De vill inte att du röstar!

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2005-09-16 23:18:00
GunnarL
därför att ni alla vill skyffla all debatt under mattan. Det är Svenska kyrkans största problem! Vad tycker du om frågan att var och en skall få tillhöra vilken församling man vill? Vad tycker Du om homovigslar? En massa frågor infinner sig.
Inlägg #2: Postat: 2005-09-16 23:22:00
GunnarL
Jag är medlem i Svenska kyrkan därför att jag anser att den utgör en god kraft i samhället och det kan jag betala för även om jag räknat ut att varje kyrkobesök jag gör dop, konfirmation, bröllop och begravning - aldrig annars kostar mig ca 30-35 tusen. Vidare är jag mycket intresserad av att det kulturarv kyrkan förvaltar bibehålls.
Inlägg #3: Postat: 2005-09-16 23:28:00
GunnarL
Men frågan är: Varför går inte kyrkan ut mer i samhället? Även vi icke kyrkobesökande är ju medlemmar som har rätt att få lite gudsnådeligt till livs. För mig är inte kyrkobesöket en religiös akt utan snarare ett socialt beteende. Själv känner jag mig närmare Gud och skapelsen när jag sitter och fiskar på Åsnen en vacker sommarmorgon.
Inlägg #4: Postat: 2005-09-17 09:16:00
nicole
Gunnart, du har helt rätt i att de kyrkliga nomineringsgrupperna är dålig på att få igång och hålla valdebatter. ÖKA har deltagit i 3 publika valdebatter de senaste veckorna, och självklart borde det ha varit fler.
Inlägg #5: Postat: 2005-09-17 09:20:00
nicole
Bo Hanson, kyrkomötesledamot för ÖKA skrev ett mycket bra debattinlägg om detta i Upsala nya tidning,

Länk: www2.unt.se

som han avslutar:

"Kyrkan präglas av en kultur, där man döljer meningsskiljaktigheter och att det finns alternativ" forts följer
Inlägg #6: Postat: 2005-09-17 09:21:00
nicole
"Kyrkans makthavare fortsätter att odla denna kultur, som gör det svårt att utkräva kyrkopolitiskt ansvar. Det är svårt att värja sig för misstanken, att detta beror på att kyrkans makthavare inte tror sig kunna försvara sina ställningstaganden inför sina väljare. "
Inlägg #7: Postat: 2005-09-17 09:22:00
nicole
"Och sedan har man mage att klaga över att kyrkans röstberättigade inte går och väljer.
Låt Svenska kyrkans beslutsfattare bli synliga såsom partier de s k nomineringsgrupperna! Det skulle göra de kyrkliga valen intressantare och valdeltagandet högre."
Inlägg #8: Postat: 2005-09-17 09:27:00
nicole
För att svara på dina konkreta frågor:

ÖKA ställer sig odelat positiva till att homosexuella skall kunna gifta sig i kyrkan, dock finns det delade meningar om ritualen skall efterliknas den hetrosexuella vigselritualen så mycket som möjligt, eller om man skall utforna en speciell ritual.
Inlägg #9: Postat: 2005-09-17 09:29:00
nicole
När det kommer till församlingstillhörighetsfrågan har vi diskuterat den mycket, men den nuvarande linjen är att man inte skall få välja församling.
Inlägg #10: Postat: 2005-09-17 09:31:00
nicole
Motivation kan vara på sin plats. Jag citerar Nils Kaiser kyrkomöteskandidat för ÖKA:

"Därför att folkkyrkotanken är en central del i ÖKA. Kyrkans omsorg är hela Sverige, så även alla församlingar. Det är inte bara de "tråkiga" församlingarna som tappar medlemmar. Folk flyttar även ifrån församlingar utan att nya flyttar in, se Norrland."
Inlägg #11: Postat: 2005-09-17 09:32:00
nicole
"Rent demokratiskt är det farligt vi skulle då få församlingar som skulle bli mycket konservativa. Vad gör vi åt de församlingsbor som inte klarar att ta sig till en annan församlingskyrka, pga handikapp mm?"
Inlägg #12: Postat: 2005-09-17 09:32:00
nicole
Att välja församling skulle leda till att de "initierade", "den gudstjänstfirandeförsamlingen" skulle bli totalt styrande.
I folkkyrkan är det alla dess medlemmar utgör kyrkan även om man inte besöker kyrkan. Man vet aldrig när man behöver kyrkans tjänster eller inte. Eller när man kan erbjuda kyrkan sina"
Inlägg #13: Postat: 2005-09-17 09:33:00
nicole
"Det har förts på förslag att man skulle utse kyrkorådet på medlemsmöten. Nu senast av Växjös biskop Anders Wejryd. Jag har varit engagerad i en del andra föreningar där vi har haft årsmöte/stämma. Till dessa möten kommer inte mycket mer än vad som deltar i kyrkovalet."
Inlägg #14: Postat: 2005-09-17 09:33:00
nicole
"Det finns ju absolut ingenting som hindrar en från att bli engagerade i en annan församling än den vi bor i. Det enda man inte kan göra är att sitta i kyrkorådet och vara kyrkvärd. Det sista tycker jag skall ändras omedelbart.
Nä, låt oss inte få välja församling, för hela kyrkans omsorg."
Inlägg #15: Postat: 2005-09-17 09:34:00
nicole
slut på citat
Inlägg #16: Postat: 2005-09-17 09:38:00
nicole
Jag kan tillägga att vi i ÖKA vill att kyrkan skall synas i samhället och i sanhällsdebatten, för det är ju ute i samhället och inte på gudstjänsterna de flesta av våra medlemmar är.
Inlägg #17: Postat: 2005-09-17 09:41:00
nicole
I den församling där jag är kyrkoråd har vi i ÖKA fått stöd för den bred syn på församling som vi förespråkar församling är inte bara kyrkan, inte bara de anställda, inte bara de som deltar i gudstjänt och annan verksamhet utan alla som bor och vistas i församlingen. Detta märks på verksamheten.
Inlägg #18: Postat: 2005-09-17 09:43:00
nicole
På valdagen har vi café och vi har information om kyrkans verksamheter. Dessutom är det superbra musik på kvällen.
Inlägg #19: Postat: 2005-09-17 09:45:00
nicole
Det låter kanske inte så speciellt, men de vittnar om ett annorunda sätt att tänka på, vi passar på att göra något för medlemmarna när de kommer till sin kyrka.
Inlägg #20: Postat: 2005-09-17 16:49:00
GunnarL
Nicole. Tack för ett uttömmande och bra svar! När det gäller svar 9/, 16/, 18/ o 19/ tycker jag ni är helt rätt ute. Ni miste dock min röst p.g.a. svar 8/. Äktenskapet är för mig en förening mellan man och kvinna.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...