Inlägg #1: Postat: 2005-09-22 15:45:00
|
CMO |
Menar du att de som ser på spelfilmer med våldsinslag Rambo o dyl också är "sadister" JB? Det kan faktiskt handla om andra psykologiska fenomen än sadism. Var varsam med orden.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-09-22 16:10:00
|
Leif-Arne |
Å andra sidan. Jag är själv lite aktiv inom boxningssporten, fast vår förening ar bara aktiv inom ungomsverksamhet. Då handlar det oftast om något som heter "diplomboxning" lite tillspetsat är detta legaliserat kuddkrig. Faktisk är jag mer orolig för min dotter som rider.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-09-22 16:50:00
|
Janne B |
CMO/ Du har nog märkt att jag försöker vara varsam med orden.Men jag har så svårt att hitta ett annat ord än sadism när publik skrattar, klappar händer mm när en person slås sönder och samman. Vad har Du för ord för detta fenomen?// Vad gäller våld på spelfilmer så är det ju inte samma fyskiska närvaro i tid och rum, så lite skillnad är det. Men inte tror jag att våldsfilmer lockar fram det bästa hos människan heller. Ska jag se på våldsfilm medan jag håller en döende i handen?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-09-22 17:13:00
|
steno |
Boxningsträning minns jag som rolig,effektiv och omväxlande, då bestod fotbollsträning mest att dela upp eller skjuta straffar och frisparkar.Diplomboxning är väl tävlingar för barn under 16 och väl skyddad av bestämmelser. Men så småningom när man lärt sig slå en rak höger på "the point" är det inte hälsosamt för motståndaren. Det gäller att sluta tidigt
|
|
Inlägg #5: Postat: 2005-09-22 17:15:00
|
steno |
Boxare och publik är skilda världar. Boxning har räddat många slynglar från brott. Det är inte bara respekt man vill ha man tvingas respektera andra. Kanske tar den hand om en del aggressivitet som annars skulle få tråkiga följder.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2005-09-22 17:19:00
|
steno |
Publiken har nog många olika skäl för att gå på matcher.Många damer gillar boxning, det är nog ursprungliga drifter. En del gillar tekniska boxare och njuter av rörelsemönster och när en tunn typ boxar ut ett råskinn. Andra vill se blod och våld
|
|
Inlägg #7: Postat: 2005-09-22 18:13:00
|
CMO |
3/ Just för att det är du Janne blir jag lite chockad att du utgår från att tänka det sämsta om dina medmänniskor. Även om vi bortser från att stora delar av publiken kanske är boxningsentusiatser som uppskattar teknisk skicklighet och elegans på samma sätt som ett fotbollsfan gör....
|
|
Inlägg #8: Postat: 2005-09-22 18:15:00
|
CMO |
... så kan man inte utgå från att fascination inför våld, blod och död har med sadism att göra. Sadism är att finna njutning i andras lidande. Fascination inför våld kan handla om att bearbeta sin egna känslor som dödsångest, aggression, spänningsbehov mm.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2005-09-22 18:17:00
|
CMO |
Medan man håller en döende i handen bör man nog koncentera sig på den döende. Men efteråt kanske en "våldsfilm" kan hjälpa en att handskas med ens egen dödsångest.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2005-09-22 22:05:00
|
Janne B |
CMO. Jag tackar dig för dina nyanserade svar. Du tar min oro på allvar. Du skriver om empati på en annan tråd här.Så vi står nog inte långt ifrån varandra. Har kanske bara väldigt olika livserfarenhetet.Jag har inget direkt mer att tillägga i sak.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2005-09-22 22:08:00
|
Janne B |
Men CMO då ska få en bild från mitt liv. När jag var 20 år var jag ute och gick med Borås finaste flicka. Då kom en alkis fram och började skruva på hennes "rattar" som han uttryckte sig. Jag fällde honom med en enda rak höger, så han stod på huvudet i diket. Där satt han en god stund. Efter en timma hade han gått i väg. Tänk om jag varit vältränad boxare?Har jag ångrat mig?
|
|
Inlägg #12: Postat: 2005-09-23 14:17:00
|
Leif-Arne |
Apropå detta så har tösen min börjat träna Boxning förutom Capoeira Tveksam om stavningen. En annan aspekt på dessa "rattskruvare". Vad gäller ditt handlande så hade du inget val, även en person som normalt hyllar fridens liljor har sina gränser.
|
|