Invandring positiv särbehandling?

Inlägg #1: Postat: 2005-09-16 04:38:00
stålis
Amen för mer svensktimmar. Kan man inte testa under hypnos? ;- Kom att tänka på att man har lägre krav på kvinnlig styrka vid antagning till polisutbildning. Då frågar jag mig om inte kraven på männens fysiska styrka är för högt ställda? Om inte ett visst mått fysiskt styrka är nödvändig för en kvinnlig polis, varför skall den då vara det för en manlig?
Inlägg #2: Postat: 2005-09-16 04:42:00
stålis
Hur kom man fram till att en manlig polis måste ha ett visst mått kroppsstyrka? Antagligen för att kunna orka jaga flyende bovar, brottas med dem och att kanske rädda människor ur brinnande fordon och sånt. Om det således dyker upp 2 kvinnliga poliser i en bil, skall bovarna få hinna undan då, eller brotta ner poliserna eller
skall den där människan i den brinnande bilen inte räddas, för att kvinnorna är för svaga för att få upp dörren om den gått i baklås?
Inlägg #3: Postat: 2005-09-16 04:44:00
stålis
Vad jag försöker säga är att man skall inte sänka redan uppställda krav bara för att hjälpa svaga grupper. Om man gör det, säger man indirekt att de tidigare kraven var för höga och onödiga.
Inlägg #4: Postat: 2005-09-16 13:30:00
Fowler
Det kanske finns andra värden än just fysisk styrka som är viktig att ta hänsyn till i polisyrket. Tycker du att poliser som blivit något till åren ska sluta då de tappar i snabbhet, och vem kan slita upp en bildörr som gått i baklås? Ditt polisideal hittar du i insatsstyrkan, ett vuxendagis som Leif GW Persson uttrycker det.
Laddar...