|
Inlägg #1: Postat: 2005-08-22 15:19:00
|
|
Anna Drangel |
Den där fria viljan kanske kan diskuteras lite. Om samhället är konstruerat så att det enda sättet för att nå framgång o berömmelse är att klä av sig kläderna för att synas o höras, är det då fri vilja? När det nästan sätts ett likhetstecken mellan nakenhet o framgång ivarje fall för tjejer.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-08-22 15:28:00
|
|
Anna Drangel |
Tänk om det handlar om något mer än den fria viljan. När BB säger att vi i Sverige borde vara stolta för att vi har världens isärklass snyggaste kvinnor - vilka talar han till då? Ska jag vara stolt över att naiva tjejer viker ut sig för att det "krävs" det av dom. Fula tjejer har i allmänhet lite svårare att nå framgång än fula killar.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-08-22 15:29:00
|
|
peter_ |
Anna, problemet är väl när någon som inte har något att komma med vill nå offentlig framgång och berömmelse. Man kan ju göra sig känd om man får chansen att tex pippa i TV, men när programmet är slut så faller man i glömska och tur är väl det, om kändisskapet kommit till på så sätt.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-08-22 15:29:00
|
|
peter_ |
Dessa tjejer kanske borde få hjälp att se ett "vanligt liv" med jobb på konsum, familj, semester osv som något inte helt värdelöst. Eller att livet utspelar sig i all sin dramatik vare sig det är i direktsänd TV eller ej.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-08-22 15:31:00
|
|
Anna Drangel |
Eller rättare sagt: killar bedöms mer för vad dom är bra på och tjejer på hur dom ser ut och vill vi ha det så - OK, vem är jag att ändra på det. BB verkar ju resonera som jag borde vara stolt över Sveriges vackra kvinnor... Nja, jag skulle vara ännu stoltare om dom var kända för sin intelligens!
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-08-22 15:35:00
|
|
peter_ |
Vad menar du med att fula tjejer har svårare att nå framgång än fula killar? Det tror jag inte på. Framgång förtjänar man och gör det på olika sätt i olika sammanhang. Om man nu så gärna vill sticka ut över "mängden", synas och beundras så finns det olika vägar att gå, men framgången är inte given för någon. Dock, tycker jag att ett enormt sug efter offentlig bekräftelse tyder på ett problem som bäst löses med samtalsterapi.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-08-22 15:38:00
|
|
peter_ |
Kommentar till svar 5: det där är en klyscha och stämmer inte.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-08-22 15:39:00
|
|
Anna Drangel |
Peter, på ett sätt håller jag med dig. Men grejen är den att så många killar som inte "har något att komma med" når framgång o berömmelse utan att behöva ta av sig. Likaväl är väl Konsum, familj o semester ngt för dom.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-08-22 15:43:00
|
|
peter_ |
Utseendet påverkar folks omdöme. Det har en negativ effekt att vara fet, ful, väldigt kortom man är kille och väldigt lång om man är tjej, men det gäller både killar och tjejer. Tjejer får nog mer uppskattning för vad de gör för att det är politiskt korrekt att se tjejer som förfördelade visavi killar och allt de gör tros vara i en patriarkal uppförsbacke.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-08-22 15:46:00
|
|
peter_ |
Jamen Anna, du glömmer att de flesta män har anonyma jobb på konsum osv och jag tror att många familjer är lyckliga, bla pga av klokare syn på livet. Att ta av sig ger bara framgång som "pinuppa". Tjejer som vill bli tex framgångsrika företagsledare ska nog behålla kläderna på.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-08-22 15:48:00
|
|
peter_ |
Debatten har enorm slagsida mot framgångkändis.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-08-22 15:52:00
|
|
Anna Drangel |
Svar 9: jag önskar att jag kunde hålla med dig Peter. Men om du tar t ex musikbranchen. Det finns en herrans massa halvfula, korta, finniga,fula killar som lyckas slå igenom ändå. Men det är svårare att räkna upp fula tjejer inom musikindustrin.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-08-22 15:54:00
|
|
peter_ |
Vill vi hjälpa unga pojkar och flickor att orientera sig bra i livet så ska vi visa dem att den massmediala kändisvärlden är en pseudovärld skapad för att exploatera människors vilsenhet, behov av bekräftelse på sin syn på sig själva som misslyckade och en känsla av delaktighet och samhörighet med de "lyckade". Sorgligt. Så onödigt.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-08-22 15:57:00
|
|
Anna Drangel |
Jag menar inte att alla tjejer som klär av sig är Einstein, men jag ser dom heller inte som dumma bimbon. Vissa kanske är strebrar som bara är ute efter pengarna, andra ser det som en genväg till sitt skådespelarjobb eller sitt jobb som sångerska. Och det värsta av allt - det verkar ju funka...
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-08-22 15:57:00
|
|
Janne B |
5 Anna Drangel/ Tack för dina inlägg här.Vi lever givetvis i en väldigt sjuk kultur där skönhet, äkta eller påmålad, är en merit i yrkesliv mm. Då blir det automatiskt så att de som anses fula, handikappade osv genast hamnar längst ner i alla sammanhang. Olika slags begåvningar negligeras. Alla ska se ut som kvinnliga programledare i TV. Det skapar tokiga framtidsdrömmar hos unga flickor.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2005-08-22 15:58:00
|
|
peter_ |
Svar 12: är det inte delvis en fråga om huruvida de skrivit sin egen musik eller bara anställts av skivbolaget att lanseras som den nya tonårsidolen och någon annan har skrivit musiken? Kanske Billy har någon kommentar till detta?
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2005-08-22 16:00:00
|
|
peter_ |
Håhåjaja.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2005-08-22 16:01:00
|
|
Anna Drangel |
Det är ju inte bara "lightkändisar" som klär av sig. Slitz o andra verkar ju se det som en jackpot när de får med även lite mer "respekterade tjejer" Jag håller däremot fullständigt med dig om att mycket av den massmediala kändisvärlden är en pseudovärld och inget att eftersträva. Mina argument handlar inte om det. Det handlar om valmöjligheterna.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2005-08-22 16:03:00
|
|
Anna Drangel |
Även band som Sahara Hotnights, Crusified Barbara och alla andra som skriver eget är ju väldigt hårt "korsetterade" när det gäller sitt utseende. Då räcker det inte med att en tjej i bandet ska vara snygg, utan helst alla andra musiker också.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2005-08-22 16:03:00
|
|
Janne B |
Det är ingen tvekan om att bedömma människors värde efter det yttre är kränkande, en slags facism. Alla dessa skönhetsoperationer på olika kroppsdelar är så sjukt. "Jag duger inte". Du duger inte som du är skapt.I frikyrkosammanhang heter det "kom som du är" eller "Jesus älskar alla barnen på vår jord". "Glöm inte att du är värdefull".
|
| |