|
Inlägg #61: Postat: 2005-10-05 19:36:00
|
|
GunnarL |
Vändpunkten kom någon gång i början av 80-talet då bestsellern hette "Älska dig själv" och man inte längre behövde kunna stava till "solidaritet" på rättsskrivningarna.
|
| |
|
Inlägg #62: Postat: 2005-10-05 20:34:00
|
|
CMO |
60/ Jag accepterar den inte men de socialdemokratiska väljarna, politikerna, facken och, i viss mån storföretagen, som står bakom den "svenska modellen" gör uppenbarligen det.
|
| |
|
Inlägg #63: Postat: 2005-10-05 20:50:00
|
|
CMO |
Beklagligt är det väl att tänkande? människor efter 70 år av närmast obrutet s-styre tror att problemen i samhället beror på att elaka nyliberala kapitalister ersatt alla de gamla goda ansvarsfulla industrimännen.
|
| |
|
Inlägg #64: Postat: 2005-10-05 20:53:00
|
|
CMO |
I Sverige har man alltid missbrukat ordet solidaritet. Det är parodiskt att det mest används av just facken, vars hela ide går ut på att gynna den egna gruppen på bekostnad av andra. Det är maffia-solidaritet.
|
| |
|
Inlägg #65: Postat: 2005-10-05 20:58:00
|
|
GunnarL |
62/ "Jag accepterar det inte...." Du har ju för fan i minst tio inlägg på den här tråden visat att det är just det Du gör! Du accepterar det och tycker att det är helt OK! Men nu tycker jag vi bryter. Om Du tvunget vill ha sista ordet så kan Du få det.
|
| |
|
Inlägg #66: Postat: 2005-10-05 21:16:00
|
|
CMO |
Vad har jag sagt som innebär att jag accepterar det? Jag har förklarat vad arbetslösheten beror på. Det innebär väl för h-e inte inte att jag är nöjd med situationen.
|
| |
|
Inlägg #67: Postat: 2005-10-06 16:49:00
|
|
Piripiri |
Självklart skulle det skapas väldigt många jobb i landet om minimilönerna låg på motsvarande 5-6 dollar i timmen, dvs 6-8 tusen i månaden. Vad jag inte förstår är hur CMO tänkt sig att de kantstötta ska kunna leva på en sådan lön. Kriminalitet? Dubbla jobb? Eller ska de - ve och fasa - gå till soc och få bidrag?
|
| |
|
Inlägg #68: Postat: 2005-10-06 16:57:00
|
|
Janne B |
Om jag själv tjänat in det mesta till mitt uppehälle så är det väl korrekt att gå till SOC och ansöka om några tusen till. I ett senare läge har jag kanske bättre lön och inte behöver bidrag. Detta är inget ovanligt på socialbyråer. Lite komplettering till lönen.
|
| |
|
Inlägg #69: Postat: 2005-10-06 17:06:00
|
|
Piripiri |
Men då får man väl förklara att det är det man menar. Att tillåta att företag betalar ut löner som det inte går att leva på och att staten skjuter till resten via skattemedel.
|
| |
|
Inlägg #70: Postat: 2005-10-06 17:55:00
|
|
CMO |
67-69/ Många pensionärer lever förmodligen idag på liknande inkomster. Sen ska man komma ihåg att kostnadsläget i USA och Sverige inte är det samma. Många som tar de här jobben kan vara ungdomar som bor hemma men som på så sätt får en fot in i arbetslivet.
|
| |
|
Inlägg #71: Postat: 2005-10-06 17:59:00
|
|
CMO |
Det kan bli det första karriärsteget för ungdomar och invandrare som leder till bättre jobb när väl visat vad man går för. Visst kan det hända att vissa fortfarande behöver någon typ av bidrag för att få det att gå runt men att vara 75 självförsörjning är bättre än 0.
|
| |
|
Inlägg #72: Postat: 2005-10-06 18:02:00
|
|
CMO |
I Perssons gardinuppsättarjobb betalar ju arbetsgivaren nada zip zero. Och det går ju definitivt inte att leva på....
|
| |
|
Inlägg #73: Postat: 2005-10-06 18:58:00
|
|
Janne B |
Det är ingen skam för någondera parten med låg lön. Jag börja som dräng mot mat o husrum. Fortsatte som verkstadsarbetare med så låg lön att hade jag inte bott hos mormor så hade livet varit svårt. Som 18-åring vårdare med mkt låg lön men arbetsgivaren gav mig ett rum nästan gratis.Samt billig mat. Så jag subventionerade mig fram länge. Tre år på folkhögskola subventionerades av stat, kommun och anhöriga. Inget att skämmas för. Senare har jag ibland tjänat grova pengar.
|
| |
|
Inlägg #74: Postat: 2005-10-06 18:59:00
|
|
Janne B |
forts Såväl stat, kommun som privata har gett mig usel lön resp. bra lön. De har utbetalt den lön de haft råd med, efter min förmåga , avtal osv. / instämmer med CMO 71.
|
| |
|
Inlägg #75: Postat: 2005-10-06 21:16:00
|
|
Scooby |
CMO 66/ Du har inte förklarat vad arbetslöshet beror på. Du har återgivit "mainstream" ekonomernas uppfattning om vad arbetslöshet beror på. Denna uppfattning är dock gravt felaktig. Flexibla/lägre lön ger INTE fler arbeten!
|
| |
|
Inlägg #76: Postat: 2005-10-07 02:56:00
|
|
CMO |
75/ Bra! Då höjer vi minimilönen till 1000 kr i timmen så blir vi alla rika.
|
| |
|
Inlägg #77: Postat: 2005-10-07 08:55:00
|
|
Janne B |
Den enorma skillnaden på att vara tonåring 1955 och nu är, att då fanns det "springpojksjobb" som kunde innefatta det mesta. Man gick ut från skolan och runt på några företag på orten. Efter en stund var man anställd mot en halv eller tredjedels lön. Men man hade ju ingen yrkesutbildning och var inte särskilt lönande för arbetsgivaren. Så man accepterade låglön. Efter 1-2 år hade man handgripligen tränat upp sig och fick kanske 70 av de äldres lön. Då var jag ändå nöjdare.
|
| |
|
Inlägg #78: Postat: 2005-10-07 08:59:00
|
|
Janne B |
forts Först sedan jag fyllt 18 kom jag in i ett officiellt lönesystem. Det blev en slags ungdomslön men sedan fick jag löneökning varje år trots att jag mest var borta på studier./ Vi som var tonåringar då var nog rätt medvetna om att vi fick lön efter vad vi var värda av arbetsgivaren.Men var man flitig, ambitiös, uppmärksam mm kunde man överta företaget efter 25 år.Sådana skolkamrater hade jag./Som efter en tid fick börja anställa tonåringar som....
|
| |
|
Inlägg #79: Postat: 2005-10-07 09:47:00
|
|
Piripiri |
Men CMO får ju bestämma sig för villka grupper han talar om. Först handlade det om de kantstötta och skrynkliga, vilka borde lära av äpplen och sälja sina arbeten billigare. Nu handlar det om tillfälliga jobb för ungdomar och invandrare. Så vilka grupper i samhället är det som ska drabbas av sänkta minimilöner?
|
| |
|
Inlägg #80: Postat: 2005-10-07 14:02:00
|
|
CMO |
79/Larvpelle. Vilka är det som drabbas av arbetslöshet nu? Svar hela samhället, men främst de svaga grupperna invandrare, ungdomar, 55:or. Kan du förneka det?
|
| |