Kan Sverige stoppa USA:s undergång?

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2005-08-25 13:33:00
Lars Nilsson
Den här artikeln är ytterligare en i raden av domedagspredikningar om USA:s snara undergång. Redan i slutet av 1800-talet förutspåddes USA omedelbara kollaps. Men skam den som ger sig. Vänstern slutar aldrig hoppas. Alla tecken mottages med största tacksamhet. För att inte säga iver och förväntan.
Inlägg #2: Postat: 2005-08-25 13:40:00
Lars Nilsson
Kommer Sverige också att lära USA hur man undviker en fastighetsbubbla? För det är vi väl också världsmästare i ? Med våra låga räntor och allt. För i Sverige finns väl ingen sådan risk? Här har vi ju kloke Persson och ingen galen Bush som vill all världens folk allt ont. Inkl fastighetskollaps.
Inlägg #3: Postat: 2005-08-25 14:56:00
Patrick G
Ojojoj. Har ni på "höger" ingen som helst känsla för ironi? Inte kunde ni ha tagit rubriken på allvar?! Kanske för att jag glömde skriva den där lilla nödvändiga frasen "Skojar bara".
Inlägg #4: Postat: 2005-08-25 14:58:00
Patrick G
Syftet med texten var att redogöra för det prikära ekonomiska läget som för närvarande råder i mitt hemland. Om det är många observatörer överens. "Undergång" är väl att ta i, men depressioner har väl hänt tidigare, eller?
Inlägg #5: Postat: 2005-08-25 15:02:00
Patrick G
Tyvärr finns samma tendenser här i Sverige, det var också ett delsyfte med texten. Sist anser jag Persson och deb svenska vänstern vara nästan lika cyniska och förljugen som Bush & Cheney. Varför antar ni alltid att man är "vänster" för att man skriver saker ni inte gillar?
Inlägg #6: Postat: 2005-08-25 15:20:00
Lars Nilsson
Är hela Ditt sista stycke också ironi? Hela Din artikel går ju ut på spekulativa konspirationsteorier. Energipolitiken utformas av vicepresidentens polare mm. Klart att man med en sådan inställning placerar Dig i vänstervrån. Kom igen med fakta istället så kan även jag ställa upp på kritik mot USA. Trot, eller ej.
Inlägg #7: Postat: 2005-08-25 16:50:00
Patrick G
Konspirationsteori är modeordet för all information som inte allmänheten matas med via mainstreammedia. Mina källor är angivna. Läs lite där och du hittar bakgrundsinformationen. Eller för all del googla själv och läs om det i ett stort antal etablerade tidningar också.
Inlägg #8: Postat: 2005-08-25 21:11:00
Inger Olsson
De problem som Patrick G tar upp i sin artikel kan väl knappast ha undgått någon seriöst intresserad -oavsett vilken ev. politisk kulör man tillhör?
Det finns ingen känslomäsig vinst i P G: s artikel. De påståenden han framför är han dessutom noga med att belysa och underbygga med källor.
Inlägg #9: Postat: 2005-08-26 02:46:00
CMO
8/Du skojar! Energireformen energy bill är inte något som Bush och Cheney kokat ihop tillsammans och sen tvingat igenom i en republikansk kongress. Så fungerar inte amerikansk lagstiftning och det borde herr Gallagher veta. För det första har kongressen offentligt stött och blött lagförslaget under flera års tid. För det andra godkändes föslaget med bred majoritet och stöd från 75 Democrat-representanter.
Inlägg #10: Postat: 2005-08-26 02:46:00
CMO
Inga pengar skänks till oljebolagen, det handlar om skattesänkningar för att stimulera inhemsk energi produktion, något som “no war for oil” opinionen borde välkomna. Sierraklubben borde i sin tur vara nöjd med att den kontroversiella oljeutvinning i Alaskas tundra inte blir av. Åtgärder som stimulerar vindkraft finns tvärtemot vad PG hävdar med i förslaget. Dessutom ges rejäla skatterabatter till dem som köper hybridbilar.
Inlägg #11: Postat: 2005-08-26 02:47:00
CMO
Är miljorganisationerna nöjda? Är påven muslim? Naturligtvis inte, har de någonsin varit det, kommer de någonsin att bli det, knappast. PG’s artikel är så full av “spin” att om man kopplade en generator till den skulle den kunna försörja ett mindre villaområde med el.
Inlägg #12: Postat: 2005-08-26 09:43:00
Patrick G
Ha ha, det där sista var faktiskt skitroligt! Här följer en liten konkret uppgift om hur mycket inflyttande som energiindustrin haft:
RECORD CONTRIBUTIONS
52.3 million: Amount the oil and gas industry contributed to political candidates in 2004 Center for Responsive Politics - www.opensecrets.org
314.4 million: Amount the energy and natural resources industries spent on lobbying in 2003 and 2004. Bloomberg News
Samt mötena som jag skrev om förstås.
Inlägg #13: Postat: 2005-08-26 09:47:00
Patrick G
Vad gäller "åtgärder som stimulerar vindkraft", använder jag ordet "förbiser". Vita Husets egen info konstaterar följande om reformen: "Extends the existing tax credit for production of electricity from renewable resources, such as wind". Mao. inga nya utviidgade satsningar, såsom med olja och kärnkraft.
Inlägg #14: Postat: 2005-08-26 09:54:00
Patrick G
Sist, om det där andra modeordet "spin". Förr kallades det för retorik, en urgammal konstart. Givetvis uttrycker jag patos i i mina alstrar, jag är upprörd över vad som händer i mitt hemland. Logos och etos kan man naturligtvis ha synpunkter om, vilket jag gärna bemött. Resten lämnar jag till läsarens goda omdöme.
Inlägg #15: Postat: 2005-08-26 12:38:00
Inger Olsson
CMO: "Känslomässig vinst" en neurotisk sådan skriven m a o i affekt tillstånd.
Den gamla retorikens konst innehåller givetvis ett intressen för det man vill skriva om - i annat fall bör man avstå.
Som P G även tillägger under punkt 14.
Inlägg #16: Postat: 2005-08-26 14:15:00
CMO
12/ Och det ska man förstås sätta i relation till att av de 10 största donatorerna i amerikansk politik är 8 stycken fackföreningar som ger uteslutande eller nästan uteslutande till democrats.
Inlägg #17: Postat: 2005-08-26 14:20:00
CMO
14-15/ P G beskriver processen för amerikansk lagstiftning energireformen och på ett missvisande för att inte säga lögnaktigt sätt. Något som den genomsnittlige svenske läsaren förmodligen inte uppmärksammar. Men att ljuga är väl OK om man har "patos"!?
Inlägg #18: Postat: 2005-08-26 14:23:00
CMO
P G framställer det som att kampanjbidrag och "eftergifter" mot industrin eller andra intressegrupper som t.ex. fackföreningar eller minoritetsorganisationer som NAACP skulle vara något unikt för Bush eller för republikanerna. Så ser inte verkligheten ut.
Inlägg #19: Postat: 2005-08-26 17:31:00
CMO
Ytterligare saker som PG glömmer att nämna är att hans ekonomiexpert Paul Krugman tidigare satt i Enrons "advisory board" och skrev en hyllningsartikel om företaget i Fortune magazine.
Inlägg #20: Postat: 2005-08-26 17:35:00
CMO
Beskrivningen av den förestående bostadsmarknads kraschen är tendensiös så det förslår. Det är ytterst få som tror hoppas på några bubblor utom i vissa överhettade områden. Risken för en nationell kris torde vara minimal. Och de där extremt låga bolåneräntorna är faktiskt högre än de svenska dito.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...