuxna riskerar att bli överviktiga eller feta. Enligt den statliga myndigheten för hälsostatistik är 65 procent av USA:s invånare över 20 år antingen överviktiga eller feta.” Alla ni mulliga och vackra kvinnor, ta inte illa upp, ovanstående är ironi riktad till USA-kramare.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-10-04 19:19:00
|
El Guatusi |
Unto: Problemet ar val att vi européer - inklusive USA-hatare - importerar framst avarterna fran Staterna: valdskultur, skrapmat, vulgaritet. Daremot aktar vi oss for att importera den gravande journalistiken, den oftast hyckelfria debatten, optmismen, gastfriheten. Vi koper Marilyn Manson men later amerikanerna behalla Charlie Parker, kan man saga.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-10-04 20:30:00
|
Unto S |
El Gustavi. Hur många USA-medborgare som nås av grävande journalisters bilder eller texter. De flesta amerikaner tittar på TV i timmar och matas av Rupert Murdoch´s Fox News mm, deras nyheter kan man inte precis kalla grävande, rätta ordet är nog ”hyckleri”. Visst låter man grävande journalister arbeta men hur många som t.ex. läser skrivande journalisters ”avslöjanden”. I Sverige har 500 av tusen invånare en dagstidning, i USA är siffran 180.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-10-04 20:30:00
|
Unto S |
Vi i Sverige läser nog mer amerikanska grävande journalister alster än amerikanerna själva gör. Hur kan man annars förklara att hälften av amerikanerna tror att världen skapades av gud för sextusen år sedan. Nu ska den versionen bli obligatorisk i skolorna. USA är reaktionärt och inget annat. Vår uppgift är att sätta stopp i Sverige för den där reaktionära skiten från USA.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2005-10-04 20:34:00
|
Unto S |
Beträffande Marilyn Manson och Charlie Parker. Charlie Parkers skivor fanns på svenska skivdiskar lång innan Marilyn Manson ens sket i sina blöjor.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2005-10-04 21:46:00
|
Unto S |
Beträffande amerikanska grävande journalister så tror jag att de flesta journalister hellre ser sig ”inbäddade” som i Kriget mot Irak.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2005-10-05 08:30:00
|
El Guatusi |
Unto: amerikansk radio o TV ar mkt mer an allt det skrap som vi européer kopierat; debattprogram o dokumentarer o varldens skarpaste hjarnor kommer till tals. Hela asiktspanoramat fran A till Z. Visst, vi koper fler dagstidningar, men i den statistiken ingar tabloidpressen, vars informationsinnehall narmar sig noll.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2005-10-05 08:33:00
|
El Guatusi |
/4 Manga amerikaner tror pa Bibelns skapelseberattelse, visst. Religionen ar en viktig del av livet menar 70 av amerikanska folket liksom de flesta andra av vardens folk. Ar alla idioter? I Europa finns det folk som annu tror pa kommunismen, om vi nu ska tala om vidskepelse och irrationalitet.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2005-10-05 08:42:00
|
El Guatusi |
/5 Det skapas enormt mkt bra musik i USA, men vad importerar vi européer? Gangsta rap, Marilyn Manson, heavy metal. Likadant var det pa det radikala 70-talet, soulens guldalder med sjalamasserande musik av bl a Marvin Gaye, Smokey Robinson, Isley Brothers. Musik som hade haft en terapeutisk effekt pa det chauvinistiska, inkrokta 70-tals-Sverige, men som gick oss helt forbi.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2005-10-05 10:40:00
|
Unto S |
El Gustavi. Ber dig kommentera följande ”vidskeppelse” och ”irrationalitet”. Här kommer min aftonbön: ”I sitt livs samhälleliga produktion träder människorna i bestämda, nödvändiga, av deras vilja oberoende förhållanden, produktionsförhållanden, som motsvarar en bestämd utvecklingsgrad av deras materiella produktivkrafter. Summan av dessa produktionsförhållanden bildar samhällets ekonomiska struktur, den reella bas, på vilken en juridisk och politisk överbyggnad reser sig
|
|
Inlägg #11: Postat: 2005-10-05 10:41:00
|
Unto S |
och vilken motsvaras av bestämda former av det samhälleliga medvetandet. Det materiella livets produktionssätt är bestämmande för den sociala, politiska och andliga livsprocessen överhuvudtaget. Det är inte människornas medvetande, som bestämmer deras vara, utan tvärtom deras samhälleliga vara, som bestämmer deras medvetande. På ett visst stadium av sin utveckling råkar samhällets materiella produktivkrafter i motsättning till de rådande produktionsförhållandena,
|
|
Inlägg #12: Postat: 2005-10-05 10:42:00
|
Unto S |
eller, vad som bara är ett juridiskt uttryck för detta, med de egendomsförhållanden, inom vilka dessa produktivkrafter hittills rört sig. Från att ha varit utvecklingsformer för produktivkrafterna förvandlas dessa förhållanden till fjättrar för densamma. Då inträder en period av social revolution.” Amen. Dessa Gudars budord känner kupongklipparna till och rentjéerna bekämpar med avgrundsandens hjälp dessa budord genom att hålla undersåtarna i stupiditet.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2005-10-05 11:02:00
|
Janne B |
Jag får väl vara tacksam för att du inte bett mig kommentera 10-12.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2005-10-05 11:05:00
|
El Guatusi |
/10 Kommentera? Det ar trossatser och jag respekterar din tro. Men din overtygelse om kapitalismens forestaende implosion ar och forblir en forhoppning som knappast finner bekraftelse i verkligheten. Dessutom saknas ett battre alternativ till kapitalismen, som ska trada in efter perioden av "social revolution". Men, som sagt, jag forvantar mig inte att du ska halla med mig pa den punkten.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2005-10-05 11:29:00
|
Unto S |
El Gustavi. Så du tror, observera tror, att vi är i Paradiset eftersom vi lever, enligt din mening så tolkar jag den i det heliga kapitalismens himmel. El Gustavi är en idealist och alla idealister i slutändan tror på Gud. Vi som är dialektisk materialistiska tror inte på något utan vi vet. Beträffande ”social revolution”, det har hänt flera gånger, när vildheten gick över till barbarism, när barbarism gick över till slavsamhället,
|
|
Inlägg #16: Postat: 2005-10-05 11:29:00
|
Unto S |
när salvsamhället gick över till feodalism, när feodalismen gick över till kapitalism. Enlig El Gustavi är vi i ”Paradiset” eftersom kapitalismen är den slutgiltiga, evigt rådande. Vi andra säger att det bör bli en ”social revolution” när kapitalismen har gjort sitt och samhällsutvecklingen når nya höjder med andra aktörer.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2005-10-05 12:53:00
|
El Guatusi |
Visst inte. Jag haller med om att vi lever i ett skitigt kapitalistsamhalle, men till skillnad fran dig ar jag inte beredd att kasta detta skitiga kapitalistsamhalle pa soptippen innan nagon kommit fram med ett battre alternativ. Detsamma galler demokratin: den genererar demagogi, rostfiskeri o Ibland majoritetens tyranni. Men vad ar alternativet?
|
|
Inlägg #18: Postat: 2005-10-05 12:55:00
|
El Guatusi |
For dig ar revolutionen ett sjalvandamal, en gudomlig forsyn: nar den Stora Varldsrevolutionen rivit ner den radande ordningen sa kommer manniskan bli fri fran slaveri o fortryck. Erfarenheten visar att revolutionen bara fott annu mer av fortryck o slaveri.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2005-10-05 12:58:00
|
El Guatusi |
Det som ar typiskt for en bokstavstroende ar, att om terrangen inte overensstammer med kartan, sa ar det kartan dvs den Heliga skriften som har ratt. Erfarenheten visar t ex att manga av jordens stabilaste demokratier ar monarkier Skandinavien, Nederlanderna medan flera folkmordsregimer var republiker CCCP, Nordkorea, Kina, Saddams Irak - men det hindrar inte att du uttrycker dig kategorisk aven pa den punkten.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2005-10-05 13:18:00
|
Janne B |
Fördelen med kapitalistsamhällena är att här sker hela tiden omprövningar, förändringar.De olika kampitaliststaterna/ liberala staterna uppvisar många olika nationella särdrag. Det finns ingen helig dogm att hålla fast vid. Därför ser Europasstater rätt olika ut, även inom EU. / Men inom det gamla Sovjet var allt jämngrått och fastlåst som i dagens Nordkorea och Kuba. Kina håller på med en olycksalig blandning av statskommunism och kapitalism.Det kan sluta hur illa som helst.
|
|