Inför global konkurrens nu!

Inlägg #1: Postat: 2005-09-09 14:45:00
Hugo O
På så vis får svenska konsumenter betala för kakan. Är inte så säker på att det skulle fungera i praktiken, dock. Skulle fungera som en bromskloss för utvecklingen och den snabba tillväxt som trots allt är på G i stora delar av världen.
Inlägg #2: Postat: 2005-09-09 18:41:00
tobias
Intressant idé. Snabb tillväxt och materiell/teknisk utveckling är inte så mycket värt om inte samhället utvecklas lika mycket samtidigt tycker jag.
Inlägg #3: Postat: 2005-09-09 21:21:00
Hugo O
Har du nån koll på hur det är med fackliga rättigheter, sjukersättning, pensioner o sånt i Sydkorea, Taiwan, Hongkong, Singapore? Jag har inte det, måste jag erkänna. Men det är ju länder som genomgick omställningen från U till I under cirka 1960-90. Det skulle vara ett slags facit på min föreställning om att samhällsutveckling följer spontant, med en viss eftersläpning, när inkomsterna stiger snabbt för de fattigare delarna av befolkningen.
Inlägg #4: Postat: 2005-09-09 21:23:00
Hugo O
För det är vad som har hänt i de ovanstående länderna. Försök att utifrån tvinga fram sociala reformer, med handelshinder eller på annat sätt, skulle i såna fall i praktiken lägga hinder för tillväxten, och därmed också i praktiken för sociala reformer.
Laddar...