|
Inlägg #1: Postat: 2005-09-27 15:25:00
|
|
Per W |
Själv var jag för 20 år sedan ÖVERTYGAD om att jag hade allvarliga hjärtproblem. Jag blev INTE besviken eller ARG för att sjukvården kunde hjälpa mig förstå att jag var frisk men hade panikångest, som kunde avhjälpas med terapi och tillfällig medicinering.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-09-27 15:36:00
|
|
odalman |
Jag tycker inte att Susann Larsson antyder att fibromyalgi skulle vara ett psykiskt problem. Jag tycker att hon kallar fibromyalgiker för simulanter - dvs fullt friska människor som medvetet försöker lura i omgivningen att de är sjuka, för att därmed uppnå ekonomiska o andra fördelar. Det är en enorm skillnad.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-09-27 15:57:00
|
|
Lars Nilsson |
Håller helt med Dig Per W. Det är många gånger där problemet ligger. Hade själv en anställd med fruktansvärda utslag, som senare konstaterades vara helt psykiskt betingat.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-09-28 11:27:00
|
|
Nähädu |
Visst är det så, Per W. Jag såg på teveprogrammet "outsiders" i måndags om en kvinna som hade påstådd elallergi. hon svimmade så fort en mobiltelefon slogs på i hennes närhet bl.a. Jag satt mest och undrade över hur hon klarade av att filmas med en modern filmkamera. Det verkade inte bekomma henne. Hennes symptom var äkta, hon var ingen simulant. Men hon behöver professionell terapi, inte kvacksalverihjälp.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-09-28 11:28:00
|
|
Nähädu |
odalman har rätt också. Susann uttrycker sig onödigt provokativt. De allra flesta är inga simulanter. Däremot söker många en enkel orsak till ett mkt svårare problem. Man söker en häxa att bränna på bål i tron att allt ska bli bra sen.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-09-28 23:07:00
|
|
Vildrosen |
Jag drabbades av utbrändhet under 80-talet, orsakat av svår sömnlöshet. Jag hade INGA psykiska problem i botten, enbart en förslitning i nervsystemet, och en inre stress, annars var jag frisk och stark. Farligt att dra till med psykstämpel så fort någon drabbas av ngt obestämbart. /Mona N.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-09-29 16:25:00
|
|
Sunny |
Odalman: ja det är en enorm skillnad.
Nähhä du: Jag har tusen gånger hellre ett konkret tillstånd än mina diffusare. Men så enkelt är livet sällan..
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-09-30 07:10:00
|
|
Per W |
Vildrosen: "Psykstämpeln"? Det är väl inget att skämmas över att man kan ha psykiska problem? Bättre än något "obestämbart" i all fall.
Du hade INGA psykiska problem utan en "förslitning" i nervsystemet och en "inre stress". Vad är skillnaden?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-09-30 12:15:00
|
|
odalman |
Om man lider av någonting obestämbart tycker jag att det är bättre att läkarna säger det, än att de drar till med nån diagnos bara för att det ska så va.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-09-30 12:46:00
|
|
odalman |
Oavsett orsak, sk stress är en fysisk belastning. Stress einnebär kraftig endokrin aktivitet, som påverkar t ex hjärtverksamhet, andningsfrekvens, syresättning, blodtryck osv.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-10-01 16:07:00
|
|
Vildrosen |
Per W: Jag har ALDRIG sagt att psykiska problem är något man ska skämmas för. Jag skulle ha föredragit något som går att verifiera i psykiatriska termer, framför något obestämbart som förslitning! Något jag inte kunde välja tyvärr!
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-10-01 16:12:00
|
|
Vildrosen |
odalman: Om arbetsförmåga saknas måste diagnos ställas, även om åkomman är obestämbar. Annars kommer patienten ifråga inte att få några existensmedel! Det finns inga gråzoner i trygghetssystemen.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-10-01 16:17:00
|
|
Vildrosen |
Per W: Förslitning i nervsystemet och inre stress kan ta sig uttryck i psykiska problem, men INTE nödvändigtvis, och inte i mitt fall!
I vissa fall, däribland mitt, kan följden bli enbart sömnlöshet med utbrändhet som följd.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-10-02 12:28:00
|
|
Sunny |
Visst hänger kropp o själ ihop!
Kronisk värk kan ge depressioner.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-10-02 21:17:00
|
|
odalman |
Vildrosen:
Det är enligt min mening mycket värre att ge en människa en felaktig diagnos, än en vag och oprecis sådan.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2005-10-04 23:06:00
|
|
Vildrosen |
odalman: Det har du på sätt och vis rätt i. Ställer man en diagnos för tidigt låser sig läkaren i den, vilket innebär att andra tänkbara orsaker utesluts. Det hände mig: fick diagnosen reaktiv depression, medan jag eg. led av utmattningsdepression, en diagnos som F-kassan inte godtog tyvärr.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2005-10-04 23:12:00
|
|
Vildrosen |
Per W: Skillnaden mellan förslitning och psykiska problem? Jo: Förslitning kan uppstå i nervsystemet efter hårt psykiskt slitage under uppväxten. Som en konsekvens av detta kan man möjligen utveckla psykiska problem eller något annat som stressreaktion: sömnlöshet m.m. /Mona N.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2005-10-04 23:19:00
|
|
Vildrosen |
odalman: Alltfler barn får värk som reaktion på långvarig negativ stress utan regelbunden återhämtning.
Andra får sömnproblem eller depressioner pga. stress. Kropp och själ hänger ihop. /Mona N.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2005-10-06 00:13:00
|
|
odalman |
wildrosen:
När påstod jag något annat???
|
| |