En global giftskandal

Inlägg #1: Postat: 2005-08-17 22:42:00
Michael Lundahl
Intressant kommentar... men vad är sammanhanget? Kritiserar du Whilde eller mig eller båda?
Inlägg #2: Postat: 2005-08-17 22:47:00
Janne B
MarjaLena. Man kan nog finna liknade exempel på kultur och kunskapsförstöring på många håll.Dessto värre alltså. Själv har jag funderat på vad som förstördes när araberna intog Egypten och Persien på 700 talet. Nog brändes Biblioteket i Alexandria ner? Kineser har i årtusenden manglat gamla kulturer under sig på vägen in i Asien.Tibet är bara senaste exemplet. Sovjetunionen i Kaukasus som ett exempel till.
Inlägg #3: Postat: 2005-08-18 09:24:00
Inger Olsson
Janne B: jominsann.... Och ändå: vad skulle européerna ha gjort om inte araberna hade räddat Aristoteles verk? Men så lång tid det tog - fram tills 1600-talet - innan någon vågade ens granska denne antike mans vetenskapliga tankar och idéer. Och sen får vi vänta igen. Tills Einstein kommer....
Inlägg #4: Postat: 2005-08-18 10:55:00
Janne B
Inger. Allt det där som du kan,det står i mina bokhyllor rätt oläst. Nu är jag pensionär, nu borde jag sätta igång. Jag har läst klassiska dramer men det är kanske dags för Aristoteles..Den arabiska muslimska utbredning facinerar mig också.
Inlägg #5: Postat: 2005-08-18 12:58:00
Piripiri
Uppgiften att det var kalifen Omar som brände ner biblioteket i Alexandria har cirkulerat här på Sourze tidigare. Det förtjänar att påpekas att det är en ganska sen uppgift som inte är källkritiskt belagd. Så vitt jag vet är det ingen som säkert kan säga varför biblioteket i Alexandria brann ner.
Inlägg #6: Postat: 2005-08-18 13:01:00
Piripiri
Kanske var det bara en följd av den tidens dåliga brandsäkerhet. Annars är det nog som Inger säger att araberna gjort en insats, snarare än tvärtom, för att bevara antikens alla skrifter till eftervärlden.
Inlägg #7: Postat: 2005-08-18 13:43:00
Janne B
Jag grät när jag hörde att Biblioteket i Sarajevo brann ner i början av 1990-talet. Det största, rikaste, mest mångsidiga biblioteket i sydöst-europa. Där fanns hel unika skrifter om hur "europa blev till". Detta tålde inte vissa serber utan beskjöt det från höjderna runt stan.../ Araberna gjorde tydligen en underbar insats, men vi vet inte om de också sorterade bort,,,sådant brukar segrare göra.
Laddar...