Vem har invandrarbakgrund?

Inlägg #1: Postat: 2005-09-02 07:17:00
Per W
Jag har arbetat länge både privat och offentligt och VET att "negativ särbehandling" förekommer vid anställningar. "Konstiga" namn och "olämpliga" adresser kan sorteras bort utan vidare bedömning och meriter och utbildning nedvärderas. Har säkert omedvetet själv deltagit i denna process.
Inlägg #2: Postat: 2005-09-02 07:17:00
Per W
Jag har arbetat länge både privat och offentligt och VET att "negativ särbehandling" förekommer vid anställningar. "Konstiga" namn och "olämpliga" adresser kan sorteras bort utan vidare bedömning och meriter och utbildning nedvärderas. Har säkert omedvetet själv deltagit i denna process.
Inlägg #3: Postat: 2005-09-02 13:52:00
megaman
Ja varför skall de ta en risk när det kan vraka mellan 500 lika meriterade svenskar? Vad tror du problemet egentligen är? Diskriminering eller en arbetslöshet på 25? Om arbetslösheten inte låg på 25 tror du arbetsgivarna skulle ha råd att slänga muhammeds ansökan i papperskorgen. Nej naturligtvis inte.
Inlägg #4: Postat: 2005-09-04 14:10:00
VolvoVillaValium
Varför skulle man ta en risk i och med att man anställer en invandrare? Enligt mig så beror diskrimineringen snarare på fördomar än på att det skulle finnas många sökande till arbeten.
Inlägg #5: Postat: 2005-09-04 16:21:00
megaman
Det är ju naturligtvis så att det är en större risk att anställa någon vars meriter främst finns i det gamla landet jämfört med någon som har varit yrkesverksam i sverige. Och det är ingen risk svenska arbetgivare behöver ta när skitjobb som mcdonken har 500 sökande. .
Inlägg #6: Postat: 2005-09-04 16:33:00
megaman
Tillgång och efterfrågan känns lite mer relevant i situation där 20-25 av sveriges befolkning går och slår dank. Det hade möjligtvis vart intressant att diskutera diskriminering om arbetslösheten låg på en 80tals nivå. Men jag är jävligt skeptisk till ideen att arbetsgivare skulle avstå ifrån att anställa folk och förlora pengar pga fördomar.
Inlägg #7: Postat: 2005-09-04 17:39:00
VolvoVillaValium
Men du måste väl hålla med om att det lär förekomma fall där personer diskrimineras på grund av sitt ursprung.
Man har ju gjort ett antal undersökningar där man har skickat in två ansökningar som är exakt identiska förutom namnet på den sökande. Jag behöver väl inte säga att det var en stor skillnad på hur många intervjuer personerna kallades till.
Inlägg #8: Postat: 2005-09-04 17:39:00
VolvoVillaValium
En invandrare behöver inte ha meriter i utlandet. Muhammed kan vara född i Sverige och ha samma arbetslivserfarenhet som mig. Så eftersom det inte är så att alla med utländskt namn är födda i utlandet och därför eventuellt inte har tillräcklig erfarenhet från sina jobb i utlandet så måste det väl kallas diskriminering om arbetsgivare resonerar som du gjorde?
Inlägg #9: Postat: 2005-09-04 18:12:00
megaman
Att det förekommer diskriminering är jag övertygad om. Men att det skulle vara det huvudsakliga problemet är rent trams. Problemet i sverige är den gigantiska arbetslösheten. Kom tillbaka när vi har 2 arbetslöshet och riktig högkonjuktur, då kan vi ta itu med den "strukturella diskrimineringen".
Inlägg #10: Postat: 2005-09-05 15:13:00
Per W
Det finns många exempel på utbildade immigranter som lämnat Sverige efter år av arbetslöshet och fått jobb direkt i t ex UK. En irakisk tandläkare som arbetar i London inttervjuades för ett tag sen i TV.
Inlägg #11: Postat: 2005-09-05 16:13:00
megaman
Och uk har 25 arbetslöshet?
Inlägg #12: Postat: 2005-09-05 16:16:00
megaman
Och hur många svenska ariska akademiker går inte och slår dank, har skitjobb eller läser ännu mer meningslösa poäng på universitetet.
Laddar...