Livet under beredskap och ransonering

Inlägg #1: Postat: 2005-09-27 10:00:00
Janne B
Calle/ Folk har mailat mig och frågat mig vad mörkläggning var för något.Jo det var att man måste ha heltäta svarta papper för fönstren som inte släppte ut det minsta ljus, för det kunde vägleda fiendens bombplan.Speciella vakter gick omkring och kollade detta..
Inlägg #2: Postat: 2005-09-27 10:03:00
Janne B
Många unga vet inte ett dugg om de finsk-ryska krigen. Hur tusentals svenskar blev frivilligsoldater där./Lika under spanska inbördeskriget lite tidigare/. Varför teg din farfar tror du? Var det allt för hemskt att berätta.?
Inlägg #3: Postat: 2005-09-27 10:06:00
Janne B
Jag har träffat män som har berättat för mig hur de inkallades hösten vintern 1939 och var med att hämta kanoner på svenska regementen som A6 i Jönköping. Dessa kanoner drogs sedan på isarna från Umeå till Vasa där isen lade sig tidigt denna vinter. Senare släpades även kanoner över Ålands hav. Detta var ju helt censurerat.
Inlägg #4: Postat: 2005-09-27 23:52:00
Uno Hansson
De kallaste vintrarna i södra Sverige var nog 1941 eller 1942; och då man gick ut på isen i Laholmsbukten och pilkade upp torskar på 10 - 12 kg. De stora torskhuvudena kokades hela och det smakade faktiskt riktigt gott; särskilt kinderna, pannan och runt ögonen smakade gott.
Inlägg #5: Postat: 2005-09-28 09:39:00
Janne B
Bästa Uno/Jag tror det var tre vintrar i rad som var ovanligt kalla och snörika i mina hemtrakter vid Falköping. De som var lite äldre än jag åkte dåtidens skidor och skridskor i flera månader.Min mammas Röda Korsare satt och stickade "rånarluvor" till de finska soldaterna, att ha under hjälmen.Även vantar och sockor. Jag har svaga minnen av alla paket som sändes iväg.
Inlägg #6: Postat: 2005-09-28 09:48:00
Janne B
När jag kom till Umeå 1962 som student fick jag höra fantastiska historier om alla krigstransporter över Kvarken till Vasa. Samt om svenska lastbilkolonner till finska Petsamo-korridoren vid Ishavet. Vid denna hamn hämtades alla slags varor från USAfartyg,som Finland behövde.Även tysk hjälp till Finland kom ofta denna väg. i 40 grader kyla med dåtida lastbilar, som ofta inte hade defroster mot vindrutan,ganska kallt i hytten.Motorstopp kunde betyda döden.
Laddar...