Sjukskrivning som facklig kamp

Den här tråden diskuterar artikeln Sjukskrivning som facklig kamp.
Inlägg #1: Postat: 2005-10-03 18:00:00
steno
Ingen bör försvara den typen av aktioner. Arbetsdomstolen är rätt forum. Mannen kan inte avskedas förrän dom faller och det är en viktig princip.Det här är också lika illa som politiska strejker. Det fanns en hel del sådana under den borgerliga regeringen. Ett exempel är poliserna. Det är ett angrepp på demokratien. Tyvärr är det vanligt att en del utländska företag inte repsekterar facklig verksamhet. Det är lika illa
Inlägg #2: Postat: 2005-10-03 18:46:00
Unto S
Du svamlar dynga. ”Du är en skitstövel som borde ha sparkats i arslet för länge sedan.”
Inlägg #3: Postat: 2005-10-03 20:46:00
GunnarL
Håller med steno. Sådana aktioner är givetvis helt förkastliga och det borde facket omgående ta avstånd ifrån.
Inlägg #4: Postat: 2005-10-03 23:36:00
Unto S
Den häftigaste fackliga aktionen jag vet var när flygvärdinnorna på SAS massjukskrev sig för några år sedan. Det klarade inte ens de tuffa killarna på mitt jobb. Chefen frågade om någon ville arbeta över. Tolv av fjorton sa jag. Den tuffa svenska arbetarklassen, he-he!
Inlägg #5: Postat: 2005-10-04 03:24:00
Piripiri
Om Nilsson inte har en aning om huruvida den avskedade Johansson är en "skitstövel" eller en "seriös facklig representant" är det väl svårt att yttra sig om vare sig det ena eller det andra. Connex har sparkat den lokala fackklubbens ordförande, det är ett handlande som går utanför ramarna på ett minst lika anmärkningsvärt sätt som massjukskrivningar. Själv tycker jag det är ett ganska läskigt exempel på maktutövning.
Inlägg #6: Postat: 2005-10-04 08:28:00
AlfVerner
Antidemokraten Nilsson, vars enda rätt är sjukskrivningssyndromet, måste förstå skillnaden mellan lojalitet mot verksamheten och lojalitet mot företagetledningen. Tidigare bedrevs tunnelbana för att transportera folk, nu bedrivs tunnelbana för att tjäna pengar.
Inlägg #7: Postat: 2005-10-09 23:40:00
AlfVerner
Laddar...