|
Inlägg #1: Postat: 2005-09-21 10:10:00
|
|
Per W |
ALLT elände är feminsternas fel, det vet du väl. Och män äter vad som sätts på bordet av de kvinnor, som av feminsterna inte tillåts vara riktiga kvinnor och hemmafruar och ha tid att laga riktig näringsrik mat.
Logiskt, eller hur?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-09-21 11:13:00
|
|
Piripiri |
Även en farsa kan ju försöka sig på att laga näringsriktig och god mat, men tonåringen föredrar oftast de färdiglagade motsvarigheter som köps i affären. Varför? Inte för att farsan är en dålig kock, farsan är naturligtvis en fena på att laga mat! Utan för att i den färdiglagade maten tillsätts socker. Detta är namnam för barnens smaklökar och slår ut den mera vuxna smak, som är sockerfri.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-09-21 11:14:00
|
|
Piripiri |
Om jag fick göra om mitt föräldraskap, vilket man ju tyvärr aldrig får, så skulle jag vara stenhård just på sockerfronten. Jag tror nämligen att socker är en betydligt större bov i sammanhanget än fett. Att man nuförtiden alltid skär bort den där fettranden från kotletterna innan de säljs gör ju dem bara mera smaklösa. Men vad gör det - man kan ju alltid tillsätta lite socker...
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-09-21 11:14:00
|
|
Piripiri |
Hur mycket i övrigt i dagens samhälle styrs inte av barnens önskemål? Hur mycket marknadsföring inriktas inte på det som barnen kommer att propsa på? Alla dessa smarta marknadsförare som så väl vet vilken makt ett tjatande barn har över nästa inköpslista - vad gör vi åt dem?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-09-21 11:28:00
|
|
Janne B |
Piripiri/ Många kunniga och kloka ord. Barnens mat-makt över föräldrarna är ett faktum. Som skapats av reklamen. Samt vårt livstempo. Det går ju rader av nannyprogram nu som bl.a. visar att vuxna inte har några mat och näringskunskaper alls. De står vid spisen högst 5 minuter. Kylen är full av färdiglagat. Inga fasta mattider. Plock i kylen dygnet runt.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-09-21 11:32:00
|
|
Janne B |
Käka mysli låter ju oskyldigt eftersom det innehåller så mycket fibrer. Men läser man med förstoringsglas på texten så finns det många goda blandningar som är klart fettbildande. All slags socker kan ombildas till fett. Det räcker inte att bara äta "gröna nykelhålsmat" och tro det är bra diet. Man måste gå några steg till och verkligen kolla vad det är i förpackningen ändå. // Hur myckat man kan käka efter kl 1800 beror ju hur mycket man käkat under dagen.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-09-22 18:57:00
|
|
Inger Olsson |
Pipiri: intressant.... Intressant är också hur blåsta vi har blivit på lightprodukter. Industriellt konstgjort socker -som vårt insulin inte kan bryta ner - är tydligen en viktig bov i det hela?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-09-22 19:49:00
|
|
Inger Olsson |
Piripiri, ska det visst vara! Någon har snott mina brillor...
|
| |