Bush hybris förvärrade katastrofen

Inlägg #1: Postat: 2005-09-05 14:58:00
Per W
Här har myndigheter i USA totalt övergivit de fattiga svarta i New O.
De med resurser fick rådet att lämna staden innan stormen, men de som inte kunde lämnades i sticket. Kan klyftorna i USA demonstreras tydligare! Men Lars ser intet för han tycker det är OK att låta fattiga klars sig bäst de kan! Här som i USA.
Inlägg #2: Postat: 2005-09-05 18:33:00
bloggeri
Lars Nilsson slickar såren idag. Hans ensamhet är förkrossande. Inte ens en av USA:s främsta Bushanhängare delar LN:s uppfattning om Bush fiasko som nationsledare. Citat Guradian:
Inlägg #3: Postat: 2005-09-05 18:33:00
bloggeri
citat Guardian: uppfaThe most artful supporter of the administration on the staff of the New York Times, columnist David Brooks, has also had enough.

He and others are calling the debacle the "anti 9-11": "The first rule of the social fabric - that in times of crisis you protect the vulnerable - was trampled," he wrote on Sunday."
Inlägg #4: Postat: 2005-09-05 18:40:00
Lars Nilsson
Till bloggeri och Per W: Läs R.P Martinssons artikel i dagens Expressen. Själv har slagit hål på alla Gallaghers påstående med mina kommentarer. Sedan finns det några, vars livsluft är USA-förakt. Dessa är inte mycket att göra något åt.
Inlägg #5: Postat: 2005-09-06 10:34:00
Per W
Jag har varit i USA ett antal gånger på långa resor och beundrar människorna och landet i många stycken. Tycker också att konstitutionen är ett mästerstycke och att landet i en rad avseenden är världens bästa. MEN att inte se klassklyftor och att stora delar av befolkningen lever i ett u-land, särskilt i södern tyder på en stor blindhet och USA-fundamentalism.
Inlägg #6: Postat: 2005-09-06 10:36:00
Per W
Lars, jag använder med tvekan din eget klantiga retorik när vi diskuterar Sverige:
SÅ ALLT ÄR FRID OCH FRÖJD I USA DÅ???
Inlägg #7: Postat: 2005-09-06 10:38:00
Per W
Jag är för tillfället hemma och sjuk och kunde följa CNNs sändningar hela dagen igår. Klart de får plats med mer om räddningsaktionen men KRTIKEN och MISSNÖJET med lokala myndigheter och Bushadministrationen är svidande och uttrycks i sändningarna.
Inlägg #8: Postat: 2005-09-06 13:28:00
Lars Nilsson
Vem har sagt att allt är frid och fröjd i USA? Inte jag iaf. Tvärtom har jag kritiserat hjälpen till de nödställda. Men att det så självklart skulle bero på Bush och Irakkriget köper jag inte. Vem blev hjälte efter 9/11 i New York exvis? Svar: Borgmästaren. Det visar lite om uppdelningen mellan lokala och federala myndigheter.
Inlägg #9: Postat: 2005-09-06 14:55:00
CMO
Per W Gallaghers kritik missar målet kapitalt. Den har nämligen ett enda syfte, att göda Bush-hatet. Den är inte för fem öre konstruktiv eller saklig. Naturligtvis kan massor av berättigad kritik riktas mot många håll pga av de uppenbara tillkortakommanden i NO.
Inlägg #10: Postat: 2005-09-06 14:55:00
CMO
Det betyder dock inte att vilken kritik som helst är berättigad bara för att man ogillar Bush eller för att man som Unto är en uttalad rasist och amerikahatare. Låt räddningsaktionen ha sin gång och studera därefter utan förutfattade meningar vad som gick snett och varför.
Inlägg #11: Postat: 2005-09-06 15:22:00
bloggeri
Hur gammal är CMO? 16-17 år? Han kan därmed vara förlåten. Att DN:s Georg Cederskog, AB:s Peter Kadhammar, SvT:s Stefan Åsberg, New Olreans borgmästare, NYT krönikörer alla skulle hata USA är ärekränkande. Men alla har de kritiserat Bush efter katastrofen. Att Expressen föröker inbilla sina läsare att det är USA-hat har att göra med att Expressen är Sveriges mest lögnaktiga tidning.
Inlägg #12: Postat: 2005-09-06 15:48:00
CMO
Inlägg #13: Postat: 2005-09-06 15:51:00
CMO
AP rapporterade att New Orleans borgmästare Ray Nagin på söndagen den 25/8 beordrade obligatorisk evakuering. Varför vidtog han denna extraordinära åtgärd som aldrig förut vidtagits och som förmodligen räddade tusentals människors liv?
Inlägg #14: Postat: 2005-09-06 15:51:00
CMO
Därför att president Bush personligen ringt och uppmanat de lokala myndigheterna att vidta sådana dramatiska åtgärder. Det berättar guvenören Kathleen Blanco, som stod jämte borgmästaren när han offentliggjorde beslutet om obligatorisk, istället för frivillig, evakuering.
Inlägg #15: Postat: 2005-09-06 15:52:00
CMO
Jag kan inte se hur storleken på anslagen skulle kunnat vara en bidragande faktor i det här fallet, säger general Carl Strock vid Ingenjörstrupperna. Även om hela projektet varit fullt utbyggt, är det min uppfattning att intensiteten i stormen ändå resulterat i att affärsdistrikten och de franska kvarteren hade översvämmats.
Inlägg #16: Postat: 2005-09-06 19:13:00
CMO
Har bloggeri uppnått 7-års ålder och därmed förväntad läskunnighet. Jag skriver att PG göder Bush-hatet och att Unto S är en amerikahatare. Jag har inte berört DN och Svt men att det skulle finnas Bush-hatare om inte USA hatare där kan man iofs anta med till visshet gränsande sannoikhet.
Inlägg #17: Postat: 2005-09-06 19:14:00
CMO
Som vanligt måste bloggeri hitta på argument åt sina motståndare för att ha en chans. Tröttsamt...
Laddar...