Inlägg #1: Postat: 2005-08-17 16:24:00
|
Janne B |
Vad betyder första meningen, är det inte ett ofrivilligt cirkelresonemang.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-08-17 21:38:00
|
Såereba |
Janne B: Min nyfikenhet är väckt. Förklara din mening. Vad menar du med "ofrivilligt cirkelresonemang"?
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-08-17 22:40:00
|
Janne B |
Förlåt, jag är ingen elak och perfekt skrivare själv. Men för mig är "självmord är vanligare" och "självmordsfrekvensen hög" samma sak. Men det är möjligt att jag missat en viktig nyans. I så fall ber jag om ursäkt. // Resten förstår jag perfekt.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-08-18 00:03:00
|
VolvoVillaValium |
Jag menade som så att i den japanska kulturen så är ju självmord någonting gammalt och accepterat även ansett som hederfullt i vissa situationer och om man kollar på statistiken så har japan nu också världens högsta antal självmördare per 1000 invånare. Vad jag menar är att i kulturer där självmord är vanligt förekommande så följs det av att flera ser självmord som en väg ut. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det, men som sagt kan det nog bli en ond spiral. Blev det något klarare?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2005-08-18 07:51:00
|
Inger Olsson |
Svar 4 En poäng har du: en acceptans för suicid - ses av olika folk ur olika aspekter.
Det här var på 90-talet: flera tunga spritmissbrukare tog livet av sig i en viss kommun i Sverige. Lämna ut namnet i det här sammanhanget är ointressant. En av dem var min bror. De få han hade kvar i ett asocialt levene "kastade in handduken", som han förklarade. Ett år senare tog han även sitt liv. Det var givetvis inte det enda skälet.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2005-08-18 10:25:00
|
Janne B |
svar 4 / Tack för hjälpen. Ska bli kul att följa dig framöver / Ja Inger detta har jag också sett, att i små sammanhållna grupper kan det bli serie-självmord...
|
|
Inlägg #7: Postat: 2005-08-18 17:22:00
|
CMO |
Harakiri varär? väl ett sätt att rädda hedern efter ett nederlag. Man kna dra paralleller till mellanösterns hedersmords-kultur. En japan tar livet av sig själv om hans heder är ifrågasatt. En arab däremot tar livet av sin dotter. Bara för att reta Redliner & Co lite grand
|
|
Inlägg #8: Postat: 2005-08-18 17:26:00
|
CMO |
PS. Innan bessewisserpatrullen i form av Marjalena eller någon annan börjar föreläsa om arabisk kultur vill jag påpeka att jag redan vet att hedersmord även praktiseras av andra än araber.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2005-08-18 19:07:00
|
VolvoVillaValium |
CMO: En japansk krigare i feodal-japan tog livet av sig om hans heder var skadad. Jag kan lova dig att det nog finns en och annan japan som begår självmord som gör det för att de är blåa istället för att de har förlorat sin heder.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2005-08-18 19:09:00
|
VolvoVillaValium |
Och, varför fan dra in hedersmord i det här? Kan du verkligen inte skriva en seriös kommentar utan att behöva lägga till något provokativt på slutet. Du verkar vara en person som tycker det är roligt att provocera, kanske dags att växa upp lite?
|
|
Inlägg #11: Postat: 2005-08-18 19:40:00
|
CMO |
9/ Och.....? 10/Varför inte dra in hedersmord? Är det inte ett angeläget ämne?
|
|
Inlägg #12: Postat: 2005-08-18 21:26:00
|
VolvoVillaValium |
Mord är inte självmord. Det finns en uppenbar skillnad mellan dessa två sätt att dö på. Eftersom artikeln det här ska kommentera på handlar om när människor mördar sig själva så anser jag att en diskussion om mord inte är relevant. Jag ser inte kopplingen mellan självmord och hedersmord. Jag kanske missade din koppling där, så om du gör den tydligare så kanske jag förstår.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2005-08-18 21:57:00
|
CMO |
Det hör väl till ämnet: kulturella skilnader och huruvida döden är en acceptabel utväg ur en kris. Jag tyckte du tog upp ett intressant ämne när du introducerade kulturens betydelse ovan. Jag spinner bara vidare. Olika kulturers syn på döden i allmänhet är också intressant och påverkar förmodligen självmordsfrekvensen.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2005-08-18 22:00:00
|
CMO |
Sen borde man kanske diskutera genusperspektivet och de matriarkala maktstrukturena som gör att män är gravt överepresenterade i statistiken. Glädjande nog är det dock relativt många svenska kvinnor som begår självmord så även där har jämställdhetsarbetet burit frukt.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2005-08-25 15:57:00
|
Sunny |
CMO: Kvinnor har alltid haft en relativt hög självmordskurva. Förr i tiden var självmord ibland det enda som återstod den gravida ogifta kvinnan o de gamla utslitna änkorna före folkpensionens dagar.På detta område har full jämlikhet således redan införts*ler*
|
|