Sverige - mon amour!

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2005-08-13 19:38:00
stålis
Uppriktigt tacksam! Ingen ironi avsedd. Inte minst mot bakgrund av att jag skryt, skryt tänkte ut stommen medan jag gick med Ture & Tyra en halvmil på Sörmlandsleden i eftermiddags. T& T är hundar, en blandsras & en boxer.
Inlägg #2: Postat: 2005-08-14 09:29:00
Janne B
Jag har inte analyserat varje rad, men visst har du rätt långa stycken.Lite lustigt är att jag kan skryta med att vara skåning t.ex och gå ut och hissa skåneflaggan utan att anses vara tok, eller nationalist eller...Jag är absolut äkta götalänning.
Inlägg #3: Postat: 2005-08-14 09:37:00
Thomas L. Aabo
Janne, om du verkligen är skåning är du egentligen inte "götalänning" då tillhör du Skåneland.
Inlägg #4: Postat: 2005-08-14 11:42:00
Janne B
Det fina är ju att ingen blir det minsta upprörd över att jag kallar mig skåning eller götalänning.Man ska lika lätt kunna säga "jag är gla att jag är svensk"som Birgitta Andersson för 30 år sedan. Då var det lite ironi.Nationalism är sund fram tills dess man säger att vi är bättre och dom är sämre. Osunt blir det om man säger "du ser ut som en jude" eller liknande.Vi får hjälpas åt att hålla balansen.
Inlägg #5: Postat: 2005-08-14 14:37:00
Lars Nilsson
Svar 4. Men om man säger att "Du ser ut som en svensk"? Är det också osunt? Eller: "Svenskarna är konflikträdda". Kanske inte så farliga exempel. Men har man nått gränsen om man säger "Norrlänningarna är bidragsberoende"? Kommer diskrimineringsombudsmannen och tar en då?
Inlägg #6: Postat: 2005-08-14 15:18:00
Janne B
4 Lars Nilsson/ Det finns inget svenskt utseende. Det finns svenskar som är konflikträdda.Folk som bor i de norrländska städerna efter kusten lever i stort sett samma liv som efter götalandskusterna. Jag har bott där i 30 år. Folk i norrländska inlandet lever ungefär som folk i Bergslagen. Umeå är juvelen i kronan i Norr.Utvecklades bäst av alla svenska kommuner under många år. Jag räknade dem 1975, på statligt uppdrag
Inlägg #7: Postat: 2005-08-14 15:51:00
Lars Nilsson
Du behöver inte förvara allt så mångordigt. Vill bara visa att det kanske inte är så enkelt när man skall vara PK. För övrigt har jag sopat mattan med det norrländska kynnet i min artikel här på Sourze. "Norrland - en omättlig gökunge" Förslag till andra grupper i samhället som jag kan förlöjliga och ta heder och ära av tas emot med tacksamhet och glädje. Men jag tror jag betat av de mesta jag ogillar.
Inlägg #8: Postat: 2005-08-14 16:04:00
stålis
Tack för kommentarer, samtliga lästa, samtliga tänkvärda. Inget svenskt utseende? Nej, kanske inte på samma sätt som typiskt judiskt, irländskt eller slaviskt. Vilket inte betyder att man kan se på varje jude, irländare eller slav vad de är ur etnisk synvinkel. Men svenskt utseende? Nej, tog fel så många ggr på unga vita amerikaner i Rom i somras, trodde att de var svenskar, så jag antar att det inte finns något typiskt svenskt utseende. Men finskt utseende kanske?
Inlägg #9: Postat: 2005-08-14 16:10:00
stålis
Det finns en universell, oskriven lag om att jämbördiga folkslag kan skämta om varandra, emedan man inte kan det om de som är i underläge. Detta är en bra regel, men det innebär inte att man som JK kan anse att vita inte kan utsättas för hets mot folkgrupp. Om man skall vara trovärdig som anti-rasist måste man vara väldigt pedantisk.
Annars verkar man bara dubbelmoralisk.
Inlägg #10: Postat: 2005-08-14 18:41:00
Janne B
Min första raslektion fick jag av morfar i tioårsåldern. Han gav mig en bok med foton på ca 40 män. Vilka var judar? Jag pekade ut ca fem typiska judar med skruvlockar och allt./Sanningen var att alla var judar oavsett utseende. De hade alla kroppsmodeller, hårfärg, hudfärg osv. förmodligen beroende på att judendomen är en religion, inte en ras. Så värst rasistisk har jag inte varit sedan dess.
Inlägg #11: Postat: 2005-08-14 18:43:00
Janne B
9 stålis/ Jämbördiga folkslag. Vad är det. Är det folkslag som du och Kofi Anan tillhör?
Inlägg #12: Postat: 2005-08-14 20:11:00
Lars Nilsson
Får man säga att negrer förlåt svarta, afroamerikaner, afroeuropeér, afrosvenskar, afroasiater eller afroafrikaner är bättre än vita i vissa löpgrenar? Eller är detta faktum också ett fall för DO? Och blues har dom väl ändå inte kommit på? Det är väl en typisk musik för de vita i Södern! DO bör också titta på varför de vita är överrepresenterade i simsporten. Förbjud också kontaktannonserna där svarta talar om hur vit hy man har. Faan, det blir svårare och svårare att vara PK.
Inlägg #13: Postat: 2005-08-14 20:34:00
Janne B
Lars 12/ Du är en bildad man och kan själv svaren på dessa frågor. Du vet under vilka förhållanden de svartas musik kom till. Du vet att den rika vita överklassen hade tillgång till simbassänger , men inte de andra. Samma sak med tennis och golf som var svåråtkomligt för fattiga svarta. Men då det uppstod en svart medeklass så kom svarta igång i nya sporter mm. Sedan vet du äännu mer...
Inlägg #14: Postat: 2005-08-14 23:52:00
peter_
Nationalism slår nog lätt över i "nationalchauvinism". Det verkar som nationalister stärker sin självkänsla med sitt vurmande för sin nation. Jag anser inte att man är en bättre eller sämre människa för att man är exvis en serb, utan det är andra saker som är viktiga.
Inlägg #15: Postat: 2005-08-14 23:53:00
peter_
En nationalist vill skapa en passion för sin nation som stärker dennes självkänsla genom att denne tillhör denna hyllade nation. Snart kan det vara vi mot dom, och rader av rusiga unga män vid inskrivningskontoren för att dra i krig mot de usla andra. Nationalismen har ingen vacker historia.
Inlägg #16: Postat: 2005-08-15 00:05:00
peter_
Jag är emot diskriminering. Dock nedvärderar de socialdemokratiska politiker vårt kulturella arv och är alldeles enastående inkompetenta att styra landet på ett moget sätt när det gäller invandring. Det är svårt att diskutera dessa fenomen för man hamnar snabbt i dåligt sällskap. Jag har läst era kommentarer ovan och är lite nyfiken på vad som sprungit ur spirande, traditionell nationalism och vad som är sprunget ur ett allmänt rättspatos.
Inlägg #17: Postat: 2005-08-15 00:53:00
Anders Klasson
Som alla andra idee´r så utvecklas
och förändras Nationalismen.
Vid 1900-talets början hade vi
Överklassens Punch-Nationalism,
sen kom Nazismen som menade
att en ras stod över alla andra raser.
Parallelt med denna lanserade
P-A Hanssons FolkhemsNationalismen,en ide´som
iaf delvis övertagits av SD och
skrotats inom s under applåder av
Mona Sahlin-muslim.
Inlägg #18: Postat: 2005-08-15 00:58:00
Anders Klasson
...Det nya som kommit nu inom den
Nationella sektorn är Etno-Pluralismen,för närvarande främst
lanserat av ND.Det är en ide om att
alltför olikartade folkslag skall hållas
åtskiljda för att inte slå ihjäl och våldta varandra men att något
överlägset folk eller ras inte finns.
Inlägg #19: Postat: 2005-08-15 09:11:00
peter_
Det är bra att känna ett ansvar och engagemang för sitt samhälle. För den som deltar aktivt i samhällsbildningen och diskussioner beträffande exvis lagstiftningen så är det självklart att man kan känna stolthet för vad man åstadkommit. Jag känner exvis en stolthet över att svenskar i stort är pålitliga och ärliga, även gentemot människor de inte känner.
Inlägg #20: Postat: 2005-08-15 09:14:00
peter_
Nationalism ser jag som något annat. Jag tror att man förstå mycket av nationalismens drivkrafter genom att studera mobbning. Nästan ingenting kan förena människor såsom en gemensam fiende. Plötsligt är man vänner och det som stört relationen känns oviktigt. När ett mobbningsoffer utses och frammanas av de mest aktiva så blir det någon som är annorlunda än gruppen i stort.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...