|
Inlägg #1: Postat: 2005-09-07 12:39:00
|
|
Inger Olsson |
När det gäller kopplingen till rubrik är definitionen av "feminism" luddig el var finns den i texten?
Jag tycker det är synd för textens skull att i en ren barn- och ungdomsberättelse börja diskutera kvinnovåld och ROKS.
Du hävdar också att de hjälper de män som misshandlar, vilket de inte gör.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-09-07 12:40:00
|
|
Inger Olsson |
Dessutom förenklar du bilden av kvinnomisshandel. Den är oftast mycket mer komplicerad än så som du beskriver den här. Inte så sällan har kvinnan "lika mycket" problem som mannen har...
"Att han kan ta kommandot och låta de dumma kvinnorna gå är inget som faller honom in. Det är ganska ointelligent och därför behöver hustrumisshandlare vård, de
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-09-07 12:40:00
|
|
Inger Olsson |
begriper ju uppenbarligen inte sitt eget bästa." Du kan verkligen vända på det argumentet, men vad säger då ROKS?
Det är dessutom alltid tråkigt när det finns bara två alternativ. Alltså är jag icke feminist.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-09-07 22:40:00
|
|
Anastasia |
Ja det är nog flera texter i den här artikeln. Jag råkar ha lite ont om penningar plus att jag har ont om tid att skriva. Därför blir det lite förenklat och summariskt.
/vänlig hälsning Mali
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-09-07 22:41:00
|
|
Anastasia |
Inger:
Min artikel var en del funderingar som kommit upp medan jag läst artiklar på sourze som handlat om feminism, antingen för eller mot. Själv är jag intresserad av en mer nyanserad diskussion.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-09-07 22:42:00
|
|
Anastasia |
Svar på första inlägget: Jag var väl inte så feministiskt bevandrad när jag var tio, men jag var rätt medveten om det var mest killar som bestämde här i världen och jag såg att killarna mobbade många , de var som i klungor som gick ihop och mobbade. En och en kunde de dock vara riktig goa och snälla.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-09-07 22:44:00
|
|
Anastasia |
Och jag funderade väldigt mycket på hur saker och ting var i världen när jag var 10, för jag lekte inte så mycket eller aldrig kan man säga.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-09-07 22:45:00
|
|
Anastasia |
Min mening var att diskutera feminismen. Feministerna analyserar ju så att de är männen som har makten, övertaget och det håller jag med om. Den yttre makten har de i högre grad än kvinnor, men så finns det en inre makt också, makten att kunna styra sitt liv. Jag tror män söker yttre makt i högre grad än kvinnor mycket för att kompensera bristen på inre makt, men det är inget de är medvetna om.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-09-07 22:46:00
|
|
Anastasia |
Jag ville med artikeln visa att makt kan vara olika saker och att den nuvarande uppfattningen om hur män och kvinnor ska vara förtrycker även männen.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-09-07 22:47:00
|
|
Anastasia |
Min mening med artikeln var alltså att diskutera feminism och maktbegreppet. Att jag berättade om min uppväxt , var ett sätt att berätta varifrån mina tankar har kommit och min förståelse att det kan vara väldigt jobbigt att vara kille.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-09-07 22:48:00
|
|
Anastasia |
När det gäller kvinnomisshandel så håller jag med dig.Det är mer komplicerat. Även kvinnan har sin del i misshandeln, hon kan t.o.m. provocera fram den. Grejen är ju att både mannen och kvinnan befinner sig i relationen för att de får ut något av den på ett sjukt sätt., Det är inte alls enkelt och framför allt är det tragiskt för båda parter.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-09-07 22:48:00
|
|
Anastasia |
Den där bilden jag gav av mannen gjorde jag bara för att göra det lite roligt att vända på det hela. Det ska ju var någorlunda underhållande att läsa en artikel så man kommer igenom utan att somna.
En artikel är så kort så man kan inte få med precis allt, verkligheten är alltid mer komplicerad. Mycket av det som står i grundskolans faktaböcker kan också anses vara fel därför att de är så förenklade.
Så det var lite om hur jag tänkte när jag skrev.
Ha en fortsatt bra dag/Mali
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-09-08 15:52:00
|
|
Inger Olsson |
Malin: Tack för svar. Tycker det är synd att du ska kasta bort din talang på det sättet. I dina kommentarer ovan pekar du på ett ord: "makt" och kan därför skriva minst 3 artiklar?
Skriv och slipa dem under "område som du är insatt i" och försök få Schlyter att publicera. Är de menade för debatt o s v tror jag nog han tar dem.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-09-08 15:52:00
|
|
Inger Olsson |
Du har ju en "sansad ton" och skriver intressant, så självklart ska du inte ge upp! Halva arbetet med att skriva är förresten tålamod ;- Och lycka till!
|
| |