|
Inlägg #1: Postat: 2005-09-21 09:20:00
|
|
bloggeri |
Arbetslöshet och kriminalitet hänger intimt samman. Arbetslöshet föder kriminalitet. Men också den främlingsfientlighet LN demonstrerar är en bra grogrund för kriminalitet. Håller med Peter, alltså.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-09-21 09:29:00
|
|
bloggeri |
så fel det kan bli. Håller delvis med Peter ska det va. Hans slutkläm är lika främlingsfientlig som andra med skumma åsikter.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-09-21 09:31:00
|
|
bloggeri |
fast egentligen inte. Att det sitter folk med utländska namn på kåkarna beror till viss del på att en del "turister" med fickorna full med knark faktiskt stoppas vid gränserna och får därefter gå i fängelse.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-09-21 09:50:00
|
|
peter_ |
Jag vet inte riktigt om bloggeri tar avstånd från min slutkläm eller inte. Dock, så vet jag att alla dessa faktorer spelar in, men inte i vilken omfattning. Alla brottslingar är fullt ansvariga för sina brott och kan egentligen inte skylla ifrån sig på arbetslöshet etc. Å andra sidan, så har dessa faktorer ett inflytande på individen och är i högsta grad relevanta att belysa. Men, som sagt, kan inte användas som ursäkt av den enskilde brottslingen.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-09-21 11:33:00
|
|
El Guatusi |
Har i Italien finns en mkt detaljerad statistik over invandrares kriminalitet, dar det visar sig att invandrare fran Nigeria o Algeriet ar de mest overrespresenterade ca. 30 ggr hogre andel av brotten i forh. till deras antal.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-09-21 11:35:00
|
|
El Guatusi |
Statistiken visar dock tydligt, att de invandrare som har uppehallstillstand inte alls ar lika overrepresenterade. Albaner - som av italienarna ofta betraktas som brottsliga nastan fran fodsel - med alla papper i ordning har en frapperande lag andel i begangna brott; deras landsman som uppehaller sig olagligt i landet har daremot hog statistik.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-09-21 11:39:00
|
|
El Guatusi |
Troligen ar integration A och O i sammanhanget. Utan arbete, med daliga kunskaper om sprak o kultur frodas rebelliska beteenden - som i sin tur gor integrationen svarare for de invandrare som lart sig spraket perfekt o respekterar lokala seder o bruk. Ett "konstigt" efternamn kan da vara odesdigert for en persons mojligheter att gora karriar och skaffa sig ett gott liv.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-09-21 11:43:00
|
|
Janne B |
Jag lärde mig redan på 1960 talet att svensktalande finlandssvenskar som flyttade till Sverige nästan inte xisterade i brottstatistiken. Onödigt att förklara varför, / Medan "purfinnar" de första 5-10 åren i Sverige ofta fanns på samhällets botten med hög brottslighet av flera slag. Det tog tid för dem att ta sig igenom språk och kulturbariiärer med mera. Samt våra fördomar."Inte skära bara rispa".
|
| |