Så här får du nytt jobb!

Inlägg #1: Postat: 2005-09-01 18:05:00
Mysan
Det finns ännu värre saker.Praktik som soc tvingar dig till annars inga pengar! Lägg ner allt gratis praktik jobb nu!
Inlägg #2: Postat: 2005-09-01 18:21:00
steno
ja, då skulle jag vara omsorgsfull vid urvalet. Utnyttja mina kontakter. Ta referenser.Men inte kräva provanställning av någon som har fast. En sådan skulle jag inte vilja ha.Eller erbjuda prov för en arbetslös. Sedan är det lätt att säja upp någon pga arbetsbrist
Inlägg #3: Postat: 2005-09-01 18:23:00
steno
Gärna vara noggrann men inte försöka gå runt lagar och sedänjor på arbetsmarknaden. Då får man bra folk som stannar och gör ett bra jobb
Inlägg #4: Postat: 2005-09-01 19:05:00
GunnarL
Det är min själ inte lätt att vara ung och arbetssökande idag om man inte har några speciella kontakter. Det är ett totalt svek mot den yngre generationen när storföretagen överger Sverige bara för att tjäna ytterligare några miljarder. De tjänar för mycket som det är. Förr tog storföretagen ett samhällsansvar och då gick Sverige som tåget. Däremot håller jag med Dig Mathias när du beskriver den enskilde hantverkaren som funderar på att fördubbla arbetsstyrkan - då är det ett stort steg.
Inlägg #5: Postat: 2005-09-01 19:09:00
GunnarL
1/ Jag håller med Dig Mysan. Det är ju fräckt att man skall behöva arbeta för att få pengar.
Inlägg #6: Postat: 2005-09-01 19:52:00
steno
AMS har kört så länge med åtgärder att mycken praktik bara är ett sätt för skumma arbetsgivare att få gratis arbetskraft.Från början var det en bra åtgärd
Inlägg #7: Postat: 2005-09-01 19:52:00
Janne B
2-3. Dessa rader borde kallas Lex Steno. De bygger på ömsesidg ärlighet och hänsyn. Nyttja men inte utnyttja.Ju mer noga en arbetsgivare väljer ju färre måste han vraka..
Inlägg #8: Postat: 2005-09-01 19:55:00
steno
Storföretagen som har kollektivavtal följer ändå lagar och överenskommelser och är i allmänhet jysta. Annars kan man fårättelse genom centrala förhandlingar med arbetsgivarorg
Inlägg #9: Postat: 2005-09-01 20:13:00
Janne B
6 Steno/ Jag har ytterst goda erfarenheter av AMS under 70-80-talen. I ett läge med låg arbetslöshet omskolade de folk som till hög procent sedan snabbt fick jobb. De betalade praktikperioder, subventionerade inskolning osv. AMS/LAN hade ytterst goda relationer till den då fungerande arbetsmarknaden. Men hur är det i dag. Ja det har vi ju många vittnesbörd om.
Inlägg #10: Postat: 2005-09-01 20:17:00
Janne B
forts. Lägg ner AMS skriker vissa partier. Varför det då? Ja de kan tydligen inte se att AMS i nuvarande läge gör någon nytta längre. Kan AMS hindra ett företag att lägga ner eller flytta ut? Kan AMS höja lönerna för baltiska arbetare i Sverige? Jag har gammal kärlek till AMS men även jag har svårt att se verkets resultat nu...
Inlägg #11: Postat: 2005-09-01 20:44:00
steno
Regeringen har sköljt pengar över mastodonten AMS men de har blivit för mycket verktyg åt regeringen. Men enstaka förmedlingar gör ett mycket bra jobb, det är min erfarenhet
Inlägg #12: Postat: 2005-09-02 12:25:00
Leif-Arne
Visst har S. rätt i sina reflektioner av arbetsmarknaden. Problemet är att ju större utbudet av arbetskraft är desto hårdare kan den som anställer selektera. Detta kan man nog inte i grund hindra genom ett regelverk utan en större efterfrågan av arbetskraft.
"Nu har jag löst problemet, det är bara att sätta en bjällra på katten. Nu får ni komma överens om vem som skall göra detta."
Inlägg #13: Postat: 2005-09-02 17:49:00
Mathias
OT: Janne, jag läste att AMS kosta lika mycket som staten får in på all moms. Om det är sant ska AMS bort, inte för att det är dåligt utan för att det inte är tillräckligt bra.
Laddar...