Kärnkraften gör comeback

Inlägg #1: Postat: 2005-08-28 02:10:00
Marcus
Jag skulle kunna dra mig så långt som att säga att Fussionskraft är miljövänlig. Men inte Fissionskraft vilket du menar med kärkraftsverk
Inlägg #2: Postat: 2005-08-28 10:50:00
Lars Nilsson
Märkligt att bli pådyvlad Hitler om man anser att kärnkraften är mer miljövänlig än fossila bränslen. Vet inte om Du är medveten om den debatt som pågår angående växthuseffekten och dess verkningar. När det kommer till kritan gäller det att välja och inte leva i en drömvärld. Vad gäller fussionskraften har den utvecklingen också stoppats av miljölobbyn.
Inlägg #3: Postat: 2005-08-28 13:10:00
Uno Hansson
Underligt att det är den s.k. miljölobbyn som har så mycket makt! Brytningen av uran, anrikningen, avfallshanteringen osv. kräver naturligtvis stora mängder av fossila bränslen. I takt med att oljan blir dyrare och dyrare så blir naturligtvis också den gamla kärnkraften dyrare och dyrare.
Inlägg #4: Postat: 2005-08-28 13:13:00
Marcus
Nu gick jag efter ingressen där du skriver att kärnkraften är milövänlig utan att jämföra med foisila bränslen. Ändra ingressenn så är jag nöjd. Kärnkrafenten är inte milövänlig
Inlägg #5: Postat: 2005-08-28 13:15:00
Marcus
Nu har jag inte läst några politiska tidningar elleer mijötidningar om att fusionskraften skulle vara stoppad, det låter väldigt osanolikt, i fussionskraftsforskning ingår en hel del grundforskning, vem skulle kunna stoppa sådan? Och i dom vetenskapliga tidskrifter jag har läst är inte alls denna forsknning stoppad.
Inlägg #6: Postat: 2005-08-28 13:17:00
Marcus
Det låter som om du har drömt att milölobbyn har stoppat utvecklinggen av fusionskraft.
Inlägg #7: Postat: 2005-08-28 16:15:00
Lars Nilsson
Med fusionskraften uppsår ett visst mått av radioaktivitet. Därför har det funnits protester.
Inlägg #8: Postat: 2005-08-28 16:42:00
Marcus
Jaja.. en ganska kortlivad radioaktivitet som stannar i själva reaktorn och som klingar av på 100år inget radioaktiv avfall. Det är ganska få miljövänner som bråkar om det, det var i självaste miljörörelsen som jag lärde mig om Fusionskraftsverk dom är förespråkare för den.
Inlägg #9: Postat: 2005-08-28 16:44:00
Marcus
När du säger att kärkraftenfission är miljövänlig så är det som att välja mellan pest och kolera... och du säger mer eller mindre att den ena är mindre farlig än den andra. Pest är att föredra den är bättre för hälsan! Jag menar hallå? Så kan man ju inte resonera. Hur kan man ta dina argument på allvar då?
Inlägg #10: Postat: 2005-08-28 16:54:00
peter_
När det gäller fusion så tror jag forskningen är långt ifrån att lösa de formidabla tekniska problemen med att hålla en kontinuerlig, kontrollerad fusionsreaktion i ett kraftverk. Det är nog tyvärr inget alternativ på länge än. Däremot är det nog värt att investera mycket pengar i att försöka hitta lösningar.
Inlägg #11: Postat: 2005-08-28 17:11:00
Lars Nilsson
Visst Marcus, jag ger Dig rätt i att ingressen var onödigt provocerande. Klart att det finns miljöproblem med kärnkraften. Fast på ett annat sätt än med de fossila bränslena. Miljöproblem har vi med det mesta när det gäller energi. Tänk bara vad vindsnurrorna upplevs av många som ett miljöproblem. Åtminstone av dom som bor i dess närhet eller får förstörd sjöutsikt. Inget är enkelt!
Inlägg #12: Postat: 2005-08-28 17:18:00
Lars Nilsson
Sen tror jag i likhet med peter att fusionskraften kommer vi inte att se resultat av förrän långt fram i tiden. Däremot tror jag att bränsleceller - som redan finns i bruk- lite här och var, kommer starkt. Utsläppen - rent vatten - är dessutom oslagbart.
Inlägg #13: Postat: 2005-08-28 17:22:00
Lars Nilsson
Men i nuläget står valet mellan att få el från fossila bränslen eller kärnkraft. Då väljer jag kärnkraften -för miljöns skull.
Inlägg #14: Postat: 2005-08-29 22:20:00
Marcus
Ja du lär ju inte drabbas av kärnkraftens farliga avfall under din livsttid, men tänk dig om kanske 500år? Då kanske nya världskrig är passerade nya extremt stora omvälvande politiska religösa händelser och var är ditt kärnavfall då? Om biblioteken är brända på grund av någon ny politisk riktning om bomber har fallit
Inlägg #15: Postat: 2005-08-29 22:20:00
Marcus
vem vet då vad som händer med ditt gamla kärnbränsle? Ditt kärnbränsle som inte gjorde någon fara för dig men som plötsligt dödar 100.000tals männniskor... Är detta det arv vi vill lämna efter oss?
Inlägg #16: Postat: 2005-08-30 10:04:00
Lars Nilsson
Man skall nog inte underskatta möjligheterna att i framtiden kanske omvandla, alterntivt helt oskadliggöra radioaktiva ämnen. Men under lång tid har forskningen gått i stå. Och, Marcus, hittills har bara en allvarlig olycka hänt. Jämför skador till följd av utsläpp från fossila bränslen. För övrigt, vilka storskaliga alternativ står till buds? Då är miljörörelsen tyst, tyvärr.
Laddar...