Moderat skattebluff

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2005-08-31 15:30:00
Lars Nilsson
I Europa har vi Irland, som på förbluffande kort tid gått från stagnation till high tech samt hög levnadsstandad. Hur då? Den som tror det beror på bibehållna eller höjda skatter räcker upp en hand!
Inlägg #2: Postat: 2005-08-31 15:44:00
Inger Olsson
Svar 1 Irland? Gn subventioner från EU till företag inom dataindustrin. Finns i Dublin...
Inlägg #3: Postat: 2005-08-31 15:46:00
Lars Nilsson
Nu frälser inte enbart lägre skatter allt. Har man exvis inte vettiga anställningregler som främjar en rörlighet på arbetsmarknaden så kan det starkt motverka. Ta Danmark exvis. Skatterna inte långt efter Sveriges men man har mycket lägre arbetslöshet. Företagen har lättare att avskeda folk men å andra sidan är skyddsnätet för arbetslösa och ersättningen väsentligt mycket högre än Sveriges. Rörligheten är också större och folk är inte lika rädda heller för att förlora sina jobb.
Inlägg #4: Postat: 2005-08-31 15:52:00
Lars Nilsson
Svar 2. Förvisso har Irland, tillsammans med Portugal och Spanien, varit duktiga på att skaffa sig bidrag från EU. Men om Du tror att det enbart är EU-bidrag som utvecklat den Irländska ekonomin är Du ute och cyklar. Vore det så enkelt, kunde väl Sverige också begära mera bidrag, så vore arbetslösheten en saga blott. Att Persson inte tänkt på det!
Inlägg #5: Postat: 2005-08-31 15:52:00
bloggeri
Vänta nu Nilsson! I Danmark är alltså a-kassan högre än i Sverige. Medan man arbetar mer. Dödar inte detta ännu en av moderaternas teorier att lägre a-kassa sänker arbetslösheten, fler jobbar. Pekar inte lorden på att inga teorier stämmer, men ett land kan inte drivas av tro allena.
Inlägg #6: Postat: 2005-08-31 15:57:00
bloggeri
I Ryssland är inkomstskatten 10 procent. Men arbetslösheten fortsatt hög. Om Nilsson förespråkar geografisk rörlighet och låga skatter kanske detta är hans drömland? Varför inte flytta dit?
Inlägg #7: Postat: 2005-08-31 15:58:00
Leif-Arne
Oaktat övrig argumentation i denna tråd, LN du sänker din egen argumentation genom att använda öknamn. Ekonomi är ingen exakt vetenskap, ergo, även en leksaksekonom kan, understundom, ha mer rätt en en bildad ekonom. Det är de mest tvärsäkra ekonomerna man skall vara mest skeptisk mot.
Inlägg #8: Postat: 2005-08-31 16:04:00
GunnarL
5/ Helt rätt Bloggeri. Lägre ersättningar riskerar snarast att förvärra situationen eftersom den totala efterfrågan i samhället minskar. 6/Ett bra förslag! Ta Dig en funderare Nilsson!
Inlägg #9: Postat: 2005-08-31 16:13:00
Inger Olsson
Lars: Jag har ingen cykel, men först är du oerhört imponerad av att Irland på "förbluffande kort tid gått från stagnation till high tech samt hög levnadsstandad" och vill därmed b e v i s a att det skulle bero på "ett land där skattesänkningar och en libereraliserad ekonomi gjort susen."
Inlägg #10: Postat: 2005-08-31 16:14:00
Inger Olsson
Du sänker inte bara din argumentation gn att håna Roger Lord för att vara "lekskoleekonom". Här sänker du även din trovärdighet. Det ä r ingen hemlighet hur Irland kunde bygga upp sin nation på så kort tid, som du säger.
Inlägg #11: Postat: 2005-08-31 18:48:00
Janne B
Ryssland nämns i förbigående ovan. Med de ytterst små skatter som Ryssland får in så kan inte staten leverera bra bostäder, bra sjukvård, bra kommunikationer med mera. Alkoholismen ökar, medellivslängden minskar. Vilken kapitalist vill investera i ett land där staten inte sköter sitt??
Inlägg #12: Postat: 2005-08-31 18:54:00
CMO
11/ Varför i hela friden måste staten leverera bostäder, sjukvård och kommunikationer? Det staten däremot ska leverera är lag och ordning. Det är där det brister i Ryssland. Att höja skatten i ryssland är naturligtvis meningslöst så länge man inte kan driva in den.
Inlägg #13: Postat: 2005-08-31 19:36:00
bloggeri
CMO. Ryssland har ett enormt budgetöverskott, dess ekonomi går med kraftigt plus. Men när kommunismen föll samman plundrades det statlifa bolagen av ett gäng råkapitalister, som förde pengarna utomlands. Det är främsta skälet till landets nuvarande svårigheter, Kapitalister, alltså.
Inlägg #14: Postat: 2005-08-31 19:58:00
Lars Nilsson
Vad gäller mitt epitet "lekskolekonom" baserar det på Lordens samlade tankar här på Sourze. Och det är faktiskt inte på något sätt orättvist.
Inlägg #15: Postat: 2005-08-31 19:59:00
Janne B
CMO Staten är i detta sammanhang deta samma som det offentliga samhället, som i en eller annan form måste leverera det som ett privat näringsliv aldrig kan levera. Utom när de får 100 betalt. Ryssland har i dag en ingen grundstruktur som kan locka någon. varken ett fungerande banksysten eller skattesystem. mkt kort uttryckt.
Inlägg #16: Postat: 2005-08-31 20:15:00
Lars Nilsson
Ingen anser att rubriken "moderat skattebluff" på något sätt är oseriöst. Men om jag kallar Lord för "lekskoleekonom" sänker jag debattnivån och mina argument urholkas. Intressant att iaktaga skillnaden. Säger kanske lite om kommentarena.
Inlägg #17: Postat: 2005-08-31 20:51:00
Lars Nilsson
Svar 10. Så hemligheten är EU-bidrag? Tror Du det kan jag bara rekommendera ett besök på Irland.
Inlägg #18: Postat: 2005-08-31 21:28:00
CMO
13/ Eh just det bloggeri. Kapitalister förstörde det välstånd som 70 år av kommunism byggt upp.
Inlägg #19: Postat: 2005-08-31 21:42:00
bloggeri
CMO. Nej, men kapitalisterna stal ryska folkets tillgångar så fort de kunde. Nu är ju inte Ryssland min idealstat. Jag bara nämnde att man har 10 procent i inkomstskatt, ett idealland för dig och dina gelikar. Det har alltid förvånat mig att svenskar som du aldrig tar chansen, lämnar Sverige och bosätter er där förhållandena fyller era anspråk.
Inlägg #20: Postat: 2005-08-31 21:50:00
CMO
15/ Snälla Janne, det staten måste "fixa" är som sagt ordning och reda. Skydda äganderätten, bort med korruption, skattefusk och annan brottslighet. Då kan affärslivet fungera och skapa den tillväxt som ger bostäder mm.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...