|
Inlägg #1: Postat: 2005-09-12 11:39:00
|
|
Michael Lundahl |
"alla feminister är missnöjda och missunsamma"
Javisst... och alla negrer är korkade... judar är snikna... och alla män är maktgalna våldtäktare.
Jävla fin diskussion vi får av sådant skitsnack du.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-09-12 12:12:00
|
|
Biff |
Och där kom harang nummer två, liknelsen med rasism, vilket får dig att automatiskt förlora debatten. För att återgå till verkligheten: Jag har aldrig märkt att negrer skulle vara mer korkade än andra, och aldrig heller att judar skulle vara mer snikna. Däremot har jag ofta träffat feminister som är missunsamma och gnälliga. Knappast mitt fel att de uppför sig som de gör, väl? Det krävs en viss negativ mentalitet för att kalla sig "feminist", vilket innebär att det är otänkbart för många.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-09-12 13:08:00
|
|
Michael Lundahl |
Och fördomarna bara fortsätter. För det första: att du träffat på några få emninster som du upåpfattat på ett visst sätt ger dig lika lite rätt att utnämna alla feminister till att vara det ena eller det andra som det gör en SD:are att utnämna alla invandrare till brottslingar bara för att en något högre andel invandrare figurerar i brottsstatistiken.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-09-12 13:09:00
|
|
Michael Lundahl |
Vidare så ifrågasätter jag starkt att dessa feminister var "missunsamma och gnälliga". Det måhända vara din tolkning av deras beteende. Men vad som egentligen ligger bakom är - högst troligt - något helt annat. Med tanke på din fördomsfulla inställning till feminister finner jag det högst troligt att du lät detta utforma denna din uppfattning hellre än hur de egentligen kände.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-09-12 13:10:00
|
|
Michael Lundahl |
"Knappast mitt fel att de uppför sig som de gör, väl?" Din beskrivning av dem är *ditt* ansvar. Med tanke på att vi inte kan veta vem du har träffat och hur de då uppförde sig så kan du fantisera ihopå vad skit som helst och sedan häva ur dig "Så här alla feminister". Det är samam sak som om någon som blivit rånad av en invandrare skulle säga "Ja men så var blatten jag mötte. Är det mitt fel då eller?".
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-09-12 13:11:00
|
|
Michael Lundahl |
"Det krävs en viss negativ mentalitet för att kalla sig "feminist"...". Skitsnack. Rent djävla skitsnack.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-09-12 13:40:00
|
|
Biff |
Men hör du inte hur du själv låter? Du är ju den mest typiske feministen av dem alla. Resonemanget börjar så här: Någonting i samhället är fel, för kvinnor och för män. Den attityden är trist. Om man framför åsikten burdust eller försynt är en annan fråga. Poängen är att den underliggande negativa inställningen mot tillvaron som alla feministiska idéer förespråkar enbart drar till sig gnällspikar, det ligger i deras natur.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-09-12 13:40:00
|
|
Biff |
Och hur folk uppför sig, hur de egentligen känner sig, och hur de vill bli bemötta, är en fråga om grad av egocentrism. Dessutom kan du sluta blanda in invandrare, för det är ett helt annat ämne med helt andra omständigheter. Att göra liknelser är bara retorik, som gör att debatten förlorar mening.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-09-12 14:26:00
|
|
Thomas L. Aabo |
And the winner is Biff!
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-09-12 17:45:00
|
|
Michael Lundahl |
Biff: Nej, debatten förlorar ingen mening. Det kallas att sätta det i persoektiv. Du skulle aldrig acceptera att fördomar av det slag som du häver ur dig används i en seriös debatt om invandrare. Men mot feminister går det tydligen bra. Inte undra på att du käftar emot nu därför att du och SQ tycker tydligen båda att det är OK att göra svepande och förnedrande generaliseringar om en viss grupp människor.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-09-12 17:47:00
|
|
Michael Lundahl |
Att påstå att det ligger i feminismens natur att gnälla är sådant otroligt skitsnack. Påståendet saknar grund. Att du påstår "Ja men sådana var de feminister jag träffade" har ingen som helst tyngd. Återigen: du hade inte accepterat att någon kallade *alla* invandrare brottslingar bara för att den personen hade rånats av en invandrare. Men mot feminister går det tydliigen bra att dra alla över samma kant.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-09-12 17:49:00
|
|
Michael Lundahl |
Och att du påstår att det jag försöker hävda att "feminismen är ett platoniskt perfekt väsen" är en ren lögn. Hur står det till med läsförståelsen egentligen? Jag skriver det första jag gör i artikeln att jag är *kritisk* till stora delar av den feminism som syns idag. Men det du inleder din kommentar med är att säga att jag är en villkorlös försvarare. Varför?
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-09-12 20:32:00
|
|
Biff |
Jo, den förlorar mening. Du resonerar enligt denna princip: fåglar kan flyga, och flygplan kan flyga. Alltså är fåglar flygplan. Du letar bara likheter men inga skillnader. En feminist väljer att bli feminist enbart för att hon är missnöjd med något. Annars vore det ingen mening med att kalla sig feminist. När ingen feminist är missnöjd, finns heller ingen feminism. Feminismen är i sin grund en klagoideologi. En adekvat jämförelse med invandrare och brott kan överhuvudtaget inte göras.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-09-12 20:32:00
|
|
Biff |
Du är platonisk genom att du är kritisk till den feminism som syns idag, men okritisk mot en som uppenbarligen inte syns. Dock är feminism politik, och politik som inte syns existerar inte. Liksom idén om en stol inte bygger en stol som går att sitta på. Din idé om feminism är med andra ord inte värd ett ruttet lingon om den inte syns. Att skuldbelägga omgivningen för ignorans när det gäller din feminism är bara egocentriskt.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-09-12 20:39:00
|
|
Michael Lundahl |
Biff, svar 13: Så ingen får någonsin opponera sig mot något... för då kommer du och stämplar dem som "missnöjda"? Ingen får någonsin vilja att vårt samhälle skall bli bättre för då "klagar" de? Jämförelsen med rasism är högst relevant. Om en nysvensk skulle påvisa ett fal av etnisk diskriminering så skulle du - om du använde dig av samma resonemang som du gör mot feminister - säga till denna männsika "Du är så gnällig och missnöjd".
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2005-09-12 20:41:00
|
|
Michael Lundahl |
Om det nu är så här du definerar missnöje och gnäll... ja, då är jag just det: missnöjd och gnällig. Och feminister är just det också... därför att de vill att vårt samhälle skall bli *bättre*. Men det får de tydligen inte får då kommer Biff med sina nedsättande kommentarer. Vi skall alla bara vara nöjda och hålla käft... för vi lever ju i den bästa av världar.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2005-09-12 20:43:00
|
|
Michael Lundahl |
Som sagt: jag är inget fan av radikalfeminism. Men lik förbannat måste jag ta radikalfeminister i försvar dörför att den "kritik" som riktas mot dem är så otroligt ogenomtänkt och verklighetsfrämmande. Jag har då *ALDRIG* tidigare mött någon som spottar på de som vill att samhället skall bli bättre. Aldrig tidigare har jag set t någt som - bara för att vissa vill göra något bättre - kalla dessa för missunsamma, klagande och/eller gnälliga.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2005-09-12 20:44:00
|
|
Janne B |
Citat fråm ML ovan: Inte undra på att du käftar emot nu därför att du och SQ tycker tydligen båda att det är OK att göra svepande och förnedrande generaliseringar om en viss grupp människor. // Tänk vilken lycka om vi alla slutade med just dessa förnedrande generaliseringar. Varje individ har rätt att bli bedömd och dömd för sig.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2005-09-12 21:40:00
|
|
Biff |
En person som har blivit diskriminerad har blivit direkt utsatt för ett brott. Det har ingenting att göra med feministernas teorier om strukturell underordning. Trots att du hävdar det, har jag aldrig själv hört några konkreta förslag som skulle göra "vårt" samhälle bättre. Det som hörs är istället det vanliga käringkacklet om att män ska ta mer ansvar och vara lite snällare, och att de män som inte håller med antingen är rädda dsv omanliga,
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2005-09-12 21:40:00
|
|
Biff |
eller dumma som inte förstår att deras svinaktighet är på ett strukturellt plan och inte ett individuellt som om individen i praktiken skulle befatta sig med strukturer?. Jag kan inte utröna några ambitioner till samhällsförbättring i detta. Snarare verkar ambitionerna handla om att starta en riktigt snårig diskussion. Att komma med förslag, och att gnälla på andras är inte samma sak.
|
| |