Lägg LO:s A-kassa i Västervik!

Inlägg #1: Postat: 2005-09-29 18:40:00
bloggeri
Lars N/ Och varför ska skolan vara en statlig angelägenhet, varför inte en privat, som i USA? Och varför ska a-kassan vara statlig menar du? Det finns ju privata a-kassor.
Inlägg #2: Postat: 2005-09-29 19:47:00
GunnarL
Rent upplysningsvis: Skolan är i dag till absolut största delen en kommunal angelägenhet - inte statlig.
Inlägg #3: Postat: 2005-09-29 20:17:00
CMO
2/ Hårklyveri. Dels är kommunerna en del av "staten" dels är det "staten" som bestämmer att och hur kommunerna ska driva skolorna.
Inlägg #4: Postat: 2005-09-29 20:34:00
GunnarL
3/Skitsnack i vanlig ordning! I så fall är vi ju alla en del av "staten". Och kommunerna driver skolorna inom sin budget och med sina egna prioriteringar. Staten ger endast en ram för verksamheten.
Inlägg #5: Postat: 2005-09-29 20:35:00
steno
Jag trodde LN inte var någon vän av staten.Den skulle behöva vara obligatorisk i så fall. Staten har idag kontroll genom anslag och tillsynsmyndigheten. Det gäller bara med A-kasseersättningarna som när det gäller sjukskrivning att verkligen följa de bestämmelser som redan gäller
Inlägg #6: Postat: 2005-09-29 20:50:00
CMO
4/ Whatever, tro det då....
Inlägg #7: Postat: 2005-09-29 21:01:00
Lars Nilsson
När det gäller A-kassan så skall inte den nyttjas av facken som skäl för rekrytering. Den skall vara statlig då den ändå till huvuddelen finansieras av staten. När det gäller skolan överfördes den till kommunerna till följd av en kohandel mellan facken och Persson när denne var skolminister. Om vi bortser från friskolor, som jag tycker är bra att dom finns, bör skolan vara statlig för att garantera en likartad standard. Den skall inte vara beroende av den enskilda kommunens prioriteringar.
Inlägg #8: Postat: 2005-09-29 21:05:00
Lars Nilsson
Friskolor däremot väljer man själv. Men den obligatoriska bör vara statlig. Då slipper vi också diverse otydligheter i ansvaret mellan kommuner och staten som nu finns. Alla skyller nu på alla för att standarden sjunker och fler och fler går ut 9:an utan godkända betyg i kärnämnen.
Inlägg #9: Postat: 2005-09-29 21:19:00
Lars Nilsson
Om man hävdar att facken skall ha hand om A-kassan tycker jag då det vore logiskt att också kräva att facken skall ha hand om sjukkassan. Men mig veterligt gör inte ens facken det.
Inlägg #10: Postat: 2005-09-29 21:23:00
GunnarL
8/ Håller fullständigt med Dig Nilsson i Din uppfattning om att skolan skall vara statlig.
Att en större andel av 9:orna i dag går ut skolan med läs- och skrivsvårigheter kan nog till stor del tillskrivas den stora invandringen. Barnen kan inte svenska helt enkelt.
Men det är ju inte oppurtunt att säga - i stället skuldbeläggs hårt arbetande lärare - och dessutom betonar man vikten av hemspråksundervisning.
Inlägg #11: Postat: 2005-09-29 21:40:00
steno
Kul att ni diskuterar skolan. Jag är inte emot.Alla lärarfack var emot kommunaliseringen. Fast min artikeln handlade inte om skolan. Om A-kassan skulle vara statlig måste den vara obligatorisk så att alla får den. Facket har gjort ett gott jobb att få folk att ansluta sig. Men SACO skulle klara sig bra utan.
Inlägg #12: Postat: 2005-09-29 21:45:00
steno
Flera Saco-förbund har fått göra egna försäkringar som fyller på det dubbla vi arbetslöshet, Hur många skulle klara sig på 40 procent av lönen om de blev arbetslösa?
Inlägg #13: Postat: 2005-09-30 09:59:00
Leif-Arne
Jag har själv enbart goda erfarenheter av hur SACO´s system fungerar. Att allt fler kompletterar med samordnade försäkringar är en logisk konsekvens av hur det fungerar. Om inte det "starka samhället" är så starkt som man tror kan man antigen ensam hitta lösningar eller göra detta i samverkan. Jag tror själv på det senare.
Inlägg #14: Postat: 2005-09-30 10:02:00
Leif-Arne
Vad gäller friskolor så är jag en stark anhängare av friskolor där brukarinflytandet är starkt. Själv går mina barn i en friskola som styrs av föräldrar och lärare i förening. Det vill säga kooperativt. Det fungerar så bra så.
Laddar...