Moderat skattebluff

Inlägg #1: Postat: 2005-08-31 15:06:00
Inger Olsson
CMO: det här ä r noll skatt. Ett sådant har vi på Cypern. Sen med övriga likheter där skulle Fredrik Reinfeldt inte vilja ha detta system när det väl kom till kritan - OM han värnar bara l i t e om svensk arbetsrätt.
Att världsekonomer grunnar på diagnostiken vad gäller hög- resp lågkonjuktur är däremot inte nytt.
Inlägg #2: Postat: 2005-08-31 15:08:00
Inger Olsson
Fast med tiden har det blivit allt komplexare och affärerna sker jävligt fort... Men nu är ekonomi i mina öron heller ingen "riktig" vetenskap. Vilken ekonomisk politik man vill föra är beroende av "politisk kulör". Ta det klassiska exemplet om man ska bygga ut offentliga sektorn eller ej - för att få ner arbetslösheten...
Inlägg #3: Postat: 2005-08-31 15:09:00
Inger Olsson
R L pekar på sprickan mellan rika och de mindre bemedlade. Jag menar, den har vi nog redan. Eller så har den alltid funnits. En del företag går utanför de kollektiva avtalen och försäkrar extra sina anställda. Tror inte att det går att få 100 s k "rättvisa". Dessutom måste det vara meningsfullt att vilja nyfikenhet, innovatera och ledarskap, men däremot ta ansvar för det!
Inlägg #4: Postat: 2005-08-31 16:50:00
Sunny
Skulle skriva en kom. men fann att det har I.O redan gjort! Jag kan bara instämma.
Inlägg #5: Postat: 2005-09-01 01:16:00
Piripiri
svar 2/ Kan helhjärtat instämma i dessa tankegångar. Men i vilket politiskt val valde vi att inflationsbekämpning skulle gå före arbetslöshetsbekämpning? Det är ju den viktigaste och mest avgörande politiska förändringen sedan ww2. Och när valde vi den? Det liksom bara blev så.
Inlägg #6: Postat: 2005-09-02 11:36:00
Inger Olsson
Svar 5 jag tror inte att jag hänger med i din fråga. Menar du att något politiskt parti i Sverige, inför ett val, inte har haft inflationsbekämpning som sakfråga?
Före och under andra världskriget gick sedelpressarna.
Vad gäller kostnadsökningar är det en politisk nödvändighet att bromsa konsumtion för att dämpa "hettad" marknad.
Inlägg #7: Postat: 2005-09-02 11:42:00
Inger Olsson
Och än idag fruktar tyskarna inflation. Alla länder med stagnationsekonomi har ett gemensamt problem. Nämligen mer eller mindre galopperande inflation. Och när valutan är instabil så uteblir investerarna också...
Laddar...