Världens farligaste man

Inlägg #1: Postat: 2005-08-26 20:49:00
Sunny
Liksom du Janne så hittar jag inga större likheter med Ellen Key. Hon var en borgelig kvinna som kämpade på ett helt annat sätt. Även om hon oxå kunde vara inkonsekvent i sitt förhållande till sin egen hushållerska Frökens fröken kallad.
Inlägg #2: Postat: 2005-08-26 21:17:00
Inger Olsson
Janne B: Jo, kopplingen till Ellen Key är besynnerlig i detta sammanhang. Och som Sunny berättar var hon så "liberal" så hon körde slut på sin hushållerska...
Inlägg #3: Postat: 2005-08-26 21:43:00
Janne B
Ellen Key bevisade alltså som så många andra att goda teorier och goda avsikter ofta är mycket svåra att tillämpa i privatlivet. Men eftersom vi känner oss själva väl så lär vi inte dömma henne. När nådde jag upp till mina egna ideal senast tro? Julen 1980 ? Key levde under protest i sin tidsanda. Hur lyckades August S.?
Inlägg #4: Postat: 2005-08-26 21:46:00
Janne B
Vilka personer alls har lyckats omsätta sina ideal i sitt privata liv?
Moder Theresa, som fick en hel del kritik efter sin död. Munkbrodern som dödades förra veckan? Vet ej? Dog utfattig sades det. Vad sägs om detta nästa år?
Inlägg #5: Postat: 2005-08-26 22:03:00
Inger Olsson
Rätt tänkt blev så fel? Visst, vi kan inte jmf vår tid med deras. Mycket av det som vi tar självklart idag var en tuff kamp då. Men vi fungerade inte olika, samma primära behov fanns då som nu.
Så anser du att Ellen Key hade goda avsikter då hon lät sin hushållerska både slita hårt med hushållsarbete och sen skulle hon orka vara med
Inlägg #6: Postat: 2005-08-26 22:04:00
Inger Olsson
på de intellektuella träffarna också, då E K krävde det? Anser du att det var omöjligt för E Key att förstå att hushållerskan kanske behövde vila m m?
Aristoteles släppte sina slavar fria redan på 300-talet f Kr. Det han i ord talade väl för praktiserade han i praktiken...
Inlägg #7: Postat: 2005-08-26 22:21:00
Janne B
Inger. Jag ser på mycket att du har omfattande kunskaper om sådant som jag inte vet eller har glömt vid 67 års ålder.Jag har nog läst ytterst lite av vad hon själv skrivit. Däremot en del olika artiklar och omdömen om henne.Detta med hushållerskan vet jag inget om. MEN ingen är helt slav under sin miljö.Man kan inte bara skylla på andra. Man får inte gå in i en offerroll och därtill offra andra...Lyckliga Aristoteles och hans f.d slavar.
Inlägg #8: Postat: 2005-08-26 22:41:00
Inger Olsson
Ja du Janne: I dagens Sverige kan jag hålla med dig om att ingen är helt slav under sin miljö och därför inte kan skylla helt på andra.
På 1800-talet var spelreglerna annorlunda. Det var ju även socialliberalerna som nu ansåg att samhället, via sin ekonomiska politik, hade ett ansvar för t ex arbetslöshet, misär o sv.
Inlägg #9: Postat: 2005-08-26 22:42:00
Inger Olsson
Tidigare gällde Luthers tes om att arbetaren hade sig själv att skylla. Om arbetslöshet var den bara lat och lyssnar inte på Gud via sitt samvete.
Fast på 1800-talet kunde heller ingen gå in i någon annans huvud. Så visst: hushållerskans tankar kunde ingen ta ifrån henne...
Ha det & sov gott!
Inlägg #10: Postat: 2005-08-26 22:55:00
Sunny
Hmm Ellen kunde förstå att hunden behövde omsorg. Liksom jag själv så hade Ellen S:t Berhardshund: Vild hette han visst? Men pigan?
Sov gott både Inger o Janne.
Laddar...