|
Inlägg #21: Postat: 2005-08-22 16:09:00
|
|
Janne B |
13 Peter/ Det du nu skrev borde stå med stora bokstäver lite överallt i ungdomsvärlden./ Själv skulle jag tillägga "Varning, Ni är utsatta för ett attentat mot er självkänsla, självbild mm".
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2005-08-22 16:47:00
|
|
Nartin |
Anna DR svar 12: Det funkar ju jättebra om man jämför äpplen och päron: Phil Collinsful. Kylie Minoguesnygg.
Vafan - Anna Ternheim, Marit Bergman, Frida Hyvönen, Jenny Wilson - alla är de mer kända för sin musik än sina utseenden.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2005-08-22 17:02:00
|
|
Anna Drangel |
Nartin - det är väl bra att det finns några tjejer som inte är skitsnygga, men ändå får chans att slå igenom. Även om jag tycker dom här tjejerna du nämner ser ganska bra ut - eller åtminstone är dom inte fula. Men man kommer inte ifrån att det ställs högre krav på att tjejer ska vara snygga i artistvärlden.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2005-08-22 17:02:00
|
|
Anna Drangel |
Mindre vacker var ju annars Janis Joplin. Men så fick hon också slåss mot den stereotypa bilden man hade av hur kvinnliga sångerskor borde se ut. Förmodligen hade hon inte haft en chans i dagens utseendefixerade musikindustri.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2005-08-22 17:05:00
|
|
Anna Drangel |
forts. Det är ju också möjligt att de tjejer du nämner inte säljer lika bra som snyggare tjejer bara pga hur dom ser ut och inte att dom är sämre musikaliskt sett. Men det här är ju ingen sensationsnyhet direkt...
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2005-08-22 19:44:00
|
|
Nartin |
Vilka tjejer säljer bäst i sverige? gissning: Marie Fredriksson androgyn, bröstlös 40, Eva Dahlgren lesbisk dito, Marit Bergman aningen överviktig alternativare.
Vilka är de pinuppor som enligt dig är så omåttligt populära att de slår ut dessa kvinnliga artister?
lite namn tack, istället för att bara rapa klyschor om att bröst säljer i musiken.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2005-08-22 21:40:00
|
|
GunnarL |
Förlåt, jag har nog hamnat fel! Jag trodde jag var på Sourze - ett forum för seriös debatt. Nu verkar det som om jag hamnat på Veckorevyns tonårssida. Så fort Billy Bhutt skriver några rader om ett så ointressant ämne som kändisar så utbryter stor debatt. Det må gälla Agneta Sjödins kärleksaffärer eller huruvida en nakenfotograf har blivit förolämpad.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2005-08-22 21:43:00
|
|
GunnarL |
forts. Det måhända är viktigt för Billy Bhutt men för majoriteten av svenska folket är det fullständigt likgiltigt! Det finns större problem att diskutera och lösa. Det förvånar mig att seriösa artiklar negligeras medan sådan här veckotidningsjournalistik väcker sådant gensvar. Tack och lov lättas allt upp lite genom Janne B:s kommentarer.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2005-08-23 07:30:00
|
|
Nähädu |
GunnarL: en helt onödig kommentar från din sida. Diskussionen om könstereotyper är både instressant OCH jäkligt viktig att föra. Dessutom har kommentarerna i den här tråden hållit hög klass och inte förfallit i pajkastning. Hellre en såna här artiklar än ändlöst rapande om bombhöger hit och tokvänster dit.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2005-08-23 09:03:00
|
|
Janne B |
Mest intressant är att herr Bingo själv inte bryr sig om denna debatt.Den är kanske helt oviktig för honom.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2005-08-23 09:46:00
|
|
Anna Drangel |
Nartin: Är Marie Fredriksson, Eva Dahlgren, Marit Bergman fula. Jag tror inte det. Ser dom inte rätt normala ut?. Att du drar upp dom som fula, säger lite av bilden som förväntas av en kvinnlig artist. Jag undrar var motsvarigheterna till Peps Persson, Stones idag o Grymlings är bland tjejerna. Var är Janis Joplarna dom som inte är döda föstås..:
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2005-08-23 10:37:00
|
|
Nähädu |
Marit, Marie och Eva D är osedvanligt vackra kvinnor alla tre. Nartins tes var desto solkigare.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2005-08-23 10:41:00
|
|
Nähädu |
1/ Att samhället "kräver" nakenhet frö att nå framgång var väl att ta i. Och hur mäter man framgång? Är framgång ett slitzutvik? Jag håller med dig i fallen där relativt framgångsrika personer gör ett försök med ett utvik för att förlänga en tynande karriär. Men att unga tjejer inte har några som helst välmöjligheter köper jag inte, sorry. Man har alltid valet att INTE ställa sig framför kameran.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2005-08-23 10:52:00
|
|
Nartin |
Anna Dr. Det här är ju helt meningslöst att diskutera om varenda jävla kvinnlig artist jag drar upp anses av dig som vacker. Grymlings Hansson Carlsson & Malmqvist. Rolling Stones Chrissi Hynde Pretenders.
Och kom nu inte och säg att Towa Carlsson är grymt vacker, för då tänker jag hävda att jag vill ligga med Peps Persson.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2005-08-23 10:55:00
|
|
Nartin |
Nähädu: Säljer Eva, Marie och Marit på grund av sitt utseende? Är de sexobjekt? Att du sen tycker att de är vackra är ju himla käckt, men inte är de några utvikare som tagit genvägar i branschen på grund av sina utseenden.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2005-08-23 11:47:00
|
|
Nartin |
Anna Drs grundargument "man måste vika ut sig för att lyckas" har bytts till "Peps Persson är så jävla ful att det inte finns en kvinnlig motsvarighet". Lustigt. citat från Svar 1: "Om samhället är konstruerat så att det enda sättet för att nå framgång o berömmelse är att klä av sig kläderna för att synas o höras, är det då fri vilja?" Jag har påvisat att detta inte stämmer. Jag får skit för det.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2005-08-23 13:59:00
|
|
Peter Andersson |
Påståendet att ”samhället är konstruerat så att det enda sättet för kvinnor att nå framgång o berömmelse är att klä av sig kläderna för att synas o höras” är en av de stora feministiska avledningsmanövrarna. Kvinnliga studenter är i dag i majoritet på läkar-, jurist- och statsvetenskapliga universitetsutbildningar, och procentandelen minskar inte, den ökar.
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2005-08-23 13:59:00
|
|
Peter Andersson |
Men Anna kanske menade förutom detta, alltså alternativa ”snabbkarriärer” inom sport och musik och sånt? Tja, om kvinnor vore lika benägna som män att köpa skivor och biljetter och vara trogna fans i vått och torrt till favvoband och klubbar så vore ju de vägarna också öppna, men det är de inte, alltså är det tjejernas eget fel att de som inte kommer in på universitet och utbildningar ”måste” satsa på den ekonomiska uppåtstege som återstår; utvik.
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2005-08-23 14:08:00
|
|
Anna Drangel |
Svar34:Det är klart att man inte MÅSTE vika ut sig för att lyckas inom artistvärlden, men chanserna ökar avsevärt! Och då pratar jag förstås inte om att bli statsminister, även om det kanske skulle vara ett lyckat grepp. När det gäller Towa, så får du ursäkta min oallmänbildning - jag vet inte ens vem hon är, så du får välja själv om du vill hoppa i säng med Peps.
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2005-08-23 14:14:00
|
|
Anna Drangel |
Peter: Det var inom artist/medievärlden vi diskuterade utvik. Jag tror inte heller en läkare blir läkare för att hon slänger upp sig naken på obduktionsbordet o låter sig bli fotad. Eller att Maud Olofsson blir statsminister om hon hoppar i säng med Göran P..:
|
| |