En omstörtande bok

Den här tråden diskuterar artikeln En omstörtande bok.
Inlägg #1: Postat: 2005-10-20 14:27:00
Anna Veeder
Omvända lärjungar...Mariann, är det här inte lite väl religiöst präglat? Alla tar väl inspiration någonstans ifrån. Men just den här imagen av feminister som en slags elit som "sett ljuset" som vi andra dödliga inte sett tycker jag är skitjobbigt. Det handlar om åsikter, inte om tro.
Inlägg #2: Postat: 2005-10-20 15:10:00
CMO
Fast James Brown, The Godfather of Soul, The hardest working man in show business, gav ut "Its a mans mans mans world" redan 1965. Vore det inte klädsamt om du erkände att det var den låten som öppnade dina ögon för förtrycket?
Inlägg #3: Postat: 2005-10-20 15:58:00
sune
De kvinnliga makthavare jag känner till, Tatcher, Golda Mair plus ett fåtal andra tillbaka till drottning Elisabeth på medeltiden har vad jag förstår inte skilt sig nämnvärt från sina manliga likar.

Hur många bråk utanför krogar underblåses inte av kvinnor?

Njae... en värld styrd av kvinnor skulle inte bli vare sig mjukare eller mindre krigisk än när den styrs av män.
Inlägg #4: Postat: 2005-10-20 18:05:00
Franklin
Jag har inte en aning om vem du är, men det kanske beror på att jag varken är kvinna eller feminist och inte antifeminist heller. Så det jag undrar efter att jag läst din text är följande; vad vill du med denna reklamtext om dig själv och din bok? Sälja fler böcker? Det känns nämligen inte som något annat än självglorifierande textreklam.
Inlägg #5: Postat: 2005-10-20 18:52:00
Unto S
Skitbra Mariann, rakt på sak, inga hycklande krumelurer.
Inlägg #6: Postat: 2005-10-20 19:32:00
Lars Nilsson
Ahaa, så vi alla och inte minst kvinnorna var helt okunniga om könsförtycket före Din bok. Inte särskilt mycket till förtryck om man först måste läsa Din bok för att upptäcka allt det hemska.
Inlägg #7: Postat: 2005-10-20 19:41:00
Janne B
Ja nog är man besviken på Ulrika Knutsson, att det tog henne 50 år att upptäcka att hon hörde till det förtryckta könet.Nästa gång jag hör henne på söndagsmorgnarna i P1 så stänger jag av..
Inlägg #8: Postat: 2005-10-21 07:37:00
Villon
Äh, du är ju bara sur för att din bok är bortglömd.
Inlägg #9: Postat: 2005-10-21 10:42:00
Skåneman
Den här texten var ju ett riktigt lågvattenmärke. Skribenten använder sig av Sourze för att helt oförblommerat göra reklam för en bok hon skrivit för drygt trettio år sen...vilken smörja!!!
Inlägg #10: Postat: 2005-10-21 13:05:00
Chris.X
Ja, stackars staaackars alla kvinnor, och fy på de hemska männen! Alla som inte tycker så, vet inte vad feminism och "jämställdhet" handlar om. Har vi hört den förut? Denna typ av "jämställdhet" var kanske mera relevant på 60-talet. Men nu? :o/
Inlägg #11: Postat: 2005-10-23 18:53:00
Marcus
Om nu ingen slipper undan och vi alla växer fast i detta könsförtryck. Vad finns det då att göra mot det?
Inlägg #12: Postat: 2005-10-23 19:44:00
Gunsan
Grattis till att du har skrivit en bra bok! Själv har jag i dagarna fått min första egna bok från boktryckeriet. Jag vet inte hur det var för dig, men jag har fått betala min i kontaneter också. Min bok heter "Klorofyll" och kan rekommenderas för alla som vill få vidare tankar om jämställdhet och mogona kvinnors tankar. Grattis än en gång till din boksuccé, jag tycker du är värd en stor uppskattning!
//kvinna 50
Inlägg #13: Postat: 2005-10-24 16:19:00
pUs
Jösses. Drar mig till minnes alla gånger jag själv varit passiv och låtit kvinnan ta första steget för att jag helt enkelt inte haft tillräckligt mod eller självförtroende. Enligt din logik ett bevis på det matriarkat vi numera lever i. Öhm.
Laddar...