Señor Bush amnesti

Inlägg #1: Postat: 2005-08-14 20:38:00
Lars Nilsson
USA är dessutom det enda rika land som har en gräns till ett fattigt land. Man skulle nästan kunna säga U-land. Och gränsen är inte någon liten stump! Europa har väl inget att slå sig för bröstet för, och särskilt inte Sverige, när det gäller invandrarpolitik? Eller tycker Du det? Jämfört med USA:s alltså.
Inlägg #2: Postat: 2005-08-14 20:38:00
Lars Nilsson
Ursäkta lite stavfel.
Inlägg #3: Postat: 2005-08-14 20:50:00
Lars Nilsson
Tycker Du kanske att USA:s invandringspolitik under de senaste, säg 150 åren, har varit felaktig? Om inte, tycker Du den har börjat när TIME började skriva? Är den illegala invandringen från Mexiko och hela Centralamerika för övrigt inte ett bevis i sig för hur attraktiv den amerikanska livsstilen är? Detta - enligt den svenska vänsterns - åtsugarhelvete här på jorden.
Inlägg #4: Postat: 2005-08-14 21:03:00
Lars Nilsson
Att Bush och även demokraterna kämpar om rösterna är en annan femma. Den med amerikanskt medborgarskap stora latinamerikanska befolkningen är naturligtvis högvilt för såväl demokrater som republikaner. Det är väl inget konstigt. Din konspirationsteori mellan partierna är bara barnslig, minst sagt. Kom ihåg hur många illegala som i efterhand bevilljats medborgarskap. Skulle det ha hänt Sverige? Faan tro´t! Mycket kan man klaga på i USA. Men inte invandringspolitiken. Fråga 10 milj svenskättlingar.
Inlägg #5: Postat: 2005-08-14 23:25:00
stålis
Bästa Lars, med all respekt, men det var inte min "konspirationsteori". . . även om jag tror på den. Utan det var Lou Dobbs och TIME-journalisterna.
Vidare är jag sen 5 år flitig läsare dagligen av www.vdare.com. Läs den webzinen ibland så kanske du ändrar dig.
Inlägg #6: Postat: 2005-08-14 23:27:00
stålis
Jag anser i likhet med vdare att den amerikanska invandringspolitiken varit fel i exakt 40 år. Jag uppskattar den restriktivitet som infördes 1924 och som bidrog till etnisk balans och integration.
Inlägg #7: Postat: 2005-08-14 23:32:00
stålis
Du kan inte ha läst artikeln i TIME eftersom du sätter likhetstecken mellan legal och illegal invandring.
Det gör du när du bagatelliserar det senare med att det bara bevisar hur attraktivt USA är! Har du ingen respekt för amerikanska folket och USA:s behov av skydd mot terrorismen? Tror du att den i stort sett obevakade gränsen aldrig släpper igenom terrorister?
Inlägg #8: Postat: 2005-08-15 13:21:00
Lars Nilsson
Svar 7. Självklart är det ett stort problem. Ingen tvekan om saken. Och visst måste USA skydda sig mot terror och jag bagatelliserar inte den illegala invandringen. Men jag vill bara betona - sett i ett historiskt perspektiv - USA:s framgångsrika invandringspolitik och att vi, och Europa som helhet, faktiskt har något att lära oss från det.
Inlägg #9: Postat: 2005-08-16 12:10:00
megaman
Du menar att vi inte skall ta emot lågutbildade, flyktingar, sjuklingar? I så fall håller jag med..Amerikansk laglig invandring är bra. Den är ju extremt selektiv både iform av etnicitet och utbildning. Om vi hade vart lika selektiva hade vi nog inte haft några problem nu heller. Vi hade ju inga problem med att integrera 50-60talets arbetskraftsinvandrare.
Inlägg #10: Postat: 2005-08-16 12:34:00
Janne B
9 megaman/ USA dränerar alltså Mexico på välutbildade, unga, friska personer. Precis de som skulle kunna bygga upp ett bättre Mexico. det som är bra för USA är alltså katastrof för grannen/ Det samma äger så vitt jag förstår också i Afrika.De som gått igenom de få goda universiteten där är välkomna till både USA och flera europeiska länder.
Inlägg #11: Postat: 2005-08-16 12:37:00
Janne B
Hur många miljoner välutbildade indier etc har flyttat till USA och gett detta land en stor ekonomisk kick? Först de senaste 20 åren har indierna börjat stanna hemma och bygga upp landet med sina kunskaper. Nu springer Indien framåt...
Inlägg #12: Postat: 2005-08-19 22:11:00
Friskytten
Tycker att Lars synpunkter är egendomligt dryga. Har du verkligen läst på detta ämne Lars? Mitt intryck är att Ståhlberg presenterat aktuell problematik på ett sakligt sätt.
Laddar...