Kapitalismen måste moderniseras

Inlägg #1: Postat: 2005-09-05 13:54:00
tobias
Tack! Med risk för att verka cynisk så håller vi ju redan på att konsumera ihjäl oss. Många av oss får i oss på tok för mycket fett och socker, vilket iaf riskerar en för tidig död. En större risk är väl hur vår konsumtion påverkar miljön, det har vi nog betydligt sämre koll på och vårt konsumtionsberoende förför oss nog att tro att det inte är någon fara, samtidigt som det förgör oss kanske.
Inlägg #2: Postat: 2005-09-05 14:07:00
Anna Drangel
Det var väl miljön jag tänkte på i första hand: Borgerliga tankesmedjor menar att det gagnar oss att produktionen har flyttat till Kina o andra låglöneländer. Att vi bör se det positiva i det hela, för nu kan vi jukonsumera ännu mer. Att sedan arbetarna i dessa länder lever som vi gjorde under mitten av industrialismen skiter ju vi i...bara vi får billiga varor.
Inlägg #3: Postat: 2005-09-05 14:10:00
Anna Drangel
En del menar att folket själva kan styra det här. Efterfrågan styr utbud osv. Samtidigt kan vi ju inte det. Konsumenten skiter ju i var produkten är producerad och hur. Vi har inte den själsstyrka att göra det valet, utan priset är det enda som styr marknaden idag. Det är synd, men mänskligt.
Inlägg #4: Postat: 2005-09-05 14:22:00
Janne B
2 Anna Drangel./ När jag ser hur asiens arbetare nu har det som vi på 1800-talet så mår jag illa. De ser ännu mer rättslösa ut än vi var då.I Europa började arbetarföreningar och sedan fack växa fram. Men den möjligheten finns inte i Kina där cheferna kan elektroniskt övervaka varje arbetare varje minut. Kommer Asiens arbetare att någonsin kunna organisera sig??
Inlägg #5: Postat: 2005-09-05 14:25:00
Janne B
TV-bilder visar på en snabbt höjd levnadsstandard i industriområdena. Kinaresenärer som jag träffar bekräftar detta.Religionsfriheten har ökat men inte den politiska friheten. Kommer vi att få en rätt välmående kinesisk arbetare och medelklass utan politiska och medborgerliga rättigheter?
Inlägg #6: Postat: 2005-09-05 16:02:00
Anna Drangel
Ja det skulle isåfall vara den första hybriden mellan kapitalism och kommunism. En sorts mördarhybrid...
Inlägg #7: Postat: 2005-09-05 22:45:00
tobias
Anna D: Ja tyvärr är det ju så det fungerar. Konsumenten styrs mer av priset än något annat, många har kanske dessutom inte möjligheten att välja något annat än det billigaste, oavsett hur det är tillverkat. Ser man på livsmedel är de hälsosamma alternativen oftast dyrare än de onyttiga.
Laddar...