Inlägg #1: Postat: 2005-09-15 20:53:00
|
Lars Nilsson |
I västra Sudan har vi araber som bokstavligen försöker utrota den svarta urbefolkningen. Och det sker i denna dag. USA, är mig veterligen det enda land kan ha fel som konstaterat är detta är folkmord. Men här handlar det om araber som utför folkmord och det stämmer dåligt in i bilden av araber som offer för: ja, allt ont västvärlden nu kan hitta på. Den konspirationsteorin tror jag förklarar mycket av den kompakta tystnaden.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-09-15 21:01:00
|
Lars Nilsson |
Men jag tycker det är skoj att läsa Dina åsikter. Har själv med blandad behållning läst Fukuayamas böcker. Kul tyckte jag dock hans bok "Historiens slut och den sista människan" är där han anser att vårt västerländska samhälle inkl kapitalismen är slutmålet i människans historiska utveckling.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-09-15 21:24:00
|
bloggeri |
Lars N passerar alla gränser för anständighet därför att hans egen världsbild inte ska rasa samman. Han hittar på, mytomaniskt, bara han ge dom han tycker är vänster en känga. Mankell har t ex aldrig sagt nåt gott om Mugabe. Tvivlar på att han ens varit i Zimbawe, kanske mellanlandat.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-09-15 21:59:00
|
stålis |
Svar. 2 Aldrig läst bok av Fukuyama däremot två böcker av Samuel Huntington. Har den senaste, "Who are we?" Oerhört intressant. Helt förtigen i svenska medier.
Utom möjligen på www.samtiden.com
Kommer inte ihåg. Orkar inte kolla.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2005-09-15 22:02:00
|
bloggeri |
Stålis, låt mig tipsa dig om boken Tro, terror och Tolerans av Ingemar Karlsson. I den sågar han Huntington i småbitar. Kan säkert vara intressant för dig, för balansens skull.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2005-09-15 22:02:00
|
Piripiri |
Fukuyamas tes att dagens kapitalistiska samhälle är historiens slutmål är av samma filosofiskt eländiga ursprung som Bresznevs tes att åttitalets Sovjet skulle vara det. Nämligen Hegel, som själv ansåg att slutmålet var artonhundratalets preussiska stat. Djävla dumheter. Fukuyamister, marxister och hegelianer är i grunden antidemokrater. Vi är alla subjekt och ansvariga för hur historien utvecklas.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2005-09-15 22:03:00
|
stålis |
Hm. Vill ogärna hamna i ett gräl mellan Lars & bloggeri, bara svara Lars att de personer som jag nämner i artikeln, Ahlmark, Fredrik Malm, etc varit moltysta om Zimbabwe. Ett mail från Malm för ca 2 år sen lovade att Mugabe inte skulle slippa undan. Fast mig veterligen har Luf och Malm fortsatt tiga om Zimbabwe. Varför inga krav på sanktioner? Man stödde ju sådana mot Irak och mot Rhodesia?
|
|
Inlägg #8: Postat: 2005-09-15 22:05:00
|
stålis |
Svar 5. Läste stora delar av Karlsson-bok Islam bibliotekslån.
Mycket intressant. Speciellt kapitlet om England.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2005-09-15 22:09:00
|
stålis |
Svar 6 Jo, fattat att Fukuyama är hegelian.
Det är svårt att inte bli det. Tes-antites syntes.
Tenderar själv att tänka ultra-determistiskt. I allt. Hur kan vi ha en fri vilja när varje handlingen föregås av en rad faktorer som vi själva inte bestämt och som när vi bestämt dem ligger bakom oss oförändringsbara?
|
|
Inlägg #10: Postat: 2005-09-15 22:11:00
|
stålis |
Kan inte hegelianismen ses som en slags historieteoretisk föregångare till Darwins utvecklingslära? Bara ett infall. Vet inte om det håller vid närmare eftertanke.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2005-09-15 22:29:00
|
Piripiri |
9/Visst, det är en synpunkt. Men demokratin bygger ju på att vi åtminstone en smula kan rubba riktningen på historiens tunga hjul. Om allt styrs av nödvändigheter och lagbundenheter kan vi ju lägga ner projektet demokrati och återgå till artonhundratalets agenda.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2005-09-15 22:31:00
|
Piripiri |
10/Hegel skrev om vissa primitiva samhällen att de var dömda att gå under "då anden närmade sig dem", Så visst, det finns nog samband mellan Hegel och vissa vulgära tolkningar av Darwin. Kanske samma tidsanda
|
|
Inlägg #13: Postat: 2005-09-15 22:36:00
|
stålis |
Svar 12. Vilka "vulgära" tolkningar åsyftas?
Nazismen? Rasbiologism? Eugenik? Särartsfeminismen?
|
|
Inlägg #14: Postat: 2005-09-15 23:07:00
|
Piripiri |
Överhuvudtaget idéer om att de starkare överlever o har rätt att överleva, och att de svagare går under. Darwin talade om "survival of the fittest", där fittest väl närmast betyder den som bäst förmår anpassa sig efter sin omgivning.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2005-09-15 23:12:00
|
Lars Nilsson |
Svar 3. Jaså, det passerar alla gränser för anständighet att nämna folkmorden i Sudan? Om Mankell har jag svarat i tidigare kommentar. För övrigt förstår jag varför Du är så heligt förbannad.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2005-09-15 23:14:00
|
Piripiri |
Jag är ju så hopplös att jag tror att det blir bättre då vi medvetet väljer vad vi ska göra med vårt samhälle än då vi låter oss styras av dunkla lagar, varom vi inte vet så mycket. Det innebär inte att jag tror det är en enkel match att försöka styra en så stor båt som samhället. Men man kan ju försöka.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2005-09-15 23:14:00
|
stålis |
Ja, det gjorde han. Och hur skall man tolka det? Jag tolkar det som en iakttagelse baserad på en teori om ett naturligt urval av egenskaper som gynnar individens och dess avkommas överlevnad. Därav genomsnittsskillnader mellan olika befolkningar i fråga om hormoner och gener för vissa sjukdomar, etc.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2005-09-15 23:18:00
|
stålis |
Evolutionen Hegels historia har nått ett stadium där fler individer som skulle gått under i en primitivare miljö nu fortplantar sig.
Därför att de egenskaper som var gynnsamma i den miljön nu inte längre behövs. En viss jämlikhet mellan nörden och hunken har således uppstått. Kanske t o m nörden tjänar fler snäckskal än hunken för att han har högre IQ och är mer anpassad till ett intellektuellt samhälle.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2005-09-15 23:18:00
|
Lars Nilsson |
Svar 6. Visst är Fukuyamas teser minst sagt tveksamma men han framför dom åtminstone på ett ganska medryckande sätt vilket inte är helt vanligt i filosofikretsar eller vad man nu skall katalogisera honom.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2005-09-15 23:22:00
|
Piripiri |
Det är nog inte alla nördar som tjänar snäckskal, det är nog en hel del med högt iq som går under också. Medan en del hunkar kan bli exempelvis guvernörer i Kalifornien.
|
|