Våldtäkt måste ge livstid

Inlägg #1: Postat: 2005-08-13 21:49:00
Björn_T
Däremot borde t ex skattebrott, häleri m m inte alls leda till fängelse, utan till helt andra straff. Vem är egentligen rädd för att stöta på en skattesmitare i en märk gränd?
Inlägg #2: Postat: 2005-08-13 21:50:00
Björn_T
Förstår ni vart jag vill komma? Annars får jag väl återkomma med ytterligare förklaringar.
Inlägg #3: Postat: 2005-08-13 22:00:00
Björn_T
För att förtydliga lite: för en frigivning av en rattfyllerist kunde man exempelvis villkora med att en alkoholläkare skriftligen måste intyga att den dömde nu är att betrakta som en nykter alkoholist, och därför kan släppas ut i samhället igen. Självfallet ska skadestånd till eventuella brottsoffer fortfarande erläggas att betalas.
Inlägg #4: Postat: 2005-08-14 00:36:00
tomster
Ja, eller att föraren inför alkolås. Om han inte kan köra onykter behöver han inget ytterligare straff, om han inte skadat någon förstås. Eller så kan han få antabus. Ja, jag håller med dig till 100. Vad är meningen med att frihetsberöva ekonomiska brottslingar? Deras brott värderas oerhört lågt, eftersom ingen kommit till skada, så straffet blir ju som nåt slag på handen. En våldtäktsman som dömts kan frivilligt få kastrera sig kemiskt. Osv. Why not liksom?
Inlägg #5: Postat: 2005-08-14 00:48:00
Björn_T
Bra, där ser jag att du fattar mitt spår! Fast vad annat ska man vänta av en jämnårig som också var tekniker på Botvid ;-... Men i ett vidare perspektiv vill jag kanske diskutera huruvida fängelsestraffet överhuvudtaget är lämpligt. Som jag ser det borde frihetsberövande enbart vara en behandlingsform. Straff ska naturligtvis fortfarande finnas, men formen för dessa borde förändras.
Inlägg #6: Postat: 2005-08-14 09:53:00
tomster
Björn... wtf? Vilken klass gick du i? Björn... hmm. Minns bara EN Björn, i min klass... du kanske gick senare? Eller före? Eller är jag dum? Hoho.
Inlägg #7: Postat: 2005-08-14 17:20:00
Björn_T
Jag gick i parallellklassen, så nu kan du bara se i skolkatalogen om du har den kvar. Kul att se att du har utvecklats som du gjort som skribent! Det är väldigt givande att läsa dina texter. Hade jag själv din förmåga skulle du även få läsa inlägg av mig här, men jag har och inser mina begränsningar.
Inlägg #8: Postat: 2005-08-14 17:38:00
Björn_T
Men nog om klassträffar o dyl. Min huvudsakliga poäng är att man i kriminalpolitiken måste veta varför man dömer ut påföljder. Orsakerna är följande: skydda samhället, avskräcka andra från att begå samma brott samt att kompensera offren.
Inlägg #9: Postat: 2005-08-14 17:41:00
Björn_T
En kriminalpolitik utan straff är som jag ser det varken möjlig eller ens önskvärd. Bestraffande påföljder behövs för att avskräcka andra från att begå samma brott. Dock är jag skeptisk till att använda inlåsning som bestraffande åtgärd. Det är både dyrt och dåligt, inlåsning får endast användas för att skydda samhällets medborgare.
Inlägg #10: Postat: 2005-08-14 17:43:00
Björn_T
Kompensation av offren borde ske genom skadestånd, alternativt genom straffarbete varefter inkomsterna av straffarbetet går raka vägen till offret. Detta kan naturligtvis inte göra exempelvis en våldtäkt ogjord, men onekligen kan ju pengar faktiskt förenkla livet och därmed kompensera lite grand.
Laddar...