En nja-feminists funderingar

Inlägg #1: Postat: 2005-09-06 19:45:00
Anna Drangel
Du skriver bra. När det gäller vem som är mäktigast - företagschefen med 5000 anställda eller en städerska utan några under sig, måste man ju fråga sig vad man lägger in för värdering i ordet mäktig. Kanske någon som är oerhört inflytelserik... Eller en vars ord har och handling har en stor betydelse för många människor och visst, det kan nog variera. Men jag tror dom flesta skulle rösta på chefen.
Inlägg #2: Postat: 2005-09-06 23:24:00
Björn_T
Mycket bra skrivet! Dock känns det som bara en början på ett mycket längre resonemang. Kommer du månne med fler artiklar i samma ämne? Det känns som att du har funderingar som räcker för det.
Inlägg #3: Postat: 2005-09-07 07:37:00
Patrik S
Du Malin, jag gillar din artikel, den innehåller bra och tänkvärda funderingar och frågeställningar.
Mvh/Patrik
Inlägg #4: Postat: 2005-09-07 07:50:00
peter_
Mycket bra!
Inlägg #5: Postat: 2005-09-07 10:45:00
Anastasia
Alla uttalade feminister, anser ni att männen alltid är överordnade kvinnorna i alla sammanhang som en/flera män här verkar hävda?
/vänlig hälsning Malin/
Inlägg #6: Postat: 2005-09-07 10:45:00
Shakti
"Makt", i en av sina allra simplaste definitioner: X har makt över Y, om X kan få Y att göra något som Y annars inte gjort.
"Feminist", i en av sina allra simplaste definitioner: person som ser maktstrukturer baserade på kön och som vill att de ska utjämnas.
Sedan kan man ju komplicera och utvidga de definitionerna hur mycket som helst. Allt blir enklare om man åtminstone är överens om vad man menar med olika begrepp, det kan ju skilja rätt mycket.
Inlägg #7: Postat: 2005-09-07 12:38:00
Inger Olsson
Du får en femma för barn- och ungdomsskildringen. Jag röstar inte, men du får det ändå. Men sen... Nej, jag förstår inte kopplingen till d e n t i d e n - eftersom jag inte tror att man funderar på "feminism" precis då! Jag förstår att du vill se "med vissa ögon", alltså gå tillbaka, men det känns inte riktigt bra.
Det blir på något sätt 2 texter i den här artikeln.
Inlägg #8: Postat: 2005-09-12 12:46:00
pUs
Grymt skönt skrivet återigen. Fruktansvärt träffsäkert i uppväxt-delen..
Inlägg #9: Postat: 2005-09-14 13:02:00
grabben
Bra skrivet! Vad gäller mäns våld mot kvinnor finns det en väldigt enkel lösning. Om alla män lärde sig att behandla ALLA medmänniskor med respekt, och om kvinnorna gjorde samma sak. Skulle inget av detta våld förekomma. Tyvärr är detta mycket svårt att uppnå. Men det skadar inte att vi försöker...
Inlägg #10: Postat: 2005-10-21 12:53:00
katja
Du är ju inne på precis det som feminismen handlar om. Att både män och kvinnor förnekas stora delar av sig själv - för män är det känslolivet i form av sorg och rädsla - för kvinnor är det att bli sedd som objekt och bihang till männen hur många kvinnor är det inte som både sköter om sina barn och sin fullvuxne man?
Malin, det finns många bra böcker om feminismen. Feminism handlar om jämställdhet; att makten ska delas lika mellan könen.
Inlägg #11: Postat: 2005-10-27 13:14:00
pogogirl
Du har hela ansvaret för dig själv och för hur du definierar dig själv i omvärlden. Du har också ansvaret för hur DU definierar ett begrepp som feminism. Låt ingen annan göra det åt dig, för då tar de makten över dig.
Laddar...