|
Inlägg #1: Postat: 2005-08-12 22:12:00
|
|
Annika Lundgren |
LN: Kan du berätta för mig varför artikeln är bra. Jag tycker att den är jättedålig. Jag tycker inte att man kallar någon för en jävel. Jag förstår inte heller att man frågar varför han hängde sig i stället för att fråga varför han behövde missbruka.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-08-12 22:25:00
|
|
Janne B |
Ja Annika. Att kalla en man som dött i svår förtvivlan för jävel är för mig i stort sett oförlåtligt. Där gick gränsen.// Jag kallas för vissa saker på en annan spalt här men det tar jag med helt lugn då jag är levande och kan svara.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-08-12 22:38:00
|
|
Annika Lundgren |
JB: Bra att det inte var bara jag som reagerade. Jag förstod över huvud taget inte poängen med artikeln, eftersom väl alla vet att ensamheten för många idag kan vara nästan total.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-08-12 23:45:00
|
|
AlfVerner |
Som vanligt en fullständigt meningslös artikel och som vanligt en vulgär öppning. På några korta rader som tydligen ska beskriva en gränslöst inelligent man, ska vi förundras över varför han tar livet av sig´- helt sanslöst.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-08-12 23:53:00
|
|
AlfVerner |
Eventuellt var han bög, men vågade inte "komma ut" eller så var han heterosexuell och vågade inte "komma in", eller så var han pedofil och hade ångest för att han inte fick adoptera barn. Eller så fick han inte behålla den kungakrona som han hade på gymnasiet eller så hade han glömt rabattkupongen och fick betala 5:- mer för mjölken.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-08-13 12:03:00
|
|
microfilosofen |
Till Janne B: "Tim" kallade sig själv för en intelligent jävel. Hans sorg och sarkasm var gränslös...
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-08-13 12:05:00
|
|
microfilosofen |
Till Annika Lundgren: poängen med artikeln? Spegla ett människo-öde här och nu. Att han hängde sig var ju just vad som hände. Och varför hans missbruk? Svar: var och en får själv reflektera och dra sina egna slutsatser, eller hur?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-08-13 12:08:00
|
|
microfilosofen |
Till Alf V ang 5 om något är vulgärt är det väl att så raljerande som du gör spekulera över "Tims" livsöde. Du kastar ur dig allt tom oförskämdheter som det med 5 kr mera för mjöken...smaklöst!!
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-08-13 12:09:00
|
|
microfilosofen |
Till Lars Nilsson: viktigt att du se artikelns allvar. En också allvarlig sak: du kallar dig min fiende. Varför?? - Har jag gjort dig illa i något sammanhang?? - Christer Kyreus
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-08-13 12:55:00
|
|
Janne B |
Om 6 /KY om en människa säger helt förtvivlade saker till mig som socialarbetare, så söker jag hjälpa honom men aldrig gick jag ut med dennes förtvivlan. Det är att svika oavsett om man är socialarbetare, sjukvårdare eller präst.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-08-13 13:10:00
|
|
microfilosofen |
Till Janne B svar 10: du förenklar kraftigt, bäste Broder: det finns ingen exakt norm om hur vi hanterar medmänniskors livsöden. Mer än detta förstås: hjälpa dem när vi kan tystnadsplikt på resten. Här talar jag primärt om den sk professionella hjälpen. /forts
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-08-13 13:13:00
|
|
microfilosofen |
Till Jan B svar 2 ang 10: Efter sk avidentifiering både kan och bör vi föra vidare sådan information som kan stämma till samtal och debatt, i själavårdssammanhang har jag många gånger blivit ombedd av konfidenter att berätta vidare "föra det här vidare - det vill jag, om det kan hjälpa någon att se hur jag har det"/ forts.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-08-13 13:16:00
|
|
microfilosofen |
Till Jan B svar 3 ang 10: för mig som mött "Tim" - i verkligheten heter han något annat - känns det som ett slags hedersbetygelse att hans helvete inte helt negligeras och försvinner. Min berättelse väcker debatt och reflektion. Är övertygad om att det hade "Tim" själv gillat. Det är egentligen främst därför jag skriver. "My tribute to his memory".
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-08-13 13:33:00
|
|
ord att minnas |
Till KY! Jag håller med Dig om att vi behöver föra fram den "olyckliges olyckliga liv" så gemene man kan bli mer uppmärksam för då kan man kanske i liknande sammanhang reagera snabbare och försöka göra lite mer. Men att hjälpa en redan skadad person är inte en lätt uppgift, djupa sorger, droger och alkohol, är tunga tjurar att brottas med. Mvh. / oam.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-08-13 16:22:00
|
|
Janne B |
Jag har funnits i debattspalterna i över 30 år från och till men har aldrig förut sett att någon går in som en slags talesman för en "huvuddebattör". Jag påstår inte att "oam" gör fel men det blir en konstig debattsituation. Hade Oraklet i Delphi någon talesman?
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2005-08-13 16:45:00
|
|
ord att minnas |
Till Janne B: Jag är ledsen om jag har ställt till det så att debattsituationen blivit konstig. Jag kan bara inte se på, då man hela tiden utifrån endast de "vulgära orden" klankar ner på en skribent. KY har ju i alla debatter förklarat att han använder orden för att då, uppmärksammas artiklarna. Forts.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2005-08-13 16:49:00
|
|
Janne B |
16/ Braskande rubriker för att dra till sig uppmärksamhet brukar kallas kvällstidnings-journalistik. Under svarta rubrikerna är ofta innehållet väldigt tunnt. Så magert att det måste förklaras med diverse sidoartiklar...
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2005-08-13 16:54:00
|
|
ord att minnas |
I KY:s texter måste man, som Du också poängterat i olika inlägg JB tänka ett steg längre än till de "vulgära orden". I alla texter som jag läst av KY framgår det aldrig, och har jag aldrig sett att hans avsikt någonsin varit att kränka någon annan människa. inte heller i hans inlägg. Där av mitt försvar för denna skribent. Mvh. / oam.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2005-08-13 17:29:00
|
|
ord att minnas |
JB. 16/ Du har rätt i att ofta "under svarta rubriker" i kvällstidningarna är innehållet ganska tunnt. Men i KY:s artiklar är det ofta en mycket enkel frågeställning, men den vill en del debattörer inte se, utan bara rubrikerna. Därav sidoartiklarna. Om man i kvällstidningarna hade haft sidoartiklar som just förklarat människors avsikter skulle mycket vara vunnet. Mvh. / oam.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2005-08-14 10:50:00
|
|
Lars Nilsson |
Svar 9. Klart Du inte gjort. Det var mer att förstärka att jag gillar artikeln. Men visst, lite klumpigt ordval förvisso. Däremot har jag haft kvalificerat svårt för många av Dina övriga artiklar.
|
| |