Lars Leijonborg är sugen!

Inlägg #1: Postat: 2005-08-29 13:48:00
Janne B
Så Lars du menar att medan SAP som parti backar så har själva iden gjort fullständig succé i alla partier. SAP håller på att segra sig till döds, är väl ett uttryck.Eller är det så att ditt inlägg säger mer om dig och var du står än att det säger något om partierna? Frågan är öppen../Det finns en idé till. Att FP kan lägga ner för att alla egentligen är folkpartister.
Inlägg #2: Postat: 2005-08-29 14:38:00
Lars Nilsson
Nu är jag inte ensam om den uppfattningen. Förf. och journalisten Anders Isaksson åtminstone tidigare s har myntat begreppet. I grunden tror jag det beror på det långa maktinnehavet, den svenska konflikträdslan samt vår tro på förhandlings- och koncensuslösningar.
Inlägg #3: Postat: 2005-08-29 14:45:00
Lars Nilsson
Moderaternas partikongress visar det här tydligt. LAS-reglerna är OK, hyresregleringen skall inte avskaffas och facket hyllas. Allt som bara för 5 år sedan skulle förändras. Och vad är resultatet? Ett ökat väljarstödet. Det jag nu väntar på är att s sänker bensinskatten. Någon som tror att alliansen, vid ev valseger, skulle ändra på ett sådant beslut?
Inlägg #4: Postat: 2005-08-29 14:48:00
Lars Nilsson
Skillnaderna mellan de borgerliga och s är i realiteten mindre än vad man vill göra det till. Alla stor reformer har i princip gjorts upp i samråd. Ta exvis skatte- och pensionsreformen under 90-talet.
Inlägg #5: Postat: 2005-08-29 15:20:00
Janne B
Lars. Kul att provocera dig lite. Du blir som bäst då.Visst är det så att SAP /LO genom sitt långa maktinnehav har påverkat de andra partierna och Allt annat i Sverige ordentligt. Det tydliga problemet i helgen har ju varit om vi ska tro på Moderaternas totala omvändelse eller sitter folk i bänkarna och taktik-tiger.
Inlägg #6: Postat: 2005-08-29 15:27:00
Janne B
Om några dagar samlas de fyra borgerliga ledarna vid Vätterns kalla stränder. Ingen varm badtunna nu inte. Ska då de tre förhandla med de Nya Moderaterna eller med de gamla vanliga moderaterna. Ska de tre också i rask takt flytta om sina pjäser och åsikter för att hamna på löpsedlarna./Lämpliga slogan: Släpp fångarne loss, Vi älskar homos,Satsa på storstaden osv.
Inlägg #7: Postat: 2005-08-29 15:29:00
Janne B
Mitt intryck är att den store taktikern Göran P sitter lugnt i båten i förhoppning att de fyras gäng ska prata bort sig de närmaste 12 månaderna. Under tiden sitter han och agnar långreven...
Inlägg #8: Postat: 2005-08-29 21:46:00
Lars Nilsson
Visst sitter Persson lugn och fin. De borgare som tror att nästa val redan har vunnits är risken för baksmälla stor. Kan Persson bara mobilisera de snart 1,5 milj som är helt beroende av statens välvilja för sin försörjning och hota med högerspöket tillräckligt tydligt, så tar vänstern hem valet. Trots att man för tillfället ligger lite risigt till.
Inlägg #9: Postat: 2005-08-30 07:46:00
Per W
Det är väl så att varje land formar sin politiska kultur. Skillnadarna är ju inte så vansinnigt stora i USA mellan rep och dem heller. Kristdemokrater i t ex i Tyskland och "Gaulister" har värnat den europeiska europeiska välfärdsmodellen lika frenetiskt som socialdemokraterna. Tories i England vill inte sälja ut BBC eller NHS National Health Service
Inlägg #10: Postat: 2005-08-30 07:49:00
Per W
Så ditt amerikanska idealsamhälle, Lars, platsar helt enkelt inte någonstans i Europa. Ditt enda hopp är de f d öststatsländerna, men de sys snart in i EU-väven de med.
Inlägg #11: Postat: 2005-08-30 07:59:00
Per W
Det är bara så att svenskar och de flesta övriga européer inte vill ha en nattväktarstat och minimalt samhälle av Lars ídealmodell. Sorry.
Inlägg #12: Postat: 2005-08-30 10:16:00
Lars Nilsson
Jaha, och vad vet Du om vilket samhälle jag vill ha? Men till skillnad från Dig ser jag inte världen i vitt och svart där svart alltid är USA och Europa alltid är vitt och skapelsens krona.
Laddar...