|
Inlägg #21: Postat: 2005-09-22 09:42:00
|
|
peter_ |
Jag är övertygad om att du har fel när det gäller LNs motiv. Hursomhelst, vilka motiv han än har, han har rätt i att staten och myndigheterna inte ska dölja valda delar av verkligheten för medborgarna och de som ytterst har den politiska makten i en demokrati. Ett exempel, tänk dig att du äger ett företag och VDn hela tiden skönmålar situationen, som han ansvarar för, i syfte att driva företaget i en viss riktning, utan att be dig om lov, samt att behålla jobbet.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2005-09-22 09:50:00
|
|
peter_ |
Våra valda representanter har glidit in i en föreställning att de är våra förmyndare, inte valda och bemyndigade utifrån vårt förtroende för att de ska utföra det VI anser vara rätt och bäst. Att en grupp är överrepresenterad i brottsstatistiken säger bara att något är fel i deras situation. De som begår brotten har dessutom en dålig karaktär, men förekomsten av personer med dålig karaktär i denna grupp kan vara exakt lika stor som i vilken annan tänkbar grupp som helst.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2005-09-22 09:50:00
|
|
peter_ |
Våra valda representanter har glidit in i en föreställning att de är våra förmyndare, inte valda och bemyndigade utifrån vårt förtroende för att de ska utföra det VI anser vara rätt och bäst. Att en grupp är överrepresenterad i brottsstatistiken säger bara att något är fel i deras situation. De som begår brotten har dessutom en dålig karaktär, men förekomsten av personer med dålig karaktär i denna grupp kan vara exakt lika stor som i vilken annan tänkbar grupp som helst.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2005-09-22 09:52:00
|
|
peter_ |
Sedan finns det ju även andra orsaker som hänger ihop med kulturella värderingar, tex att en kvinna inte ska ta plats i det offentliga rummet i kombination med att en man har rätt att straffa en kvinna som trotsar hans vilja. Okunnighet, fördomar, bristande lojalitet och solidaritet med systemet osv.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2005-09-22 10:21:00
|
|
Janne B |
Här sägs så mycket kloka och riktiga saker om statistik.Jag blev underkänd i statistik vid mitt första försök på socialhögskolan. Det var en nyttig lärdom. För sedan har jag läst statistik med betydligt mer kritiska ögon.De politiska opinionssiffrorna som visar att det stora partiet gåt både upp och ner samma vecka, är ett varningstecken.
IT tidningarnas sekundsnabba opinionsmätningar om strunt och viktigt är ju rena skämtet.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2005-09-22 14:22:00
|
|
CMO |
En tänkt undersökning av invandrares brottslighet skulle t.ex. kunna visa att 99.99 av en viss typ av brott begås av en viss grupp invandrare. Samtidigt skulle den kunna visa att 99.99 av samma grupp invandrare är skötsamma. Statistik är inte reaktionärt eller invandrarfientlig utan bara ett verktyg som kan användas för att belysa olika sidor av en sak.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2005-09-22 14:24:00
|
|
CMO |
En del av de som "bestämt sig" för hur de ska tycka om invandring positivt eller negativt kommer visserligen bara att läsa ena sidan av statistiken men man måste ändå lita på människor och inte hymla.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2005-09-22 14:37:00
|
|
Leif-Arne |
Svar 26 Statistik är inte värderingfritt, fråga gärna hur har frågorna formulerats och varför. Vilka definitioner har man valt. Tex hur definierar CMO, invandrare, invandrig, kriminalitet med mera.
Det finns ingen absolut sanning. Men genom en kritisk granskning så kan vi åtminstonde hålla de allra värsta stollerierna borta.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2005-09-22 15:27:00
|
|
CMO |
28/ Jo statistik är ett värderingsfritt verktyg. Sen kan det naturligtvis användas i olika syften eller tolkas felaktigt. Menar du att dessa probelm gör att man hellre ska sväva i total ovisshet än att ha en någorlunda riktig bild av verkligheten? Problemet löses genom att man redovisar resultatet av statisktiken samt metoderna samt öppnar för en diskussion runt båda. Att försvara frånvaron av statistik är inte "kritisk granskning".
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2005-09-22 15:43:00
|
|
Leif-Arne |
Statistik är värderingsfritt endast om man därmed endast omfattar bearbetning av på något sätt insamlat material. Att räkna på spridningsmått etc. är värderingsfritt.
Däremot har du ofta ett material som du utgår ifrån. Om du ställer frågor så hamnar du redan där i svårigheten att vara helt objektiv. Tex. "är servicen pårResturang x bra"? "svara på en skala 1..7 osv.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2005-09-22 15:43:00
|
|
Leif-Arne |
Då kan bl.a. följande invändning göras god service i förhålande till vad? Mc D eller Guldtuppen. Osv osv. för att inte tala om ledande frågor m. Eller att det blir en kökkenmödding av kvantitativ och kvalitativ metod. Och då har jag änu inte berört området tolkning av statistiskt bearbetat material.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2005-09-22 15:46:00
|
|
Leif-Arne |
"Att försvara frånvaron av statistik är inte "kritisk granskning"."
Du använder en slags retorik som knappt Gudrun S skulle bruka. Du polemiserar mot något jag inte påstått.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2005-09-22 17:47:00
|
|
CMO |
32/ Jag har heller inte sagt att du sagt att det är samma sak. Däremot är det frånvaron av statistik inte kvaliteten på statistiken som Nilsson uppmärksammar och som DU polemiserar mot.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2005-09-22 17:51:00
|
|
CMO |
30/Nu är det ju långt ifrån alla statistiska undersökningar som bygger på intervjusvar och människors värderingar av t ex vad som är "bra" och inte. Även sådana undersökningar kan iofs utformas så att de blir så neutrala som möjligt.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2005-09-22 17:54:00
|
|
CMO |
Jag har inte sett att Nilsson eller någon annan föreslår att man ska basera statistik om invandrares brottslighet på intervjuer eller enkäter.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2005-09-22 17:56:00
|
|
CMO |
Att det är vanligt med vinklade opinions- och attitydundersökningar beställda av olika särintressen har kanske gett statistiken som helhet ett dåligt rykte men det är i så fall orättvist.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2005-09-23 10:24:00
|
|
Leif-Arne |
Det finns ingen helt "neutral och objektiv sanning". Inte ens matematikens fortrollande värld är helt värderingsfri. Hint.. finns negativa tal?...
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2005-09-23 10:29:00
|
|
Leif-Arne |
Även om man inte baserar en undersökning på intrevjusvar, så måste man någonstans ändå bestämma frågeställningarna. T.ex. hur väljer man att definiera "kriminell". Skall all slags kriminalitet vara med som fotkörning, eller skall man göra avgränsningar. Isf varför görs dessa avgränsningar. Som sagt statistik är inte värderingsfri.
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2005-09-23 10:33:00
|
|
Leif-Arne |
Statisiskt kan man ändå klarlägga att undertecknad inte hinner med riktigt med fingrarna när jag skriver. Även om det kanske finns något som heter fotkörning så avsåg jag fortörning, samt att där skall stå intervjusvar. Mina fingertoppar är ungefär dubbelt så stora som tangenterna jag skriver på.
|
| |