Oskar, den dummaste på byn

Inlägg #1: Postat: 2005-09-05 14:41:00
Janne B
Inger/ Jag har träffat ca 10 mycket ovanliga människor som satt spår i minna sinnen. Det är personer som då och då vänt på mina/våra vanliga begrepp, Som fått mig att tänka och tänka om. Som frikyrklig har jag nog lyssnat på 1000 predikningar. Allt för få av dem har påverkat mig. Men de här männen och kvinorna följer mig genom livet.
Inlägg #2: Postat: 2005-09-05 14:42:00
Inger Olsson
Även om du har satt den under kategori "Litteratur" så vet jag att storyn har verklighetsunderlag. Du berättade det.
Och en sak slog mig: Med anledning av S Wildes artikel om autism så föreligger det kriterier för den diagnosen hos Oskar. Han möter verkligen inte folks ögon.
Inlägg #3: Postat: 2005-09-05 14:42:00
Inger Olsson
Sen ska man givetvis inte tro att samtliga med autism har s k speciella kunskaper/talanger. Den här människan - "byfånen" - har jag stött på i mycken skönlitteratur. Och Oskar var sannolikt inte ens vaccinerad.... Fortsätt skriva! Du har väl källor att ösa ur?
Inlägg #4: Postat: 2005-09-05 14:44:00
Janne B
Under andra rubriker här pågår debatter om vad arbete är för något. Var Oskar arbetslös minus 3 timmar om dagen? Kände han sig nyttig och uppskattad? Ja av byaläraren. Vilka visar vi uppskattning?
Inlägg #5: Postat: 2005-09-05 14:49:00
Janne B
3 Inger/ Folk har ibland frågat mig vad som menas med autism. Då har jag förenklat sagt att det är en person på andra sidan en glasvägg som du aldrig kan nå stor kontakt med.Autisten kan släppa in dig en bit, tillfälligt, sedan stänger han igen. Oskar kunde släppa in mycket i sitt medvetande, men inte andras själar.
Inlägg #6: Postat: 2005-09-05 15:11:00
Inger Olsson
Janne B: Vet inte om du förstod kopplingen....
Det slog m i g när jag läste om Oskar och S W artikel om vaccin som orsaken till autism. Visst, det är en annan historia.
Under punkt 4 "Arbete" lika med "sysselsättning" inom filosofifinns andra ord för det är tyvärr för många en fråga om endast
Inlägg #7: Postat: 2005-09-05 15:12:00
Inger Olsson
plånboken. Trots det har samhället inte sett lika ut som nu med penningsystem. Och på andra håll i världen räknas hushållstjänster, byteshandel inte med i landets BNP. Vilket då inte ger en rättvis bild...
Av berättelsen att döma, som är satt under kategorin litteratur, förefaller Oskar ha ett eget inre rikt liv, trots allt.
Inlägg #8: Postat: 2005-09-05 15:13:00
Inger Olsson
Ha det bra! Nu ska jag bort från datorn ett tag!
Laddar...