Återupprätta arbetets värde

Inlägg #1: Postat: 2005-08-26 09:21:00
AlfVerner
2. Jag sitter still i ett hus i Malmö. Runt om invetsterar stat och kommun miljardbelopp, för att förbättra anslutningen till Köpenhamn. Som ett resultat av det stiger mitt hus i värde och jag blir miljonär utan att göra någonting. Är jag bidragstagare?
Inlägg #2: Postat: 2005-08-26 09:24:00
AlfVerner
3. Jag är lokförare. Igår var jag statsanställd - var jag då tärande? Idag är jag privatanställd - Är jag då närande?
Inlägg #3: Postat: 2005-08-27 08:51:00
AlfVerner
Det är helt fantastiskt underbart hur tystnaden kring dessa frågor breder ut sig. Om jag ockrar som ett riktigt svin, utnyttjar min position och skor mig ohämmat - då är jag en DUUUKTIG AFFÄRSMAN". Om staten däremot tar pengarna och stoppar in i skola och omsorg etc. då lever vi i en skattediktatur. Vi håller käften när våra brevlåder översvämmas av reklam och vi håller käften när våra ungar inte längre får gratis skolböcker och indragningar av skolmaten.
Inlägg #4: Postat: 2005-08-27 08:59:00
AlfVerner
Det ENDA vi vet är att den offentliga sektorn skola, sjukvård etc är TÄRANDE och att den privata Skandia, CocaCola etc är NÄRANDE. TV1 och TV2 är TÄRANDE och TV3,4 etc. är NÄRANDE. Kommunal skola är TÄRANDE, Privat skola är NÄRANDE.
Inlägg #5: Postat: 2005-08-27 09:05:00
AlfVerner
Så har nyliberalerna odlat myterna genom åren och vet ni vad. Jag tror min själ att begreppen närande och tärande är precis tvärtom. Jag tror att de verksamheter som det beslutas om av de demokratiskt valda ombuden syftar till att förbättra omsorgen om människorna och att det är det som egentligen är NÄRANDE och att alla dom som dränker min brevlåda med reklam är TÄRANDE. Jag ser varje reklamhög som en förlorad lärobok till våra ungar...
Inlägg #6: Postat: 2005-08-27 09:08:00
AlfVerner
...så har ni då fått uppleva vad som egentligen är "politisk debatt". Det vi hittills läst från våra politiker, inklusive Ohly, är bara billigt röstfiske.
Inlägg #7: Postat: 2005-08-27 09:17:00
peter_
Närande och tärande är väl fråga om vad som ursprungligen genererar skattemedlen och vad som förbrukar dem. En poäng med den offentligt finansierade konsumtionen är att pengarna cirkulerar i samhället och skapar jobb etc genom mångas konsumtion. En nackdel med gemensamt betald konsumtion är att det inte finns någon koppling mellan att göra rätt för sig och att ha rätt till. Det finns fler.
Inlägg #8: Postat: 2005-08-27 09:23:00
peter_
En arbetsinsats blir inte mer eller mindre aktningsvärd för att arbetsgivaren är staten eller privat. De som gör jobbet tär inte tycker jag, även om deras löner betalas via skatten. Däremot tär kanske den som får mer än den betalar in till offentliga sektorn. Det är ju ett tärande som i viss omfattning iallafall jag tycker handlar om att bygga ett bra samhälle.
Inlägg #9: Postat: 2005-08-27 09:23:00
peter_
En som tex väljer att stämpla istället för att ta de jobb som finns, eller sjukskriver sig för att det är tråkigt på jobbet tär i negativ mening.
Inlägg #10: Postat: 2005-08-27 09:53:00
peter_
Paris Hilton tär inte på andra människor om hon betalar själv, möjligtvis tär hon på sina föräldrars inkomster. Hon får inget gratis, hon byter sina pengar mot varor och tjänster. Jag är för äganderätt och anser att ett produktivt användande av pengar är närande. Att hon kan konsumera så mycket utan att ha svettats annat än i solstolen stör mig inte särskilt. Kanske för att den sortens konsumtion saknar större värde för mig.
Inlägg #11: Postat: 2005-08-27 10:00:00
peter_
Jag tror på att inte enbart söka välbefinnande i en extra korvmacka, en påse chips, slötitta på Paris Hiltons äventyr, sprit, cigaretter, porr etc. Vi behöver inte dessa bedövningsmedel. De får oss att avstanna i utvecklingen som människor, trubbar av vår inre kompass och får det som är viktigt att förblekna. Paris Hilton verkar inte leva något intressant liv.
Inlägg #12: Postat: 2005-08-27 10:20:00
Janne B
ALF /Ditt refererande av närande och tärande hörde jag mycket om under 1990-talet men tycker att debatten är mycket mer nyanserad nu. Allt fler begriper att utan statens enorma satsningar på skola sjukvård och massor av annat så skulle den privata industrin etc kunna existera. Offentliganställda som gör massiv nytta vet att pengarna kommer ur industriproduktion, av sådant som går att sälja. Detta att det privata och offentliga är starkt beroende av varandra kallas ju blandekonomi.
Inlägg #13: Postat: 2005-08-27 10:24:00
Janne B
forts. Gränsen mellan dessa storheter förskjuts ständigt. Staten driver färre företag nu än för 30 år sedan.Men staten på olika nivåer har stor insyn i de privata företagen. Statliga representanter finns lite överallt. Fackliga representanter sitter vid styrelseborden osv. Staten styr det privata genom många lagar och regler.Begreppen närande och tärande känns gamla. Nu handlar det mer om en blandning av samverkan och maktkamp.
Inlägg #14: Postat: 2005-08-27 10:31:00
Janne B
Peters analys 7-10 instämmer jag långa stycken i. Alla måste ha en vilja att göra rätt för sig samt att inte i onödan tära på gemensamma resurser.//Peters 11 innehåller stor livsfilosofi/ Vad hjälper det om jag vinner hela världen men förlorar min själ, var det någon som sa...
Inlägg #15: Postat: 2005-08-27 10:36:00
peter_
Tack Janne B! Det värmde.
Inlägg #16: Postat: 2005-08-27 10:53:00
Janne B
I min 12:a så saknas ett "inte". Privata industrin inte kunna existera.
Inlägg #17: Postat: 2005-08-27 12:35:00
AlfVerner
14>"Alla måste ha en vilja att göra rätt för sig samt att inte i onödan tära på gemensamma resurser" -Finns det överhuvudtaget någon politisk vägledning i detta? VEM vill INTE/tycker inte att man uppfyllder denna mening? Vem ska jag rösta på utifrån denna slutsats?
Inlägg #18: Postat: 2005-08-27 14:51:00
Janne B
17 Alf/ Nu måste jag göra dig besviken. Jag är urdålig på att göra politiska valfolders och liknande. Kring 1970 jobbade jag dock lite med lokala partiprogran för Folkpartiet i Umeå. Vi hade medlemsmöten ute i stadsdelarna och filade så fram vad som borde vara det viktigaste de kommande fyra åren.Demokratiskt och rätt kul.
Laddar...