En intelligent JÄVEL!

Inlägg #1: Postat: 2005-08-13 20:02:00
Inger Olsson
Bevisen sen, ligger i alla tilläggen som visst "glömdes" bort vid textskrivandet. Bl a hade killen, som var SÅ ensam, visst familj när KY tänkte närmare och senare efter...
Inlägg #2: Postat: 2005-08-13 20:02:00
Inger Olsson
Jag hade inte tänkt säga det, men någonstans vill jag försvara den här killen, som inte längre har någon talan. Den för ju du! Och det är just d i g själv som texten - och många av kommentarerna - snarare handlar om. Vad jag menar med det överlåter jag åt de skarpa iakttagarna. Rätt övertygad om att de har reflekterat kring just det.
Inlägg #3: Postat: 2005-08-13 21:16:00
microfilosofen
Till Inger: är Du perfekt? Jag är det inte. Skriver så gott jag kanske kan om livet. - KY
Inlägg #4: Postat: 2005-08-13 22:01:00
ord att minnas
Till Inger: Är artikeln skriven "i all hast" eller med känslorna i rörelse efter en obduktion, det vet vi inte. Ifall Du tolkar denna text som om den handlar om KY får stå för Dig. Andras kommentarer bedömer i alla fall inte jag så. Jag ser en sorg efter en människa som KY säkert skulle ha önskat, hade klarat av detta liv vi har på jorden, utan att ta till droger eller alkohol för att klara av sitt trauma. Mvh. / oam.
Inlägg #5: Postat: 2005-08-14 13:20:00
Inger Olsson
Svar 4
Jag har fått lära känna en man som alla sade åt: Varför pratar du inte... du ska prata, prata, prata...
Och alla tjata, tjata, tjata på honom. Till sist: droger befriade tydligen och då, vad vet jag, pratade han kanske för mycket...
Om d e t var "debatten" så blir syntesen att aldrig snacka för mycket.
Inlägg #6: Postat: 2005-08-14 13:20:00
Inger Olsson
Till "ord att minnas" ska du därför inte glömma att Oraklet i Delfi hade heller ingen talesman.
Ty en krona har två sidor, men stora allvarliga saker har mångfald av aspekter och kräver d ä r f ö r eftertanke. Även i ett sorgearbete. Och på det följer insikt.
Inlägg #7: Postat: 2005-08-14 13:31:00
Inger Olsson
Till sist: Ingen - inte jag heller - påstår att KY skulle ha någon OND avsikt med artikeln.
Ett råd till KY: ta fram den här texten inkl kommentarerna om ca ett halvår, så kan vi diskutera den objektiva kritiken av denna text. I nuläge tror jag inte du kan ta till dig den. Det märks på dina repliker.
Inlägg #8: Postat: 2005-08-14 19:42:00
ord att minnas
Till Inger: Du har absolut rätt i att stora och allvarliga saker har en mångfald av aspekter. Vad jag försökte klargöra här, är att när en människa beskrivs så som TIM, här i KY:s text, kan man utgå ifrån att han har ett trauma. Insikter får människan inte bara efter ett sorgearbete. Sensitiva personer har insikter med sig från barndomen, alltså redan innan de kan sätta ord på dem, de endast känner dem. Det är sensiviteten från den djupa sorgen i traumat som är grunden för den. Forts.
Inlägg #9: Postat: 2005-08-14 19:49:00
ord att minnas
I det här fallet bedömer jag utifrån min människokunskap att just insikterna gör att man kan se sig utifrån och raljera med hur man är som människa. Därmed inte sagt att man löst sitt trauma. Sign. SUNNY tar upp ett annat konkret fall, som jag tycker ger samma förklaring. Mvh./ oam.
Inlägg #10: Postat: 2005-08-15 16:37:00
Inger Olsson
Svar 8
Var i texten beskrivs Tim som missbrukare? Var tas den problematiken upp?
Att Tim drack wiskey och tog kokain vid EN, el TVÅ fester och citerade Sokrates som inget själv skrev är inga bevis på missbruk. Mycket ovanlig drog då, fanns betydligt vanligare, som användes flitigt i "flowerpower"-tiden.
Inlägg #11: Postat: 2005-08-15 16:39:00
Inger Olsson
Att sen du har varit mycket duktig på att hjälpa KY att fylla i "allt som saknas" ? kan man ju bara beundra.
Men var i texten beskrivs Tims ev. trauman? Ska vi fortsätta spekulera min vän, så kan han ju ha hängt sig pga en dödssjukdom.
Inlägg #12: Postat: 2005-08-15 16:40:00
Inger Olsson
Men vad vet KY? Om polis - som använder ett ord "självmördare" som mig veterligen ingen polis idag skulle använda - ringt honom "DENNA VECKA" kan inte obduktionen vara klar ens. Brott ska också uteslutas.
Är den filosofiska frågan: rätten till mitt liv samt rätten till min död ett trauma?
Inlägg #13: Postat: 2005-08-15 16:44:00
Inger Olsson
Alltså: den polisen vore väl lätt att identifiera? Sen går inte polisen i första hand på namn som står på g a m l a skolfoton för att identifiera någon. Finns tandkort.
Inlägg #14: Postat: 2005-08-15 16:50:00
microfilosofen
Till Inger ang 13 mm hela berättelsen som är äkta till innehållet är professionellt sk av-kodifierad och av-identifierad, för att inte för nära kunna knytas till "Tims" familj. Traumats innehåll och förhållanden kring livstrauman - det är vad allt handlar om från mitt perspektiv. Mvh - Christer Kyreus
Inlägg #15: Postat: 2005-08-15 16:53:00
microfilosofen
Till Inger: fö är frågan vid det här laget tillfälligtvis färdig-diskuterad för min del. Detta är tänkt som en tankeställare - inte som en evighetsroman.
Inlägg #16: Postat: 2005-08-15 17:57:00
Inger Olsson
KY: tycker också att det här är meningslöst. Jag vet inte ens vad du vill med denna artikel. Vad vill du debattera, som du säger. Finner bara en massa lösa trådar i affekt tillstånd.
Men "ord att minnas" fortsätter att tala för dig och du ref. till honom i andra trådar. Mvh/Inger
Laddar...