Vilka krav ska ställas på läkares svenskkunskaper?

Den här tråden diskuterar artikeln Vilka krav ska ställas på läkares svenskkunskaper?.
Inlägg #1: Postat: 2005-10-07 09:45:00
Ramona Danlen
Detta är ett viktigt ämne som du tar upp. Min väninna är undersköterska på Sahlgrenska sedan 30 år. Hon har de mest hårresande historier att berätta i kommunikationsproblem på grund av brist i svenska. Detta borde tas upp i offentighetens ljus så vi kan hitta en bra lösning. Ingen ska behöva känna sig rädd för att gå till läkare på grund av språkbarriärer!
Inlägg #2: Postat: 2005-10-07 10:01:00
Lars Nilsson
Man kan fråga sig varför det inte finns tillräckligt med svenska läkare när arbetslösheten annars är hög inom de flesta yrken. Ingen vill bli det? Usel framförhållning? För dåligt betalt i Sverige? Eller vadå? Inte har vi någon brist på svenska civilekonomer, civilingenjörer, arkeologer eller socionomer.
Inlägg #3: Postat: 2005-10-07 14:09:00
far_emc
Svenskkunskaper? Är du läkare Malin? Skämt åsido, nästa gång ska du kräva att få tala med en läkare som förstår vad du säger, det är ända sättet att få en förändring.
Inlägg #4: Postat: 2005-10-07 19:03:00
Calle Z
Så långt har det alltså gått i sverige idag? Att man först måste klargöra att man absolut inte är rasist för att man tycker att en läkare skall kunna behärska språket! Det är ta mig tusan otroligt! Självklart så måste våra läkare kunna behärska det svenska språket.
Inlägg #5: Postat: 2005-10-08 13:16:00
Redliner
du möter en enda läkare som talar dålig svenska och talar om "ett stort problem"? herregud. men jag tycker att man gott kunde förbjuda skåningar i stockholm. jag förstår inte ett skit vad de säger. obs. ironi.
Laddar...