Sveriges muslimer kan ta luften ur fatwan

Inlägg #1: Postat: 2005-09-29 12:43:00
Marius
Jag skulle uppfatta det som att det är denna press som håller flera muslimer utanför det offentliga sammanhanget. Det största problemet å sin sida av oss i väst är att vi drar alla muslimer och många gånger araber, oavsett deras religion över en och samma kam. I slutändan ser jag lösningen på många av dessa konflikter i närmande och tolerans, för både muslimer och oss i väst.
Inlägg #2: Postat: 2005-09-29 14:13:00
Janne B
Marius/ Det är ju denna intolerans som är problemet även inom kristendomen. Om du inte är baptist så är du ingen riktig kristen./ Om du inte är pingstvän så vet du inget om Helige Ande osv/ På plitiska sidan heter det "Om du inte är vänsterpartist så är du inte vänster alls". Sekteristtänkande kallas detta.
Inlägg #3: Postat: 2005-09-29 14:35:00
Marius
Sekteristtänkande, där ser man. Tack för den. Men jag vill nog påstå att det är skillnad på sekteristtänkande hos medborgarna i en sekulariserad stat och i en där de religösa krafterna ännu är starkare än kanske de politiskt ideologiska. Problemet bland de flesta religioner är att de är för dogmatiska och allt för "samhällsutvecklingsförankrade".
Inlägg #4: Postat: 2005-09-29 14:42:00
Marius
Det ger en nyanserad skillnad i detta "du är inte en Riktig...". Religioner upplever jag ofta som mer just dogamtiska, medan de ideologier som får fäste i en sekulariserad stat är förankrade i samhällsförändringen och uttrycker en åsikt om den vidare förändrigen, om hur man anser att samhället bör gå vidare härifrån. I väst hittar man fler religösa kristna som också är politiskt ideologiska än i mellanöstern tex, föreställer ajg mig.
Inlägg #5: Postat: 2005-09-29 14:49:00
Marius
Just för att samhället är sekulariserat. Ta bush som exempel.
Inlägg #6: Postat: 2005-09-29 15:00:00
Marius
Religionen har med andra ord i större mening förlorat sin påtryckningseffekt gentemot och emellan sina medborgare i sekulariserade stater, vill jag nog ha sagt. Så för tex en muslim som lever i ett icke muslimt land blir detta en påtaglig konflikt.
Inlägg #7: Postat: 2005-09-29 15:01:00
Marius
i svar 3 ska det vara att de INTE är samhällsutvecklingsförankrade.
Inlägg #8: Postat: 2005-09-29 15:29:00
GunnarL
Marius, Håller i huvudsak med Dig i allt. Därför är det viktigt att de ledare i form av imamer, ledare i invandrarföreningar, osv. går i spetsen för att delta i den offentliga debatten. Tycker för övrigt att det här var den bästa artikeln jag läst av Billy Butt. Den sysslar ju med något betydligt väsenligare än kändisjounalistik.
Laddar...