Sjukskrivning som facklig kamp

Inlägg #1: Postat: 2005-10-04 03:24:00
Piripiri
Skälet är "illojalitet mot företaget". Varför ska företagen gå fria från de gängse anständiga krav på öppenhet vi har i ett demokratiskt samhälle? Varför ska deras angelägenheter inte få ventileras i det offentliga rummet? Särskilt när det gäller företag som på entreprenad sköter viktiga samhälleliga uppgifter.
Inlägg #2: Postat: 2005-10-04 03:25:00
Piripiri
Exempelvis sjukvården. Även där ställer de privata entreprenörerna krav på personalens "lojalitet", samtidigt som denna är bunden av lagar, såsom Lex Maria och Sara, dvs man är skyldig enligt lag att anmäla missförhållanden. Och om man gör det, hur går det då i nästa löneförhandling? Företagen får inte bli slutna enklaver i samhället. Det är inte sunt. Tystnad främjar ingen utveckling, vare sig i de gamla öststaterna eller i moderna
Inlägg #3: Postat: 2005-10-04 03:29:00
Piripiri
företag. Dess verksamhet, såvida det inte handlar om uppenbara affärshemligheter, måste tåla att ventileras offentligt.
Inlägg #4: Postat: 2005-10-04 08:18:00
bloggeri
Dessutom har piripiri rätt. Det är ju också den sjukskrivne som betalar strejken själv med karensdagar. Det handlar om en ordförande som menar att säkerheten i Sthlms tunnelbana är dålig. När olyckan sker kommer Lars N att skylla detta på vänstern. LN har ingen trovärdighet, han ser inte verkligheten p g a sina blå/bruna glasögon.
Inlägg #5: Postat: 2005-10-04 08:20:00
AlfVerner
Fullständigt självklart. Den enda frågor som är relevanta är om denne ordförande 1. Är en säkerhetsrisk? 2. Är ett argument som gör att folk inte åker tunnelbana? Man måste skilja på lojalitet mot verksamheten och lojalitet mot företagsledningen, och när det gäller frågorna ovan, så kan jag mycket väl tänka mig att ledningens illojaloitet mot verksamheten 1,2 VIDA överstiger ordf.
Inlägg #6: Postat: 2005-10-04 08:24:00
AlfVerner
Illojalitet mot företagsledningen brukar i de här sammanhangen med nödvändighet innebära lojalitet mot verksamheten. Det absolut vanligaste är att personalen och de resande har en gemensam sak MOT en företagsledning när det gäller säkerhet, komfort och rättidighet, eftersom dessa saker kostar pengar och företagsledningen vill tjäna pengar.
Inlägg #7: Postat: 2005-10-04 11:05:00
Lars Nilsson
Tänk så mycket ni tror att jag tycker och läser som jag inte skrivit. Det jag ifrågasätter är sjukskrivning som facklig kampmetod. Men det kommenterar ingen utom bloggeri som tydligen anser att det är ok för att den sjukskrivne "betalar strejken själv" Bloggeri överträffar här sig själv vad gäller ologiska slutsatser. Och det är en prestation i sig.
Inlägg #8: Postat: 2005-10-04 11:16:00
Lars Nilsson
För övrigt tycks det vara den allmänna meningen att fackliga företrädare till skillnad från alla andra är oavsättliga samt är utvecklingslärans slutgiltiga och mest fulländade skapelse. Möjligt att så är fallet men till vidare saknas skymten av bevis.
Inlägg #9: Postat: 2005-10-04 11:27:00
Lars Nilsson
Anta, rent teoretiskt förstås, att uppsägningen var sakligt motiverad och att Arbetsdomstolen godkänner denna. Fel ändå ? Skulle kampen för rättvisa då rikta sig mot en ny fiende: AD?
Inlägg #10: Postat: 2005-10-04 11:28:00
bloggeri
Den stora skillnanden mellan Lars N och mig är att jag anser att människan ska behålla sina värdighet och inte krypa för överheten medan Lars N menar att vi alla underdånigt ska falla på knä för den som bestämmer. Den som strejkar vilt blir av med jobbet, den som sjukskriver sig i protest kan behålla det. Folk är smartare än LN kan tro.
Inlägg #11: Postat: 2005-10-04 11:30:00
bloggeri
För att LN:s seanste hypotes ska gälla måste ju fallet först till AD. Men det är ju detta Connexa, överheten, inte vill. Så varför ska man vara förstående mot Connexa men samtidigt ha samma inställning som facket? LN är rädd för folk som tänker självständigt och agerar utifrån sina värderingar.
Inlägg #12: Postat: 2005-10-04 13:49:00
Lars Nilsson
Några basfakta till bloggeri. Facket är i sin fulla rätt att dra ärendet till Arbetsdomstolen. Om bloggeri inbillar sig att Connex som det förresten heter kan motsätta sig det, är bloggeri mer okunnig än vad tom jag trodde. Dessutom är det ganska troligt att så också blir fallet.
Inlägg #13: Postat: 2005-10-04 13:51:00
Lars Nilsson
Men fortfarande tyst om sjukskrivning som facklig kampmetod!
Inlägg #14: Postat: 2005-10-04 14:16:00
bloggeri
LN anklagar gärna dem som inte håller med honom för att vara okunniga. Själv skriver han en artikel om sjukskrivning som facklig kamp. Det finns inget fack i denna strid. Bara enskilda anställda som protesterar mot att deras klubbordförande fått sparken därför att han använt sig av yttrandefriheten. Facket låg alltså inte bakom aktionen. Att påstå detta är föral av Seko.
Inlägg #15: Postat: 2005-10-04 14:17:00
bloggeri
förtal, ska det va.
Inlägg #16: Postat: 2005-10-04 14:49:00
Lars Nilsson
Jag förstår Du är sur för att jag lärt Dig hur AD fungerar. Dessutom skrev jag i artikeln att Seko underblåser sjukskrivningar som facklig kampmetod och jag citerade deras uttalanden. Och det är inte första gången facket underblåser sådana metoder. Nu verkar det som förarna är klokare än facket för det blev inte mycket till sjukskrivning.
Laddar...