Inlägg #1: Postat: 2005-09-23 17:06:00
|
Piripiri |
tydliga empatiska regler utan empati i praktiken är ju en skön och modern spik att koka soppa på
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-09-23 17:15:00
|
CMO |
Förstod att någon skulle vilja vantolka vad jag skrev. Tror du inte själva att vårdpersonal i viss mån måste kunna koppla bort det personliga engagemanget för att orka med sitt jobb.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-09-23 17:17:00
|
CMO |
Oavsett vad man tycker om det så är det ett faktum att vårdpersonal avtrubbas. Hur tycker du själv att man ska handskas med det?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-09-23 18:50:00
|
Janne B |
CMO. Visst måste man ha förmågan att koppla av och koppla bort för att klara yrkets påfrestningar i kanske flera årtionden. Oavsett yrke så är ju det de som "tar med sig jobbet hem" som slits mest.Dit tycks höra många kvinnliga läkare.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2005-09-23 18:56:00
|
CMO |
Just det. Ska jag vara ärlig låter det lite väl drastiskt när jag säger att man ska "tappa" empatin. "Koppla bort" som du skriver är ett bättre uttryck.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2005-09-23 20:58:00
|
Mijo Berg |
Jag tror inte "normalisering" är avtrubbning. Att vänja sig vid tex bajs, eller att psykotiska patienter har konstiga utbrott är inte att vara mindre empatisk. Det är viktigt att hålla isär begreppen.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2005-09-23 21:36:00
|
CMO |
6/ Vem har sagt "att vänja sig vid bajs är att vara mindre empatisk"? Är det inte du som blandar ihop olika delar avartikeln...? Och är inte "normalisering" just "avtrubbning": det onormala blir efterhand normalt....
|
|
Inlägg #8: Postat: 2005-09-25 17:29:00
|
Piripiri |
Om det är så att mental avtrubbning är en förutsättning för att klara av en viss typ av jobb så förstår jag inte att det finns någon alls som vill ha ett sådant jobb. Men det är helt riktigt att psyket inte klarar av att känna empati mer än upp till en viss gräns. Därför bör vården ha så mycket resurser att denna gräns inte överskrids.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2005-09-25 17:30:00
|
Piripiri |
För att ta ner det hela på ett mera praktiskt plan: om du under ett arbetsplats måste ta hand om en person som bara sitter och skriker och kastar bajs omkring sig, så bör du klara av det. Du bör ha så pass mycket empati att du inser att det där gör hon inte för att vara elak mot dig utan för att hon på ett eller annat sätt är svårt sjuk. Men om det sedan är en till, och ytterligare en och sedan något annat liknande, då kommer till slut den där gränsen där det brister.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2005-09-25 17:31:00
|
Piripiri |
Och då hjälper det inte så mycket med tydliga etiska eller empatiska regler. För jag är övertygad om att det enda som kan få den här personen att sluta kasta skit omkring sig är mötet med någon som känner äkta empati och inte någon som följer reglerna men med hela sin attityd avslöjar att hon eller han egentligen hatar skitkasterskan.För övrigt har sign Mijo Berg rett ut det där med empati på ett väldigt bra sätt i en annan tråd.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2005-09-25 17:33:00
|
Piripiri |
För övrigt tror jag inte ett dugg på det där med någon "femårsregel". Jag har ganska mycket erfarenhet från vården och har sett exempel åt båda hållen. En del avtrubbas, det är sant, men andra blir bara bättre och bättre på det dom gör. Dessa senare är oerhört värdefulla, och det vore verkligen tragiskt om villkoren blev så tuffa att vi i framtiden inte får någon återväxt i den gruppen. Vilket blir fallet om fem år är vad man anses klara av.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2005-09-26 14:36:00
|
CMO |
Vad som är intressant är dels hur bra vården är och dels hur pesonalen mår. Ingen blir friskare eller gladare bara för att någon "tycker synd" om dem och ingen blir nödvädigtvis en bättre vårdare för att de "tycker synd" om patienten. Man måste nog skilja på emotionell och intellektuell empati. Den intellektuella empatin kan och ska finnas kvar trots att den emotionella empatin avtrubbats.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2005-09-26 19:23:00
|
Hugo O |
Jag tror inte att det går att bedriva en anständig sjukvård utan empati. Det handlar inte om tycka synd om, utan om att åtminstone delvis kunna sätta sig in i patientens situation eller tankevärld. Försöka förstå. Särskilt när det gäller psykiskt sjuka.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2005-09-26 19:28:00
|
Hugo O |
Och om man inte längre kan eller orkar det - det är kanske inte så konstigt om man tröttnar på patienter som kastat bajs på en och skrikit oartikulerat likadant i 10 eller 20 år - så håller jag med artikelförfattaren om att det nog är dags att göra något annat.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2005-09-26 19:29:00
|
Hugo O |
Det är ju faktiskt en empatisk tanke... :-
|
|