Inlägg #1: Postat: 2005-09-06 23:43:00
|
Emma |
Vad får dig att tro att de vill det? De vill ju införa egna lagar i Sverige också om du nu hängt med va deras Imaner skrivit i svensk media de senaste åren.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-09-07 00:05:00
|
Emma |
Jag förstår inte riktigt vad fick dig att tro att Islam var en demokratisk religion i överhuvudtaget? Shariah lagarna är grundade i profeten Muhammeds ord från deras heliga skrifter. Ska de inte få leva ut sin "demokratiska" religion fullt ut? Är du emot halshuggningar av homosexuella? Är du mot att Kvinnor som befinns skyldig till otrohet stenas? Du måtte vara emot Islam, Per W!
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-09-07 09:57:00
|
Janne B |
Jag frågar mig ofta var vi har muslimernas demokratiska debatt i Sverige. Där de talar om fri och rättigheter. Där de kritiserar muslim-diktaturerna på alla håll.Var finns det en enda muslimsk demokrati att efterlikna? Jag förhåller mig mycket skeptisk till Islam tills dess de troende kämpar för mänskliga rättigheter mm. Inte bara avnjuter den som finns här.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-09-07 11:54:00
|
Emma |
Janne B, Jag kan ge dig en mycket enkel förklaring, läs deras religiösa litteratur. När de kallar sig själva för Allahs slavar, så har de i grunden svårt att associera till frihet och demokrati.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2005-09-07 13:09:00
|
Inger Olsson |
Jag ger Emma en viss rätt. Hon har ju rätt i att problematiken ligger i de religiösa skrifterna.
Och här ska vi svenskar erinra oss om att en gång i tiden var vi "Guds barn" också. Den allsmäktige personligen Guden mannen som straffar, hotar, älskar "sina barn"...
|
|
Inlägg #6: Postat: 2005-09-07 13:09:00
|
Inger Olsson |
Men det finns en mycket stor intressant skillnad mellan kristendom och islam. Och det är g r u n d s y n e n på kvinnan. I vår skapade religion - parallellt med vetenskaperna - skulle hon bli sexuellt passiv, men i islam är hon aktiv. Och d e t har alltså fått en mycket intressant historisk utveckling på många paradoxala sätt.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2005-09-07 15:01:00
|
Janne B |
För mig är den stora skillnaden på Islam och Kristendom att den senare genomgått ett flertal inre reformationer under trycket av en världslig humanistisk miljö.Från 1500-talet så har allt fler kristna kunnat läsa Bibeln själva, samt utöva det allmänna prästadömet.Bibeln har länge funnits på ett otal språk, privata eller offentliga utgåvor.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2005-09-07 15:05:00
|
Janne B |
Vi vet att inställningen till Koranen är en helt annan.Där får inte en bokstav ändras efter vetenskapliga forskningar. Den Bibel som gavs ut i Sverige år 2000 är resultatet av 30 års vetenskapligt arbete, utfört av folk med mycket olika inställning till tron, sanningshalten.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2005-09-07 15:14:00
|
Piripiri |
8/ Bibelöversättningarna är väl ändå bundet av ett original och ambitionen är väl att versättningarna ska komma originalet så nära som mäjligt, inte att ändra på det. I det hebreiska och grekiska originalet får väl inte heller en bokstav ändras? Och det är väl riktigt så, originalen måste ju finnas så som de en gång skrevs.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2005-09-07 15:20:00
|
Piripiri |
Jag tycker det är viktigt att vi diskuterar islam och allt vi ställer oss frågande inför sådant som dess kvinnosyn och synen på hur man bör behandla homosexuella och allt annat vi kan tänka på. Men vi måste göra detta utan en föraktfull, överlägsen och fördömande attityd. Och framförallt inte avståndstagande.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2005-09-07 15:26:00
|
Piripiri |
Så kanske vi med öppet sinne kan lyssna och begrunda vad muslimerna har att säga om vår västerländska kultur. Är vi så himla bra, i alla avseende. Är kristendomen, historiskt sett, ren som ett litet lamm? Är vår massproduktion av porr helt okej?
|
|
Inlägg #12: Postat: 2005-09-07 16:32:00
|
Emma |
Piripiri, ska du konvertera redan? Porr har inte så mycket med kristus att göra, men Mohammed hade 40 fruar och suktade ändå efter redan gifta skönheter och unga flickor. Så där kanske du fann fler likheter med Islam än kristendomen. :
|
|
Inlägg #13: Postat: 2005-09-07 17:11:00
|
Unto S |
Jag respekterar din trosuppfattning, Emma, men … Allt tyder på att du är troende, lite av kristen extremist. Du har inte läst din Bibel, där står bl.a. att Salomon hade mängder av fruar, men det blundar du för. Gamla Testamentet är fullt av likheter med Koranen. Praktisk kristet beteende ända till 1900-talet var att gifta kvinnor inte fick gå barhuvade, än idag är det olämpligt att kvinnor går barhuvad i kyrkan. I St. Peterskyrkan i Rom blir du inte insläppt om dina axlar inte är täckta.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2005-09-07 17:12:00
|
Unto S |
I Sverige var det dödsdom om en smed osv. klädde sig i adelns kläder, allt enligt kristen etik etc. etc… Bäst är att religiösa blir vuxna och att de inte tror på massa sagor. Det gäller alla religioner. Förr eller senare visar alla religioner vara extremistiska, kristna mot muslimer som i alla tider, judar mot muslimer med hjälp av kristna USA, före världskriget tyska kristna mot judar, även i USA fanns stor judehat. Som resultat av allt detta, muslimer mot kristna och mot judar.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2005-09-07 17:13:00
|
Unto S |
Förresten det står i Bibeln att stening är en av straffmetoderna, eller hur Emma?
|
|
Inlägg #16: Postat: 2005-09-07 17:28:00
|
CMO |
13-14/ Håller i huvudsak med. Tänk om nu bara den fundamentalistiskt troende kommunisten kunde dra rätt slutsatser av sitt eget resonemang och sluta tro på sina egna sagor. Ingen religion kan ju i modern tid tävla med kommunismen när det gäller förföljelse av de med annan tro.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2005-09-07 19:28:00
|
Emma |
Svar 13, Läs 1 Kungaboken 11, han lydde inte Gud och det blev hans fall också. Koranen är full av likheter med gamla/nya testamentet och inte tvärt om, du får skilja på orginalet och kopian koranen som kom långt senare. Att inte vara barhuvad i kyrkan har nog att göra med att männen inte skulle frestas att titta på kvinnorna i Guds hus i stället för att ära herren.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2005-09-07 19:38:00
|
Emma |
Svar 14, på A svarar jag B, och C vet jag inte... Du förstår att du tappade mig halvägs där? T ex "före världskriget tyska kristna mot judar". Före vilket världskrig? Var det inte under andra världskriget som judarna utrotades av ICKE kristna tyskar, Hitler skapade en egen religion åt tyskarna först för att lyckas med det.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2005-09-07 19:40:00
|
Emma |
CMO, hehe, du glömde utnämna honom som extremist.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2005-09-07 21:08:00
|
Janne B |
Unto 13/ Gamla testamentet är Judarnas heliga skrift medan Nya testamentet är de kristna heliga skrift. I GT finn mycken nyttig läsning sa nog Martin Luther. Men det är i Evangelierna som de kristna ska finna vägen framåt. Apostlagärningarna handlar om de första församlingarnas glädje och vedermödor. Pauli alla brev handlar om hur han upprättade nya församlingar i stora områden.
|
|