Tycker Sverige så om islam?

Inlägg #1: Postat: 2005-09-08 10:45:00
Janne B
Men vänta nu. Det ju just Wahhabiternas inflytande över moskebyggen här som leder till Islamskräck. De nöjer sig givetvis inte med att låna ut pengar till moskebygget, de vill givetvis också styra läran.
Inlägg #2: Postat: 2005-09-08 11:15:00
El Guatusi
Visst, och det ar wahhabiternas mal: att Islam ska bli ett ghetto omgivet av fruktan och missforstand. Insikten att wahhabismen ar oacceptabel men inte ar detsamma som Islam saknas annu hos manga.
Inlägg #3: Postat: 2005-09-08 12:58:00
Janne B
Ja, men hur i all världen ska den vanliga svensken kunna skilja på dessa olika grupper i det vardagliga livet. Vilka av grannarna är muslimer som vill anpassa sig en del till svenska värderingar, vilka är omutligt wahhabister. Det är de senare som har pengarna och hjältarna.
Inlägg #4: Postat: 2005-09-08 13:25:00
El Guatusi
/3 Det ar en ny, komplicerad varld och den kraver mer av sina medborgare. Under kalla kriget var allt svart & vitt: ont mot gott. Idag har vi hela skalan grazoner. Men att skilja en wahhabitisk integralist fran en vanlig troende muslim borde inte vara svarare an att skilja en socialdemokrat fran en kommunist. I slutanden ar det en fraga om folkbildning.
Inlägg #5: Postat: 2005-09-08 13:28:00
El Guatusi
Problemet ar, att vi européer i drygt 30 ar varit mkt flata i var installning till arabvarlden. Pa 70-talet av radsla for terrorism och hoga oljepriser, darefter av ren slentrian. Att kritisera wahhabiterna betyder INTE att man ar islamofob eller invandrarhatare, det ar bara ren sjalvbevarelsedrift och omsorg om framtida generationer.
Inlägg #6: Postat: 2005-09-08 13:34:00
Janne B
4/ Ja visst lever vi i en allt mer komplicerad värld.Hur många av oss klarar av att skaffa oss tillräckliga kunskaper för att klara detta?De flesta tycks använda datorn till spel och andra nöjen. Språksvårigheterna gör att de olika grupperna är svåra att skilja åt.Hur mycket arabiska kan du? Bostadssegreationen gör ju också att vi inte lär känna muslimerna. Väldigt olyckligt.
Inlägg #7: Postat: 2005-09-08 13:35:00
Janne B
5 El Guatusi / Fullträff.
Inlägg #8: Postat: 2005-09-08 17:20:00
El Guatusi
/6 Jag rakar ha turen att ha en syster som gift sig i Marocko, dar hon levde i manga ar. Jag har sjalv alltid varit fascinerad av Maghreb och framre orienten och dessutom har jag delat lagenhet med algerier under ett par ar. Jag ar alltsa ett sarfall, men jag tror anda att lite nyfikenhet inte skadar medborgaren.
Inlägg #9: Postat: 2005-09-08 17:25:00
El Guatusi
Men aven massmedia har en viktig roll. Vi har ju goda kannare av arabvarlden i Sverige, bl a Ingmar Karlsson. Varfor inte lata dem komma till tals? aven den erkande tunisiske forfattaren Claude Kayat belonad med Prix Afrique Méditerranéen bor i Sverige. Hur manga vet det?
Inlägg #10: Postat: 2005-09-08 21:12:00
El Guatusi
Jag ska erkanna att jag inte ar helt optimistisk vad galler en oppnare, mer nyfiken attityd. Var kulturella horisont upptas till 99 av USA, vare sig vi ar USA-vanner eller USA-hatare. USA ar ett land som ar latt att forsta, utan kulturella o historiska dubbla bottnar. Sydeuropa o Arabvarlden ar dess raka motsats och bara en liten kategori manniskor orkar satta sig in i dem.
Inlägg #11: Postat: 2005-09-08 23:04:00
CMO
"USA ar ett land som ar latt att forsta, utan kulturella o historiska dubbla bottnar." Det håller jag nog inte med om. Däremot finns en vulgäruppfattning eller karikatyr om USA fömedlad via media som förväxlas med det verkliga USA.
Inlägg #12: Postat: 2005-09-09 08:28:00
El Guatusi
/11 Jamfort med t ex Italien eller vilket arabland ar ju USA oerhort homogent och impregnerat av samma "pathos" oberoende av region, religion osv. Ta dig en tur i Italien, ett land med en befolkning som ar 1/5 av USAs, o du finner ett land med hundratals dialekter som ofta ar obegripliga for en som kommer bara nagon mil darifran.
Inlägg #13: Postat: 2005-09-09 08:32:00
El Guatusi
De sociala-ekonomiska forhallandena i, sag Friuli, skiljer sig mer fran dem i t ex Neapel an USA fran Honduras. Landet ar kluvet i tusen sma bitar - katoliker/antikatoliker, hoger/vanster, nord/syd osv osv - som omojliggor en nationell samhorighet av den typ som svenskar o anglosaxer tar for given. Landsdelarna har dominerats av allt fran de mest upplysta
Inlägg #14: Postat: 2005-09-09 08:34:00
El Guatusi
till de mest obskurantistiska regimer. I Lombardiet existerar knapast analfabestism, i Calabrien ar den funktionella analfabestismen upat 30. I Norditalien betalar alla skatter, i delar av Syditalien ar den enda skatt man betalar "il pizzo" till den lokala mafian, om den nu heter cosa nostra, sacra corona unita, ndrangheta eller camorra.
Inlägg #15: Postat: 2005-09-09 08:38:00
El Guatusi
Andra sidan av Medelhavet ar an mer motsagelsefullt, och aven den infodde har svart att hitta ratt i labyrinten av etnier, maktiga familjer, tribuer, sprak o dialekter, lokala sedvanjor och esoterik. Varenda liten vardagssituation ar in i minsta detalj reglerad av oskrivna lagar, som varierar fran stad till stad, fran region till region. Oerhort fascinerande, men aven frustrerande.
Laddar...