Kärnkraften gör comeback

Inlägg #1: Postat: 2005-08-28 09:38:00
peter_
Varje datortomografi- och skärmbildsundersökning riskerar att ge dig cancer. Passiv rökning, miljögifter osv. Det händer dock olyckor vid kärnkraftverk och då kan väldigt mycket radioaktivitet komma ut och hamna på samma ställe, som tex när en stor del av Tjernobylaktiviteten föll ned över Sverige. Det är dock viktigt att se allting i sitt sammanhang.
Inlägg #2: Postat: 2005-08-28 09:41:00
peter_
Om nedläggning av kärnkraften ska betyda att statliga Vattenfall köper el från halvfarliga kärnkraftverk eller brunkolskraftverk i öststaterna eller Danmark, så föredrar jag att vi tillverkar elen själva, med vatten-,vind- och kärnkraft.
Inlägg #3: Postat: 2005-08-28 09:57:00
bloggeri
Nya kärnkraft producerar inte billig energi. Kostnaden blir 60 öre per kwh och detta är ändå en glädjekalkyl. Uran är däremot billigt och det finns gott om varan ännu. Är vi beredda att betala marknadspris för energi från kärnkraftverken ska vi givetvis bygga några. Bara skattebetalarna inte ska stå för byggena är det okej. Snacka med centern om saken. Inget land byggde fler kärnkraftverk än kommunistsovjet.
Inlägg #4: Postat: 2005-08-28 10:05:00
peter_
Kan du ange din källa? Jag har inte koll på anläggningskostnaden, vare sig för kärn-, olja,-vatten eller vindkraft. Däremot är produktionskostnaden för befintliga kärnkraftverk 10-15 öre/kWh om jag minns rätt, inkl avfallsahanteringen.
Inlägg #5: Postat: 2005-08-28 10:07:00
peter_
Jag har inget emot att äga ett kärnkraftverk tillsammans med övriga svenskar och sälja överskottet av el till industrin.
Inlägg #6: Postat: 2005-08-28 11:42:00
Janne B
2 Peter/ Ja så har du åter på några korta meningar lyckats sammanfatta en oerhört komplicerad sak./När vi använder kärnkraft ska vi använda egen som vi har full kontroll över. Vi ska upprusta och hålla hög standard på de vi har.Det är säkerhetsmässigt och ekonomisk det mest rimliga.Vad nya skulle kosta att driva vet ingen. Vi bör köra vårt beprövade system tills någon annan kraftkälla dyker upp. Samt givetvis vara sparsamma med den energi vi har.
Inlägg #7: Postat: 2005-08-28 21:40:00
Sunny
Som kärnkraftsmotståndare så måste jag ändå hålla med dig här Janne. Vi måste vara realistiska när vi strävar efter en renare milö för det kommer att ta tid.
Samt arbeta på att lägga om våra vanor.
Inlägg #8: Postat: 2005-08-28 22:36:00
Janne B
När Göran Persson för en del år sedan var nyinflyttad i Malmö så krävde danskarna tvärstopp av Barsbäck. Nej, jag har inte tänkt frysa i vinter svarade Göran P.Därmed förde han debatten ner på jorden.. Sedan dess har vi trimmat upp och förbättrat våra verk så det gick att stänga Barsebäck just då .Men blir det en hård vinter med strömbrist ute i Europa då lär vi få betala som aldrig förr.
Laddar...