Makten lurar dig

Inlägg #1: Postat: 2005-09-22 21:53:00
GunnarL
Samma sak med en typ som Björn -Rosengren som lurade halva svenska folket att köpa Telia-aktier.
En stor skitstövel som aldrig haft andra ambitioner än att sko sig själv maximalt. En förvirrad tönt som knappt vet om han varit på sexklubb eller inte - men som ramlar ur varje situation med plånboken stinnare! Nej fy fan för dagens makthavare!
Inlägg #2: Postat: 2005-09-22 21:56:00
GunnarL
Fritt citerat från min idol här på Sourze: "Förr fanns det industrimän och statsmän, nu finns det finansmän och politiker som i första hand skor sig själva och skiter i det folk de är satta att företräda!" Förlåt felciteringen AlfV men andemeningen är i alla fall rätt.
Inlägg #3: Postat: 2005-09-22 22:24:00
CMO
Fast jag undrar vad AlfV tycker om Telia-affären? Är det inte bara bra att staten lurar de giriga aktiespekulanterna? Delägarna i svenska staten dvs alla medborgare speciellt fattiglaparna som inte hade råd att köpa aktier gjorde ju en god affär!
Inlägg #4: Postat: 2005-09-22 22:26:00
CMO
Tidigare har de ju gnällts över att staten gjort "dåliga affärer" när de sålt ut statliga företag som sedan ökat i värde...
Inlägg #5: Postat: 2005-09-22 22:49:00
Janne B
Muslimer och kristna har i stort sett samma synpunkter på bristerna i det svenska samhället. Den måttlösa girigheten och kapitalismen. Utnyttjandet av människor. Ett samhälle utan normer som är så svårt att leva i och känna tryghhet i.
Inlägg #6: Postat: 2005-09-22 23:18:00
peter_
Jag delar era känslor för vår elit. Dessutom, ju större fiasko, desto mer belönar de varandra. Tex Ramqvist var en gång vd på Ericsson Components som höll på med lite enklare komponenttillverkning. Då fick Lars en ide. Ericsson skulle bygga en toppmoderna halvledarfabrik. I ett samarbete med Texas Instruments så byggdes en svindyr fabrik, "submyfabben" som var omodern inan den var klar.
Inlägg #7: Postat: 2005-09-22 23:20:00
peter_
Sedan stog den och kostade stora summor pengar för Ericsson utan att tillföra någonting överhuvudtaget. Lars gick dock vidare och blev koncernchef och då kunde man ju inte åsamka denne prestigeförlusten i att sälja eller lägga ned fabriken. Den fick stå som ett monument över Lars briljans tills hårda tider tvingade Ericsson att bli affärsmässiga.
Inlägg #8: Postat: 2005-09-23 07:06:00
peter_
Nu refererade jag hörsägen på ett dåligt sätt. Ramqvist var dock vd när det beslutades och fabriken var enligt uppgift omodern innan den var färdig. Kostade visst ca 5 miljarder att bygga och var aldrig till någon användning för företaget. Förklaringen jag fått till varför det inte stoppades tidigare var att det skulle vara en för stor prestigeförlust för LR på den tiden. Men det är ju bara spekulationer.
Inlägg #9: Postat: 2005-09-23 07:12:00
peter_
..forts.Ericsson hade hela företag som var onödiga och kostade pengar, så denna fabrik var väl bara en i mängden.
Skillnaden kan vara hårfin mellan berättigad upprördhet och tjuvnyp motiverade av att man inte gillar personen ifråga. Tyvärr hör nog mitt inlägg ovan till den senare typen.
Laddar...