Feminism och marxism

Inlägg #1: Postat: 2005-09-13 17:03:00
Inger Olsson
Man hävdar att alla roller och typer av beteenden som associeras med att vara kvinna är historiskt skapade av skilda samhällen... Jo, staten med stöd av samtliga partier, pumpar in pengar till den forskningen som delvis kan jämställas med eugeniken.
Som antifeminist ger jag inte
Inlägg #2: Postat: 2005-09-13 17:04:00
Inger Olsson
mycket för Susanna Popova. Jag menar att kritiserar vänstereliten men hyllar den borgeliga feministeliten - av politiska skäl. Det intressanta är dock: oavsett vilken politisk riktning feministerna vill ha så kvarstår pudelns kärna. Den västerländska old-fashion m ä n n i s k o s y n på kvinnan, mannen och barnet med påföljande världsbild de grundar
Inlägg #3: Postat: 2005-09-13 17:05:00
Inger Olsson
sina teorier på, t e x "könsmaktsordningen", är mest intressanta. och förlegade inom naturvetenskapen. "Vänsterns" Simone de Beauvoir och "högerns" Nina Björk har mer gemensamt när det kommer till kritan. Fi: s möte nu md underhållning - och utsänd i teve - borde enligt min mening anmälas för grov diskrimenering av mannen.
Inlägg #4: Postat: 2005-09-13 17:06:00
Inger Olsson
Och glöm inte att inom Fi finns det både "vänsterfeminister" och "högerfeminister".
Skulle ge komm. på din andra artikel om bl a BNP. Hoppas få tid att återkomma. /Inger
PS i svar ett ska det stå "icke feminist" ist för "antifeminist".DS
Inlägg #5: Postat: 2005-09-13 18:18:00
Lars Nilsson
Inger; Håller med om mycket Du skriver. Själv var och är mycket intresserad av skillnader- på alla möjliga sätt - mellan män och kvinnor. Där tyckte jag den begynnande - jämställdhetsrörelsen, eller vad man skall kalla den - verkligen gjorde en god sak. Där var det ahaaupplevelser på löpande band. Något fördömande var det inte heller tal om. Men någonstans spårade det hela ur.
Inlägg #6: Postat: 2005-09-13 21:12:00
Sunny
Inger: Här har du uttryckt vad jag velat ha sagt men formulerat dig bättre så jag kan bara skriva att jag i stort instämmer med dig.
Inlägg #7: Postat: 2005-09-14 06:56:00
peter_
Har du någon länk dit där Popova hyllar den borgerliga feministeliten?
Inlägg #8: Postat: 2005-09-14 07:29:00
peter_
Jag är inte beredd att dra alla genusinriktade forskare över en kam. Jag tror att det finns seriösa forskare inom området med rumsrena metoder och frågeställningar, men varför ser de inte till att markera avstånd från de som agerar propagandamakare åt den radikalfemistiska rörelsen och dess skruvade användning av diverse statistik? Varför hörs de inte? Några visade sin existens i programmet om ROKS, men varför agerar de inte när hela deras trovärdighet hänger på en skör tråd.
Inlägg #9: Postat: 2005-09-14 07:33:00
peter_
Å andra sidan, med tanke på att Tina Rosenberg och Eva Lundgren är professorer i området så får jag nog lämna det öppet huruvida det existerar vetenskaplig verksamhet inom området i Sverige. Någon som kan upplysa mig och sourze läsare? Någon genusforskare som vill passa på?
Inlägg #10: Postat: 2005-09-14 07:40:00
peter_
Strax efter programmet om ROKS så blev ett antal personer ev skyndsamt utsedda till professorer, däribland Tina Rosenberg. Som bekant har professorer en sällsynt stark anställningstrygghet. Någon som vet om det bara var en slump? Om inte, hur gick det till och på vems initiativ?
Laddar...