|
Inlägg #1: Postat: 2005-09-08 14:05:00
|
|
peter_ |
Om du som medelålders man fått någon sorts position på din arbetsplats och tror att det ger dig någon generell makt att tex påverka tonårsflickors attityder så är jag rädd att du blir besviken.;-
Bortse inte ifrån att det lika mycket är en fråga om vilka ideal en individ väljer att ta till sig och tonårs flickor som vill ha silikonbröst är inte bara påverkade av media utan också ett eget dåligt omdöme.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-09-08 14:10:00
|
|
peter_ |
I det läget kan det var mer relevant att ta en diskusison med vederbörande om livet och världen och ifrågasätta om det verkligen är så viktigt att vinna förmodad popularitet med stora bröst, än att börja skylla på att det rådande idealet inte motsvarar denna tjejs yttre företräden till hundra procent.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-09-08 14:14:00
|
|
peter_ |
Dessutom, det finns inte ett ideal. Massmedia sprider en massa dynga och det är viktigt att fostra våra barn till att vara kritiska och självständiga i sitt tänkande. Massmedias ideal sätter inte större krav på flickor än pojkar. Flickor är inte ömtåligare än pojkar. Alla barn behöver stöd, uppmuntran och kärleksfulla personer som ser dem.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-09-08 14:17:00
|
|
Lars Nilsson |
Tyvärr är det så att ordet "jämställdhet" har fått vika för begreppen "könsmakt" och "genusperspektiv". All kvinnlig besvikelse, riktig eller inbillad, kan då lättare förklaras. Det sk genusperspektivet har blivit en övegripande ideologi som enligt statsmakterna skall "genomsyra" hela samhället, inkl forskning.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-09-08 14:23:00
|
|
Lars Nilsson |
Nästa fråga som också skall "genomsyra" hela samhället blir förmodligen åtgärder för att förhindra "den strukturella rasismen". På samma sätt kan man då hitta orsaker och förklaringar till varför integreringen inte fungerar. Det med andra ord inte statens fel utan att vi medborgare är dåligt upplysta. Klart fall av nytt skolämne inkl då också genusperspektivet, förstås.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-09-08 14:25:00
|
|
Leif-Arne |
Jag ser en hel del tänkvärda saker i era kommentarer. Vad jag främst vill lyfa fram är att det är viktigt att kunna disskutera jämställdhet utan att behöva polariseras.
Ännu är det inte jämlikt, unga flickor tjänar mindre och har svårare att få anställning etc. Jag vill verka föratt min dotter såväl som andras döttrar ges samma förutsättningar som sina jämnåriga killar
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-09-08 14:32:00
|
|
peter_ |
Utgå bara inte från att killars förutsättningar är bättre, eller ens kan kallas bra. Vissa pojkar och flickor växer upp under utmärkta omständigheter. Många gör det inte. Jag tror faktiskt att pojkars situation i något sorts genomsnitt är lite hårdare, lite mer skoningslöst och att de i större utsträckning lämnas ensamma med sin frustration och känsla av maktlöshet och hjälplöshet.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-09-08 14:34:00
|
|
peter_ |
Den politiskt korrekta feminismens totala ointresse för dessa barn är stötande och djupt orättfärdig.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-09-08 14:45:00
|
|
Leif-Arne |
Jo i sak har du rätt, "det är synd om människan" sa gamle Ågust.
Jag valde att fokusera på flickor denna gång. Avarterna av könsroller drabbar båda könen. Varför det kan vara värt att verka för jämställdhet även för oss gubbar, i eget intresse.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-09-08 19:32:00
|
|
Björn_T |
sv 6: Alla unga flickor tjänar inte mindre, och alla unga flickor har heller inte svårare att få jobb. Bland t ex unga civilingenjörerhar kvinnor något bättre betalt, och p g a strävan efter jämnare könsfördelning betydligt lättare att få jobb.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-09-08 19:34:00
|
|
Björn_T |
Dock håller jag helt med om att det är viktigt att observera och bekämpa orättvisor. Vad som däremot inte är viktigt är vad orättvisorna beror på. Orättvisor är orättvisor, och är alltid lika fel av samma anledning.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-09-09 09:08:00
|
|
Leif-Arne |
Arbetsmarknaden är ett kapitel för sig. Ett överutbud av akademiker gör att det förmodligen är en bättre investering idag att satsa på en kvalificerad yrkesutbildning som plåtslagare eller rörmokare.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-09-09 09:12:00
|
|
Leif-Arne |
Diskrimineringen av unga kvinnor består i mycket av att det är dyrt och riskabelt för en arbetsgivare med småbarnsföräldrar, och kvinnor är faktiskt mer hemma med barn av olika skäl. Om man kunde bättre fördela ansvaret för små barn bättre mellan könen tror jag att kvinnor bättre skulle hävda sig vid anställningsprocessen.
|
| |